Monday, May 11, 2009

Kenangan di Negara Matahari Terbit - Bahagian 3

Gelarannya pun negara matahari terbit. Memang betul matahari terbit awal di Japan. Waktu solat Subuh di Fukuoka untuk hari ini ialah pukul 3.04 pagi waktu tempatan dan waktu matahari terbit atau syuruk pukul 4.49 pagi.

Kadang-kadang saya hairan juga bila melihat pada pukul 7.00 pagi waktu tempatan matahari telah meninggi di Fukuoka. Sedangkan waktu kerja di Japan bermula pukul 8.00 pagi sama seperti di Malaysia.Jadi saya ada masalah untuk menghabiskan masa setelah solat Subuh. Nak buat apa? Nak pergi mana? Satu hari saya terfikir mengapa tidak saya pergi ke lapangan terbang untuk melihat kapalterbang mendarat dan berlepas?

Sebenarnya sebelum itu saya sering juka ke Fukuokakuko iaitu panggilan untuk Lapangan Terbang Antarabangsa Fukuoka di hujung minggu untuk tujuan yang sama. Di Tingkat Empat iaitu tingkat paling atas ada tempat khas untuk melihat kapal terbang sama seperti Anjung Tinjau di KLIA. Bezanya di Fukuokakuko Anjung Tinjaunya sengaja diletakkan di luar bangunan utama. Oleh itu kawasan ini tidak berhawa dingin dan tidak beratap.

Saya lebih suka keadaan begini kerana kita boleh mendengar bunyi kapalterbang berbeza dengan keadaan sunyi sepi di Anjung Tinjau KLIA.

Ini gambar saya di Anjung Tinjau Fukuokakuko.

Berbalik kepada cerita Sesudah Subuh tadi. Kebetulan di bawah hotel saya terdapat satu stesen LRT atau Subway. Subway ini bermula (atau berakhir) di Fukuokakuko. Jadi pada beberapa hari selepas saya selesai mandi, solat subuh dan bersarapan sendiri saya pun turun ke bawah hotel ke stesen Nakasu-kawabata. Di situ saya menaikki LRT untuk ke Fukuokakuko.

Di Fukuokakuko saya terus ke Anjung Tinjau di Tingkat Empat dan melihat kapalterbang mendarat dan berlepas. Tepat pukul 7.30 pagi saya pun turun ke stesen LRT dan balik ke hotel. Di hotel saya naik ke bilik dan mengambil mana-mana fail yang perlu dan turun semula ke lobi untuk bertemu dengan enam orang lagi kawan-kawan saya dari Malaysia.

Kami akan hanya bergerak setelah kami semua bertujuh berkumpul di lobi. Siapa yang lewat akan ditalipon dibilik dimana kami ditempatkan sebilik seorang. Dari lobi kami pun berjalan kaki ke Fukuoka City Hall untuk menerima taklimat seterusnya dari tuan rumah.

Tiada seorang pun dari kawan-kawan saya tahu kemana saya pergi sebelum kami berkumpul di lobi tadi.

No comments: