Sunday, January 2, 2022

MD. SAAD MAHMUD, SDARIAN TULEN.

Md. Saad Mahmud junior setahun dari saya dan berasal dari Kg. Gedok, Gemencheh, Negeri Sembilan. Kami sama-sama bersekolah menengah di Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR) semasa sekolah itu berada du Tanjong Malim, Perak. Sekolah itu sekarang sudah berpindah ke Sg. Gadut, Seremban, Negeri Sembilan.

Oleh kerana kami berlainan kelas dan asrama, saya tidaklah rapat dengan Md. Saad semasa di sekolah. Cuma sekarang apabila melihat semangat Md. Saad berinteraksi dengan kawan-kawan nasi kawahnya membuat saya terpanggil untuk berjumpa dengannya dan mengenalnya lebih dekat.

Beberapa tahun lepas saya ada berjumpa dengan Md. Saad seketika, semasa kami Sdarians mengadakan 'reunion' di Kota Bharu, Kelantan. Peluang kami hendak berjumpa bukanlah senang kerana Md. Saad sekarang menetap di Alor Setar, Kedah. Tetapi kali ini Md. Saad ditakdirkan tinggal lama di kampungnya dan saya pun mengambil peluang itu untuk berjumpa dengannya. 

Saya hanya hendak memberitahu sedikit sejarah Md. Saad. Dia sudah berkahwin dan bercerai sebanyak dua kali, tetapi mempunyai anak yang tinggal di Melaka dan Kuala Lumpur. Dia tinggal secara solo di rumahnya di Alor Setar itu. 

Selepas ini saya fikir biarlah gambar-gambar menceritakan mengenai kawan saya Md. Saad Mahmud.




13 Disember 2021.
Md. Saad cuma datang untuk melawat keluarganya di kampung. Tetapi dia yang mempunyai sejarah kesihatan tiba-tiba jatuh sakit. Klinik Kesihatan Gemencheh kemudian menghantarnya ke Hospital Jempol, di Bandar Baru Serting kerana hospital-hospital Tampin dan Kuala Pilah tidak boleh menerimanya, bimbang dia dijangkiti Covid-19. 

Baru masuk hospital. Pelawat tidak dibenarkan, jika tidak saya sudah menziarahnya.


Lagi gambar Md. Saad di hospital.

17 Disember 2021. Md. Saad tersenyum kerana akan dibenarkan keluar hospital.
 


18 Disember 2021. Sebaik sahaja Md. Saad keluar hospital, saya menemuiinya di rumah keluarganya. 

Md. Saad bercerita kisah-kisah lama.

Kami membelakangi rumah keluarga Md. Saad.

Kami membelakangi ladang maman dan jagung keluarganya. Ladang maman itu separuh rosak kemudian akibat banjir.

Di hari esoknya Md. Saad diambil oleh anaknya dari Ayer Molek, Melaka. Beberapa hari kemudian Md. Saad menghubungi saya untuk berjumpa beberapa orang Sdarian di Seremban. Saya telah mengaturkannya. Saya bawa Md. Saad ke pejabat saya di Taman A.S.T. Seremban dan seorang lagi Sdarian Hashim datang ke pejabat saya. Hashim tinggal di Taman Bukit Kepayang, Seremban.  


27 Disember 2021. Saya, Hashim dan Md. Saad di pejabat saya. 

Tumpuan pertama kami ialah Taman Paroi Jaya untuk berjumpa dengan seorang Sdarian batch pertama (1957-1961), Baharom.

 
Md. Saad, Hashim, Baharom dan saya di rumah Baharom.

Md. Saad, Hashim dan Baharom.


Lagi Md. Saad, Hashim, Baharom dan saya di rumah Baharom.

Dari Taman Paroi Jaya kami pergi ke Desa Ros, Senawang untuk berjumpa dengan adik perempuan Md. Saad. Rupa-rupanya adik ipar Md. Saad, Mokhtar ialah kenalan lama saya. Kami dulu sama-sama tinggal di Taman Paroi Jaya.

Md, Saad, Hashim dan saya di rumah adik Md. Saad.

 Adik ipar Md. Saad, Mokhtar (berbaju hijau), Md. Saad, Hashim dan saya.


Dari Desa Ros kami ke Taman Guru, Sewanang untuk berjumpa dengan Sdarian Azhar yang kurang sihat. 
  

Saya, Md. Saad, Azhar dan Hashim.

Selepas berjumpa Azhar, Md. Saad sepatutnya berjumpa seorang lagi kawan kami. Tetapi kerana panggilan telefon tidak berjawab, Md. Saad pun balik ke rumah anaknya di Melaka. Di Melaka, seorang lagi Sdarian batch pertama, Rezo mencari Md. Saad di rumah anak Md. Saad di Ayer Molek.
 

28 Disember 2021. Rezo dan Md. Saad. 

 Lagi Rezo dan Md. Saad

Selepas beberapa hari di Melaka, Md. Saad balik semula ke kampungnya di Gemencheh. Ini perhentian sementaranya sebelum pergi ke rumah seorang lagi anaknya di Kuala Lumpur. Dari Kuala Lumpur dia bercadang balik ke Alor Setar menaiki tren ETS kerana bekalan ubatnya hampir habis. 

31 Disember 2021. Sebelum itu dia sempat ke Johol, Negeri Sembilan merayakan hari lahir Undang Luak Johol, bekas birasnya. 

Di hari tahun baru 2022 saya dikejutkan oleh Md. Saad bila dia menghantar gambar-gambar berikut:

1 Januari 2022. Rumah keluarga Md. Saad ditimpa banjir. 


Di bangsal itulah saya berjumpa dan berborak dengan Md. Saad lebih dua minggu lepas. Kami duduk di meja dalam gambar itu.

Saya doakan supaya Allah memelihara sahabat saya Md. Saad Mahmud.

Sekian.

No comments: