Sunday, December 4, 2011

Tidak cukup sekadar meminta maaf.

Sesiapa yang mengikuti perkembangan bolasepak dunia sekarang mungkin tahu bahawa dua orang pemain Liga Perdana Inggeris sedang menghadapi tuduhan menggunakan perkataan perkauman atau lebih senang disebut 'rasis' di atas padang. Belum lagi perkara itu reda ia dihangatkan dengan Presiden kepada FIFA iaitu gabungan persatuan bolesepak seluruh dunia membuat satu kenyataan yang kontroversi juga. Beliau seolah-olah difahamkan berkata apa-apa sebutan rasis di atas padang boleh diselesaikan dengan berjabat tangan di akhir perlawanan. Timbul pula seruan supaya Presiden FIFA itu meletakkan jawatan walau pun beliau kemudian menerangkan bahawa kenyataannya telah disalah ertikan.

Begitulah seriousnya bila seseorang didapati mengeluarkan perkataan rasis. Sehinggakan seorang yang mencadangkan supaya ia boleh diselesaikan dengan berjabat tangan pun kena belasah. 

Di hari-hari pertama saya bekerja di Majlis Perbandaran Seremban saya dikejutkan dengan satu kenyataan rasis. Seorang kakitangan yang telah berkhidmat beberapa tahun di situ menyebut 'Banyak manggis di sini' bila saya bersalam kenal dengannya. Melihat saya memandang sekeliling pejabatnya tercari-cari buah manggis dia kemudian menceritakan maksudnya sebenar. 

Sejak hari itu saya terus membencinya. Beberapa tahun kemudian saya dipilih di mesyuarat agung Badan Kebajikan Islam jabatan saya untuk menjadi seorang ahli jawakankuasa sedangkan si rasis tadi kalah. Kekalahannya juga melambangkan popularitinya di kalangan ahli-ahli persatuan. Tetapi di mesyuarat jawatankuasa pertama si rasis telah dilantik sebagai ahli jawatankusa tambahan. Di hari esoknya saya telah mengemukakan surat perletakan jawatan. Saya telah berbohong dengan menberi alasan banyak beban kerja. Tetapi alasan sebenar saya ialah kerana tidak mahu duduk semeja dengan seorang rasis.

Mungkin tindakan saya itu menyebabkan laporan prestasi tahunan saya kurang markahnya kerana tidak aktif dalam persatuan, Mungkin juga pahala saya kurang kerana lari dari terlibat dalam satu badan yang aktivitinya menegakkan Islam. Tetapi prinsip saya membenci siapa sahaja yang rasis mengatasi segala-galanya. Mujur juga si rasis tadi tidak bekerja satu pejabat dengan saya. Jika tidak 'siah palih' (loghat Negeri Sembilan) juga saya memandang mukanya hari-hari.

Memanggil seorang sebagai 'hitam metalik' samalah seperti memanggilnya 'manggis'. Ia bukan satu jenaka untuk ditertawakan. Dari itu sesiapa siapa sahaja yang mengangggapnya satu jenaka dan ketawa, bagi saya adalah seorang 'moron'.

Seorang bekas pengurus bolasepak kelab Liverpool pernah berkata 'Bolasepak bukan perkara hidup atau mati, ia lebih dari itu'.

Oleh itu kesalahan melimparkan kata-kata rasis juga tidak boleh diselesaikan dengan meminta maaf. Ia lebih dari itu.


No comments: