Wednesday, August 14, 2013

Kalau sudah jadi gajah putih baik robohkan saja.


Saya tertarik dengan cerita sebuah surau di sebuah 'resort' di Tanjung Sedili Besar, Johor Darul Takzim digunakan oleh sekumpulan penganut agama Buddha untuk acara keagamaan mereka. Ekoran dari itu pengurus 'resort' telah ditahan oleh pihak polis. 

Panggilan 'resort' biasa digunakan untuk mana-mana hotel yang terletak jauh dari bandar. Tetapi dalam segala segi seperti kegunaan dan pengurusan ia ialah sebuah hotel. Dari itu saya akan memanggil 'resort' itu sebagai hotel sahaja.

Dalam pengalaman saya menginap di hotel dan juga melawat hotel-hotel (yang menjadi sebahagian dari tugas saya dulu) saya belum pernah terjumpa mana-mana hotel membina sebuah surau berasingan dari bangunan utama mereka. Biasanya satu bilik berhampiran dengan bilik-bilik mesyuarat dan seminar di hotel-hotel akan dijadikan surau. Surau ini ialah untuk kegunaan kakitangan hotel dan peserta mesyuarat, kursus atau seminar di hotel tersebut. Penginap hotel biasanya bersolat di bilik hotel sahaja.

Dalam pengalaman saya juga berkursus dan berseminar di hotel-hotel kegunaan surau hotel oleh peserta kursus dan seminar agak mengecewakan. Boleh dikatakan cuma 10% dari peserta beragama Islam menggunakannya. Oleh itu secara terus terang saya nyatakan kebanyakan peserta beragama Islam yang menghadiri kursus dan seminar di hotel-hotel tidak bersolat.

Ekoran itu saya tidak hairan bila membaca bahawa surau di hotel Tanjung Sedili Besar itu jarang-jarang digunakan oleh orang Islam. Sedangkan surau  di dalam bangunan surau pun kurang digunakan, apatah lagi jika ia berada di luar bangunan hotel? Saya tidak mahu menyentuh mengenai penganut agama lain menggunakannya untuk apa-apa upacara, kerana saya bukan pakar dalam perkara ini. 

Kemudian saya terbaca pula berita yang surau berekenaan besar kemungkian akan dirobohkan apabila kes polis selesai. Saya juga tidak mahu bertanya mengapa pihak polis mengendalikan kes ini dan bukan pihak berkuasa agama Islam. Antara alasan mengapa ia hendak dirobohkan ialah kerana kesuciannya telah tercemar, arah Qiblat serong dan ada juga saya terbaca yang rekabentuknya tidak melambangkan agama Islam.

Tetapi saya mempunyai pendangan sendiri mengapa surau itu harus dirobohkan. Jika tidak diroboh pun digunakan untuk tujuan lain. Sebabnya ialah ia sudah menjadi satu gajah putih. 

Sekian.

1 comment:

Al-Manar said...

Right or wrong are relative, subject to the basis of an arguement - except in Islam when it involved halal and haram. Ulama may differ on the basis of their knowledge. We can put forwardour views from simple logic and it up to the learned to tell us where we are wrong if we are.

It is more often than not the laymen's words do not get any hearing. That is where we lack in our society - freedom to voice one's belief, not for arguement sake but for a debate to clarify. It is only that the young intellectuals in religious matter are forward enough to speak up./