Saturday, January 14, 2012

Berapa lama kita sudah ditipu?


Dulu sebagai seorang kakitangan Majlis Perbandaran Seremban memang saya tidak dikenakan bayaran letak kereta. Bila sudah bersara saya jarang-jarang menggunakan kereta apabila keluar ke bandar. Saya lebih selesa menggunakan skuter yang boleh diletakkan di petak letak motosikal dengan percuma. Hendak bergerak pun senang dan tidak terperangkan dengan kesesakan lalulintas.

Pagi tadi buat pertama kali saya membayar bayaran letak kereta di bandar Seremban. Saya terjumpa satu petak kosong di mana meternya menunjukkan ada tempoh beberapa minit lagi, terima kasih kepada pengguna sebelumnya. Saya pun masukkan duit 20 sen dan menjangka tempoh  akan ditambah menjadi lebih 20 minit. Ini berdasarkan kepada notis yang ditampal di meter. Tetapi saya hairan bila tempohnya tidak sampai 20 minit pun.

Tiba-tiba saya melihat satu lagi notis kecil yang berada di dalam meter. Kadar tempohnya adalah kurang daripada seperti notis di bawah. Sebagai contoh duit 20 sen ialah untuk tempoh 15 minit dan bukan 20 minit. Bayangkan seorang memasukkan duit 50 sen. Dia menjangka meter berjalan sampai 50 minit jika mengikut notis di meter. Tetapi tidak, selepas 37.5 minit meter akan menunjukkan 'kad merah' dan kalau nasib tak baik tawaran kompaun akan dikeluarkan. Jika kompaun tidak diselesaikan tindakan mahkamah akan diambil.

Inilah pertama kali saya memasukkan duit ke dalam meter letak kereta di bandar Seremban dan saya sedar  telah ditipu. Bagaimana pula beribu-ribu pengguna lain selama ini yang tidak sedar mengenai penipuan ini? Berapa ramai pula yang telah kena kompaun kerana meter menunjukkan 'kad merah'? Berapa ramai pula yang telah didakwa di mahkamah?

Yang menggerunkan ialah saya pernah mendakwa di  mahkamah mereka yang  tidak meletakkan cukup duit ke dalam meter letak kereta. Lagi menggerunkan ialah denda kompaun yang dipungut menjadi sebahagian dari gaji yang saya terima dulu.  

No comments: