Saturday, November 30, 2013

Mengapa perlu buat Umrah dahulu?


Baru-baru ini saya menghadiri satu majlis penjelasan mengenai penipuan dalam pakej-pakej Umrah. Tengoklah, dalam dalam hal ibadat pun ada penipuan dalam dunia ini. Apa lagi dalam hal-hal lain?

Perkara ini (penipuan) tidak akan berlaku jika tidak ada permintaan luar biasa dari orang-orang Islam untuk mengerjakan Umrah, sedangkan jika ia dilakukan bukan sebagai Rukun Haji hukumnya sunat sahaja. Lebih-lebih lagi kerajaan Arab Saudi sekarang telah menghadkan kuota jemaah Haji dari negara kita.

Bagi mereka yang sudah mendaftar untuk mengerjakan Haji, tempoh menunggu yang dahulunya beberapa tahun sahaja, sudah menjadi berpuluh tahun sekarang. Ekoran itu ajen-ajen pelancongan menggunakan ini sebagai umpan untuk menarik pehatian kepada mereka yang berhajat untuk mengerjakan Haji supaya mengerjakan Umrah dahulu.

Alasannya mengerjakan Umrah dahulu menyenangkan mereka apabila betul-betul mengerjakan Haji nanti. Saya sendiri telah beberapa kali dipelawa untuk mengerjakan Umrah dulu-dulu lagi, tetapi saya menolak semuanya. Saya berfikir jika kita mengikuti dengan teliti kursus-kursus Haji yang diberikan dan kemudian kita tidak memandai-memandai semasa di tanah suci, tidak ada masalah bagi kita untuk mengerjakan Haji sebenar.

Itulah yang terjadi kepada saya semasa mengerjakan Haji pada tahun 2006 dahulu. Semasa berkursus Haji saya diberitahu untuk membawa lebih dari sepasang selipar. Kata penceramah bagi mereka yang tidak berpengalaman mengenai keadaan di Arab Saudi, terutama mereka yang belum pernah mengerjakan Umrah, selipar akan hilang jika tidak dijaga.

Akhirnya walaupun saya membawa beberapa pasang selipar, cuma satu pasang yang saya gunakan semasa mengerjakan Haji tersebut. Betul jangkaan saya, jika kita kita mendisiplinkan diri kita di tanah suci samasa mengerjakan Haji kita tidak akan menghadapi apa-apa masalah.

Oleh itu bagi mereka yang belum lagi dipanggil untuk mengerjakan Haji walau pun sudah mendaftar, dari kita membelanjakan duit untuk pergi ke Umrah, lebih baik duit itu digunakan untuk tujuan lain. Bila tiba masa untuk mengerjakan Haji nanti ibadah Umrah akan dilakukan juga. 

Lagi pun mereka yang pergi ke Arab Saudi untuk mengerjakan Umrah sahaja tidak akan merasa membuat ibadat Haji yang paling menyeronokkan bagi saya, iaitu melontar Jamarah di Mina. Berarak dari khemah dan melihat jemaah dari negara-negara lain memakai pakaian kebangsaan mereka sambil membawa bendera negara mereka menjadikan satu pengalaman yang tidak dapat saya lupakan.  

Mereka yang pergi mengerjakan Umrah sahaja tidak akan merasa pengalaman itu.

No comments: