Saturday, May 28, 2016

Masih ada I S Johar dan Mehmood dalam drama TV Melayu....

Kebanyakan filem Hindustan dulu-dulu mempunyai satu atau dua karaktor lawak. Kalau di rumah pelawak atau 'joker' ini ialah khadam atau 'butler'. Di pejabat pula dia seorang budak pejabat atau 'office boy'. Walau pun bertaraf rendah mereka sering menjadi penasihat kepada hero dan banyak nasihat mereka diterima, terutama di bidang bercinta. Bila hero (dan kadang-kadang heroin) sugul 'joker' inilah yang menjadi penghibur.

Antara aktor yang sering membawa karaktor joker ini yang saya ingat ialah I S Johar dan Mehmood. Dari karaktor mereka juga timbul pelawak-pelawak filem Melayu seperti D Harris (bekas mertua P Ramlee) Aziz Sattar, Ibrahim Pendek, Wahid Satay dan S Shamsuddin.   

Pengasas siri Star Wars, George Lucas cuba mengenalkan karaktor lawak dalam Star Wars Episod I (yang dikeluarkan selepas Episod IV, V dan VI). Karaktor itu ialah Jar Jar Binks yang dilakonkan oleh aktor Ahmad Best. Tetapi idea ini menerima reaksi negatif dari penonton sehingga kataktor Jar Jar Binks cuma beraksi sedikit dalam Episod II dan akhirnya beraksi 'cameo' dalam Episod III.

Ini kerana dunia sekarang tidak lagi menerima karaktor 'joker' dalam filem atau TV. Walau pun saya tidak lagi menonton filem-filem Hindustan dan Melayu semasa, saya agak karaktor 'joker' melalui khadam dan budak pejabat itu tidak ada lagi. 

Saya juga tidak mengikuti drama TV tempatan. Tetapi bila melihatkan isteri saya sering menontonnya sehigga tergesa-gesa solat Maghrib, baru-baru ini saya menonton drama 'Duda Terlajak Laris' di TV3 yang mempuyai 26 episod.

Walau pun ada adegan yang tidak masuk akal (Zek tidak mengenali bekas isteri, bekas bapa mertua, bekas ibu mertua dan bekas teman perempuan yang sama-sama belajar di universiti), tidak reti bahasa (Idayu tetap datang berjumpa tunangnya Zek di pejabat walau pun sudah dihalau beberapa kali) dan tidak beretika (Zek merempuh bilk bedah Dr. Inas sedang doktor itu membedah gigi) adegan yang paling membengangkan saya ialah adanya karaktor pelawak atau 'joker' di pejabat Zek.

Di pejabat Zek bukan ada seorang 'joker' tetapi tiga orang sebenarnya. Ketiga-tiga 'jokers' ini (mungkin penerbit mendapat idea dari The Three Stooges) seolah-olah tidak ada kerja selain cuba melawak yang saya anggap tidak berjaya. Perkataan yang sering mereka sebut ialah 'boss' yang mengingatkan saya kepada perompak-perompak kedai emas dalam filem Nasib Do Re Mi.

Mungkin menyedari penonton langsung tidak ketawa dengan lawak bodoh mereka (sekurang-kurangnya saya dan isteri tidak ketawa langsung) di akhir cerita joker nombor dua dan joker nombor tiga ketawa berdekah-dekah depan joker nombor satu.   

Mungkin pengarah dan penerbit menjangka dengan cara ini penonton akan sama-sama ketawa. 

Minta maaf, saya tidak.  

No comments: