Friday, April 12, 2013

Pembuat video itu layak diberi Oscar.




Kita semua tahu di filem-filem barat aksi-aksi lasak seperti terjun dari bangunan tidak dilakukan oleh para aktor dan aktres yang nama mereka direkodkan sebagai bintang filem-filem tersebut. Sebaliknya aksi-aksi lasak itu dilakukan oleh manusia lasak yang digelar 'stuntmen' dan 'stuntwomen'. 

Biasanya 'stuntmen' dan 'stuntwomen' tidak menunjukkan muka mereka dengan jelas. Cuma mereka mempunya saiz badan sama dengan bintang-bintang filem berkenaan. Untuk meyakinkan lagi penonton bahawa aksi-aksi itu seolah-olah oleh dilakukan bintang-bintang filem, 'stuntmen' dan 'stuntwomen' memakai pakaian yang sama dengan hero dan heroin filem-filem tersebut.

Tetapi di zaman ini di mana filem-filem dikeluarkan juga dalam bentuk video, penonton dapat menangkap   'penipuan' ini, jika ia boleh disebut begitu. Cuma tekan butang 'pause' di alat pemain video dan kita dapat melihat yang aksi-aksi lasak itu bukan dilakukan oleh bintang-bintang yang nama mereka disenaraikan sebagai hero dan heroin.

Bukan aksi lasak sahaja memerlukan pelakon 'stunt'. Adegan seks juga kadang-kadang dilakukan bukan oleh bintang utama, tetapi oleh pelakon gantian. Ini kerana ada bintang-bintang ingin menjaga maruah dan tidak mahu bahagian-bahagian sulit badan mereka ditontoni. 

Baru-baru ini disiarkan di internet satu video di mana seorang lelaki yang dianggap ternama juga ditunjukkan melakukan adegan seks dengan seorang perempuan didalam bilik hotel. Siapa yang sudah biasa tinggal di hotel boleh tahu bilik itu ialah bilik hotel, dengan kemudahan tuala mandi dan lain-lain. Bukan setakat video, audio atau suara pun ada. Pembikinan video itu senang sahaja dan tidak memerlukan alat-alat canggih untuk membuat sesuatu filem setaraf Hollywood. 

Tujuan pembikin video itu senang sahaja, iaitu ingin mengaibkan orang ternama itu. Sama ada perbuatan itu boleh dianggap fitnah adalah perkara lain.

Saya tidak mahu memutuskan sama ada lelaki yang ditunjuk dalam video itu adalah lelaki yang ingin diaib atau difitnah oleh pembuat video itu. Cuma saya ingin menyatakan jika lelaki dalam video itu bukan lelaki yang ternama itu, pembikin video itu layak menerima satu Oscar.

No comments: