Tuesday, September 22, 2009

Berjumpa kawan lama - Bahagian 2

Semalam, 21 September 2009 bersamaan 2 Syawal 1380 saya berjumpa semula dengan seorang lagi kawan sekolah saya yang saya tidak temui selama 42 tahun. Beliau ialah Husin bin Bachik berasal dari Kg. Simpang, Merlimau, Melaka.

Saya tahu dari dulu lagi bahawa Husin berasal dari Melaka tetapi saya tidak sangka sama sekali kampungnya paling hampir dengan kampung isteri saya diantara kawan-kawan saya yang lain.

Baru-baru ini saya mendapat nombor telefon bimbitnya dari seorang kawan yang lain. Saya terperanjat bila Husin memberitahu dia berasal dari Merlimau, Melaka. Rupa-rupanya Husin kenal dengan Allahyarham bapa mertua saya yang pernah mengajarnya di sekolah rendah kampungnya. Rumahnya pula berhampiran dengan rumah Allahyarham Pak Itam Ghani adik kepada bapa mertua saya. Semasa hayatnya saya sering pergi ke rumah Pak Itam Ghani terutama di Hari Raya dan lalu di hadapan rumah Husin. Mungkin Husin ada dalam rumah semasa itu.


Husin dulu bertugas dengan TUDM dan sekarang menetap di Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur. Seperti biasa dia balik beraya di kampungnya. Oleh kerana saya pun balik ke kampung isteri saya di Hari Raya kedua saya mengambil kesempatan ini untuk berjumpa dengan Husin.


Dalam kelas Husin saya ingat sebagai seorang yang kelakar. Bila dia bersuara kawan-kawan semua akan ketawa. Ada sahaja jenakanya. Saya selalu teringatkan Husin bila mantan Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Utama Tan Sri Isa Samad berjenaka.



Dengan isteri masing-masing. Yang di hadapan itu ialah Haziq, cucu saya. Masih di Tadika tetapi cukup sebulan berpuasa.



Husin dan saya. Husin masih ceria dan sihat seperti dahulu.


Husin berdiri paling kanan di barisan paling belakang. Dia tinggi di masa itu tetapi semalam saya dapati saya lebih tinggi darinya.


No comments: