Friday, May 14, 2021

SAYA TAK KISAH BERAYA DI MANA.

Di hari baik, bulan baik ini, iaitu Hari Raya Aidilfitri 1442 Hijrah, saya ingin bercerita tentang tiga perkara, kesemuanya ada kaitan dengan Perintah Kawalan Pergerakan.

  1. Saya tidak suka duduk di baris atau saf hadapan semasa solat di surau atau masjid, walau pun saya datang awal. Berapa kali saya dihimpit kiri dan kanan oleh jemaah yang pada mulanya duduk di saf belakang. Bila tiba masa Iqamah diseru, ramai dari mereka itu menyerbu ke hadapan. Tak payahlah saya terangkan kenapa. Yang saya tahu saya tidak selesa bila dihimpit. Ada kalanya saya memberi jalan kepada mereka yang berebut untuk solat di saf hadapan ini. Biarlah apa orang kata, yang penting bagi saya ialah keselesaan dan saya tidak ada perasaan marah.                                                                       
  2. Saya juga kurang senang bila Khatib membaca ayat-ayat panjang semasa Solat Jumaat. Kadang-kadang saya tertanya "Tidakkah Khatib ini terfikir yang ramai dari jemaah itu akan meneruskan kerja di pejabat. Pembacaan ayat-ayat yang panjang akan membuatkan ramai dari kami datang lewat ke pejabat di waktu petang".                                                                                                         
  3. Kita banyak terdengar dan terbaca cerita suami isteri bergaduh hendak beraya di mana? Di kampung suami ke atau kampung isteri. Sejak saya berkahwin sehingga anak sulung kahwin, saya beraya di kampung isteri. Saya beraya di kampung saya cuma di hari kedua. Saya tidak mempunyai masalah tentang itu kerana sejak umur 12 tahu  saya sudah biasa tidak beraya dengan emak dan adik beradik kerana bersekolah di satu sekolah berasrama penuh.
Bila Covid-19 menyerang negara kita yang mengakibatkan ujud apa yang dipanggil PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN, tiga masalah itu telah dapat diselesaikan seperti berikut:
  1. Semua masjid dan surau diarahkan menjarakkan kedudukan jemaah supaya mereka berada sekurang-kurangnya 1 meter (ada yang 1.5 meter) antara satu dengan lain. Akibatnya perebutan untuk berada di saf paling hadapan tidak timbul lagi.                                                                          
  2. Khatib di Solat Jumaat diarahkan untuk membaca ayat-ayat dan doa-doa yang pendek. Akibatnya jemaah tidak lagi sama ada mereka boleh sampai ke pejabat sebelum waktunya petang nanti.                                                                                                                         
  3. Rakyat dilarang merentah negeri dan daerah semasa Hari Raya Aidilfitri. Melainkan suami isteri tinggal di satu daerah dengan kampung-kampung asal mereka, perbalahan hendak beraya di kampung mana tidak timbul lagi. 




No comments: