Tuesday, May 24, 2016

Selamat tinggal 'pee one'.

Jika kita telefon 1300031300 kita akan dengar suara menyebut 'Welcome to pee one.......'. Itulah suara rakaman jika kita menalipon syarikat P1 jika kita memerlukan apa-apa pertolongan. Oh ya, P1 bermaksud Packet One, sebuah syarikat memberi perkhidmatan internet dan telefon. 

Dalam banyak-banyak rakaman suara bila saya menalipon mana-mana agensi, baik agensi kerajaan atau lain-lain, suara syarikat P1 adalah yang paling teruk. Suara yang menjawab seolah-olah seorang budak sekolah Tingkatan Tiga. Untuk betul-betul dapat bercakap dengan seorang pegawai P1 kita terpaksa mendengar suara budak Tingkatan Tiga tadi yang memberi arahan supaya kita menekan beberapa butang telefon kita. 

'Pee one' bermakna 'kencing satu'. Itulah yang saya kadang-kadang terasa selama dua tahun melanggani syarikat itu. Saya rasa dikencing, Sudahlah suara rakaman yang menjawab seperti budak sekolah, khidmat yang diberi juga dua kali lima. Kadang-kadang saya diminta menunggu beberapa minit lamanya sehingga saya terus tamatkan panggilan.

Saya melanggan khidmat P1 kerana diberitahu kelajuan internetnya mengalahkan TM Streamyx yang saya langgan sebelum itu. Ini ditambah lagi dengan janji mereka untuk meluaskan perkhidmatan ke seluruh negara. Salah satu pemancar mereka juga terletak betul-betul depan rumah saya.

Tetapi janji tinggal janji. Khidmat mereka tidak meluas pun. Contohnya tidak ada khidmat P1 di kampung saya di Jelebu, Negeri Sembilan dan kampung isteri saya di Merlimau, Melaka.

Pemancar depan rumah saya itu juga sering menimbulkan masalah kerana ia sering dipanah petir. Bila ini berlaku bukan sahaja saya terpaksa berbelanja menalipon mereka (dan mendengar suara budak sekolah menyebut 'Welcome to pee one....') kadang-kadang saya terpaksa berhadapan dengan tiada internet dan telefon beberapa hari. Tiada telefon tak apa kerana saya ada telefon bimbit. Tetapi ketiadaan internet amat membengangkan saya.

Syukurlah semua itu sudah berlalu. Saya telah menamatkan khidmat P1 mulai semalam walau pun saya terpaksa membayar sedikit denda. Saya telah beralih kepada TM Unifi yang khidmat internetnya terbukti lebih laju, 

Saya difahamkan P1 telah dibeli oleh Telekom Malaysia Berhad (TM) dan diberi nama baru Webe. Tidak lama lagi sebutan 'Welcome to pee one...' akan lenyap, Cuma saya harap janganlah suara orang yang sama digunakan untuk menjawab panggilan ke syarikat baru ini.


No comments: