Tuesday, June 3, 2014

Hujung minggu yang tak dapat dilupakan

Zaheen merenung datuknya.

Tersesat sampai ke sini.

Ia bermula pada petang Jumaat 30 Mei 2014. Anak saya Miza datang bersama suaminya Zul dan anak mereka iaitu cucu saya Zaheen yang baru berumur 6 bulan. Seperti biasa tumpuan saya dan isteri saya Salmah ialah kepada cucu bongsu kami itu.

Seperti baisa Zaheen akan merenung lama-lama muka sesiapa yang hampir dengannya. Inilah sifat Zaheen yang saya perhatikan lain dari cucu-cucu saya yang lain. Mungkin Zaheen sudah biasa dengan pelukan dan panggilan manja neneknya. Oleh itu ia tidak menunjukkan apa-apa reaksi negatif bila neneknya memegang dan mendukungnya. 

Tetapi dengan saya reaksi Zaheen kali ini berbeza. Ia merenung saya seperti sebelum ini, kemudian dia mencemek dan terus menangis. Dulu apabila saya letakkan jari ditapak tangannya ia akan menggenggam jari itu dan tidak akan melepaskannya. Tetapi kali ini ia terus melarikan tangannya. Saya tahu Zaheen sudah kenal orang. Mungkin baginya saya ini seorang asing,

Saya pun mengamalkan petua yang diajar kepada saya oleh seorang tua beberapa tahun dulu. Katanya untuk seorang kanak-kanak itu tidak takut kepada kita, petuanya ialah kita mengusap kepalanya perlahan-lahan. Itulah yang saya buat kepada Zaheen. Mula-mula Zaheen hendak mengangis seperti tadi, tapi kemudian dia terus diam dan tidak menunjukkan kemungkinan menangis.

Mulai saat itu Zaheen tidak lagi 'takut' kepada saya. Begitu juga pada keesokan harinya, Sabtu 31 Mei 2014. Hari itu saya pergi ke dua majlis kenduri. Pertama Majlis Aqiqah sahabat saya di Taman Paroi Jaya sebeum tengah hari. Pada petangnya kami sekeluarga pergi ke Port Dickson untuk majlis membaca Yaa Siin dan tahlil arwah bapa saudara kepada isteri saya.

Keesokan harinya Ahad 1 Jun 2014 saya ke Kuala Lumpur berjumpa dengan ahli-ahli kumpulan Facebook saya. Apabila melihatkan hotel di mana kami berjumpa itu dekat dengan satu stesen LRT Rapid KL saya memutuskan untuk pergi ke sana dengan keretapi iaitu KTM Komuter dan Star.

Saya tidak ada masalah semasa pergi, tetapi semasa hendak balik saya tersesat. Baru saya sedar dalam memikirkan saya ini cerdik, ada juga kebodohannya. Semasa menaiki LRT Rapid KL di stesen Bandaraya saya langsung tidak membaca apa yang ditulis di depan tren tersebut. Apabila terdengar sebutan 'Stesen beikutnya, Miharja' barulah saya sedar berada dalam tren yang salah.

Saya pun terus turun di setesen Miharja. Rupa-rupanya bukan saya seorang yang 'sesat'. Ada juga dua tiga orang seperti saya. Bagi kakitangan Rapid KL pula masalah ini sudah biasa bagi mereka. Malah mereka ada menyediakan laluan khas untuk manusia 'sesat' seperti saya.   

Saya terpaksa menunggu tren yang membawa saya ke stesen Chan Sow Lin. Di sana saya turun dan menunggu pula tren membawa saya ke stesen tumpuan saya iaitu Bandar Tasik Selatan. Saya telah hilang masa lebih kurang 30 minit. Walai bagaimana pun saya sempat berjumpa Zaheen sebelum dia dibawa oleh ibu bapanya balik ke rumah mereka di Selangor.

Itulah satu pengalaman yang tidak boleh saya lupakan.

No comments: