Monday, November 11, 2013

Balik ke Seremban.

Ini baru betul saya yang kahwin.

1. Dikejutkan dengan sikap perkauman.

Dengan tidak disangka-sangka cita-cita saya untuk berkhidmat di Negeri Sembilan tercapai juga. Cuma saya rasa khidmat saya di Kelantan amat singkat. Walau bagaimana pun saya anggap tempoh itu sebagai satu 'adventure' yang tidak boleh dilupakan.

Tetapi kembalinya saya ke Seremban agak tercalar. Dalam tempoh empat tahun saya bekerja dan dilatih dari 2 Disember 1968 hingga 31 Disember 1972 saya tidak pernah nampak isu-isu perkauman dimainkan. Bagi saya memainkannya jauh sekali. Di Kelantan walau pun kumpulan para-medic terdiri dari berbagai kaum kebanyakannya dari luar Kelantan dan kumpulan bawahan hampir kesemua Melayu dari Kelantan kami tidak pernah merasa apa-apa perbezaan.

Oleh itu apabila seorang staff Melayu di tempat kerja baru saya Majlis Bandaran Seremban (MBS) mengutarkan "Banyak manggis di sini" pada mulanya saya langsung tidak faham maksudnya. Seumur hidup saya sebelum itu belum pernah mendengar warna buah kegemaran saya itu bermaksud warna kulit satu kaum di Malaysia.

Sebelum saya dan Chew dilantik sebagai Inspektor kedudukan jawatan itu di MBS ialah seorang Melayu, seorang Cina dan empat orang India. Dengan kehadiran saya dengan Chew kedudukannya ialah 2 Melayu, 2 Cina dan 4 India. 4 India inilah yang dianggap 'manggis' oleh staff Melayu tadi.

Ya, sikap perkauman wujud di kalangan kakitangan Majlis Bandaran Seremban dan seterusnya Majlis Perbandaran Seremban. Yang sedihnya sikap prejudis ini datangnya dari kaum saya sendiri iaitu staff Melayu. Sebutan seperti 'bangsa asing' dan 'pendatang' dikeluarkan sewenang-wenangnya.

Lebih malang lagi bukan staff bawahan sahaja yang bersikap perkauman ini. Apabila MBS dinaiktaraf kepada Majlis Perbandaran Seremban seorang pegawai Melayu kelulusan universiti dilantik memegang satu jawatan penting di MPS. Dari mula lagi beliau telah menunjukkan sikap perkaumannya.

Sebagai contoh apabila dia memanggil saya berjumpanya buat pertama kali dia telah meminta saya menjadi 'spy' dan memberi maklumat mengenai kawan-kawan sejawatan saya yang bukan Melayu. Tetapi saya terang-terang menolak dan mengekalkan prinsip saya 'never rat on your own buddies'.

Mungkin sikap saya menyebabkan saya tidak popular dengan staff Melayu, tetapi saya tetap mengekalkannya sehingga saya bersara.


2. Once a Sdarian always a Sdarian.

Antara langkah pertama saya balik ke Seremban ialah pergi ke sekolah lama saya SDAR yang sudah berpindah ke Jalan Sikamat, Seremban. Bila sahaja saya ceritakan saya ialah seorang Sdarian staff di sana paling suka, lebih-lebih lagi bila mereka tahu saya bekerja dengan MBS.

Tetapi tidak ramai staff dari Tg. Malim yang berpindah ke Seremban. Antara yang ketara ialah Ustaz Tajuddin yang paling kami sayangi. Gelaran Ustaz Bond yang diwarisi dari Tg. Malim kekal di Seremban sehingga beliau bersara. Di pejabat pula masih ada Ahmad Tajuddin yang sekarang menjadi Ketua Kerani dan Shaari, seorang Pekerja Am Rendah atau PAR.

Tetapi yang paling suka dengan kehadiran saya ialah Pak Cik Rahman, seorang pekerja biasa. Mungkin rasa sayangnya kepada Sdarians menyebabkan dia yang berasal dari Perak itu sama-sama berpindah ke Seremban sedangkan kebanyakan pekerja yang lain kekal di Tg. Malim untuk bekerja dengan Maktab Perguruan Sultan idris.

Sejak mengenalkan diri itu saya sering dijemput untuk menghadiri acara-acara sekolah seperti sukan tahunan dan sebagainya.

SDAR pula di masa itu kuat dalam sukan bolasepak. Jadi bila mereka berentap di Padang Stesen, Padang KGV hingga ke Rantau saya turut bersama menyokong. Cuma di Tg. Malim Padang Bandaran cuma terletak di depan sekolah, tetapi di Seremban mereka terpaksa berjalan jauh dari Sikamat ke Bandar Seremban.

Sokongan Sdarians kepada pasukan mereka sama hebat seperti di Tg. Malim, cuma kali ini ditambah dengan nyanyian dan pukulan gendang. Bagi saya 'I felt proud to be a Sdarian' dan luka saya tidak berjaya ke Tingkatan Enam seterusnya ke universiti agak terubat.


3. Vaithi.

Sudah tentu saya juga pergi berjumpa dengan staff lama di Pejabat Kesihatan Seremban dan orang yang pertama saya jumpa ialah Vaithi, jurulatih saya dulu. Sebenarnya ajaran Vaithi banyak saya gunakan semasa bekerja di Kelantan dan hubungan baik saya dengan Vaithi juga menyebabkan saya senang bergaul dengan staff bukan Melayu di sana. Yang paling penting hubungan itu juga menyebabkan saya lali dengan desakan perkauman antara staff Melayu di MBS.

Vaithi kekal bekerja di Pejabat Kesihatan Seremban sehingga dia bersara. Ini menunjukkan walau pun dia tidak popular antara staffnya sendiri dia diperlukan oleh pihak atasan. Sesudah bersara dan atas desakan saya juga Vaithi diambil bekerja dengan Majlis Perbandaran Seremban sebagai pekerja kontrak. Kami menjadi 'buddies' sekali lagi.


4. Berpindah ke Rasah.

Seperti yang saya katakan rumah pangsa di Jalan Tun Dr. Ismail didaftarkan atas nama saya sebagai penyewa, oleh itu saya boleh 'menghalau' kawan-kawan serumah saya jika saya mahu. Saya pula akan mendirikan rumah tangga di bulan November 1973.

Tetapi saya tidak mahu isteri saya tinggal di rumah pangsa. Oleh itu pada bulan Ogos 1973 saya menyewa sebuah rumah teres di Taman Mok Sum, Rasah untuk persediaan saya berumah tangga. Rumah pangsa di Jalan Tun Dr. Ismail saya serahkan kepada kerajaan negeri. Terpulanglah kepada kawan-kawan yang tinggal untuk memohonnya pula.

Saya mendirikan rumah tangga pada 17 November 1973 di Merlimau, Melaka. Beberapa tahun yang lalu saya dikenalkan dengan seorang kontraktor pungutan sampah berasal dari Melaka tetapi mempunyai kontrak kerja di Seremban. Apabila saya ceritakan isteri saya juga orang Melaka dari Merlimau dia menjawab "Bukan sebarang orang boleh kahwin dengan orang Merlimau".

Sehingga ini sahajalah episod saya mula bekerja lepas tamat sekolah sehingga berumah tangga. Jika saya mahu ceritakan pengalaman saya bekerja dengan Majlis Bandaran Seremban dan seterusnya Majlis Perbandaran Seremban terlalu panjang. Banyak daripadanya saya sudah tulis di pos lain dalam blog ini.

Saya akan cuba mencari apa-apa cerita-cerita menarik yang tinggal dan memasukkan ke blog ini.

Sekian.

No comments: