Monday, May 12, 2008

Mengerjakan Haji Bahagian 33 (Hari ke 45 - Kepulangan ke Tanah Air)

Ahad 30 Disember 2007

Gambar-gambar di bawah ini menceritakan segala-galanya. Saya fikir tidak ada di antara jemaah yang tergambar di sini menunjukkan muka sedih.

Saya bangun pada jam 0300. Setelah mandi dan sebagainya saya dan Salmah minum pagi di kantin kompleks Madinatul Hujjaj. Kami memesan roti canai dengan kari kambing. Lepas itu kami menunggu di bilik untuk panggilan menaikki bas.

Panggilan diumumkan pada jam 0500. Saya dan Salmah pun terus menakki bas yang pertama. Kami terus dibawa ke Terminal Haji Lapangan Terbang King Abdul Aziz (KAAIA) di Jeddah. Di tengah jalan pemandu bas memberhentikan bas dan meminta kami membayar satu riyal seorang. Tak apalah!

Sampai sahaja di Terminal Haji KAAIA kami terus bersolat Subuh berjemaah. Lepas itu saya terasa hendak pitam. Agaknya kerana memakan kari kambing tadi. Mungkin juga kerana tabiat saya susah untuk tidur malam apabila hendak berjalan jauh. Nasib baiklah disitu pun ada Klinik Tabung Haji. Di sana saya diminta baring sebentar dan saya merasa lega sedikit selepas itu.

Selepas berehat beberapa jam kami pun diminta untuk memasukki bilik pemeriksaan badan dan seterusnya bilik pelepasan. Jemaah perempuan diminta masuk dahulu. Saya dapati kerja-kerja pemeriksaan badan berjalan dengan perlahan oleh kerana di bilik ini hanya terdapat satu 'pintu gerbang' dengan seorang pemeriksa yang memegang pengesan besi atau 'metal detector'.

Selepas itu baharulah tiap-tiap jemaah diserahkan passport Hajinya. Ini bermakna passport Haji kami yang diambil di Lapangan Terbang Madinah dahulu baharu dipulangkan pada hari ini. Ini bermakna juga passport Haji tidak berada dengan jemaah seperti yang saya jangkakan sebelumnya. 'Boarding pass' juga diberi bersama passport Haji.


Menunggu di kawasan awam KAAIA



Situasi yang sama


Duduk di atas permaidani.


Salmah dengan kawannya Yah yang sama tinggal sebilik di Madinah. Sebelah Yah ialah suaminya Ahmad Shah. Mereka tinggal di Bukit Baru, Melaka.


Sekarang dah dapat kerusi.



Salmah dengan kawan-kawan Kelantan sebiliknya di Makkah.



Video kami menunggu untuk pemeriksaan badan.

Salmah di bilik pelepasan.



Saya menyertai Salmah.




Dari kiri Pak Ali, kawannya dari Alor Setar, Pak Ngah dan sahabat mereka.


Yang berpeluk tubuh itu ialah teman sebilik saya di Makkah, Hj. Masjuki dari Muar, Johor.

Apabila sahaja pintu keluar dari bilik menunggu dibuka saya dan Salmah antara yang mula-mula melompat kedalam bas. Kami berbuat begini bukanlah kerana sifat kebudak-budakan, tetapi kerana tidak mahu menimbulkan masalah. Kami mahu terus pergi ke tempat duduk yang dikhaskan dalam pesawat.

Gambar ini diambil dari dalam bas yang membawa kami ke pesawat. Pesawat Airbus A340 bernama Diyabakir. Sudah tentu dari Turki.

Video dari dalam aero bas yang membawa kami ke pesawat.

Pesawat dengan logo PAS, saya tidak pasti dari mana.


Lagi video

Memang ramai jemaah yang tidak reti bahasa. Mereka terus duduk di mana-mana kerusi yang kosong. Ini sudah tentu menimbulkan masalah kepada jemaah yang peruntukkan kerusi berkenaan. Dengan duduk di kerusi yang dikhaskan untuk kami awal-awal lagi kami tidak menimbulkan masalah kepada sesiapa. Saya mendapat tempat duduk paling tepi. Tetapi malangnya di dinding sebelah saya itu tidak ada tingkap! Kalau tak percaya cuba tengok video di bawah. Tak apa juga lah.


Ambil gambar sendiri dalam pesawat.



Pesawat ialah Boeing 747-168 dengan nombor pendaftaran HZ-AII. Ia mula bergerak pada jam 1025 dan mula terbang pada jam 1035 waktu Saudi bersamaan 1535 waktu Malaysia. Semua ini mengikut jadual. Saya pun terus menyelaraskan jam saya kepada waktu Malaysia.


Video dalam pesawat. Saya duduk tepi, tetapi tak ada tingkap.

Bersambung ke Bahagian 34 (Selamat Pulang di Tanah Air dan Penutup)....

No comments: