Monday, October 3, 2016

Dapat juga naik 41 Down akhirnya.

Kenapa saya tergila-gila hendak naik tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang diberi kod 41 Down? Pertama itulah tren bukan elektrik dan ditarik oleh lokomotif disel yang paling hampir dengan saya yang tinggal di Seremban ini. Kedua koc-kocnya buatan Jepun dan ini membawa nostalgia kepada saya menaiki tren di Jepun pada tahun 2004.

Tren 41 Down ialah tren henti-henti antara stesen Pulau Sebang/Tampin di Negeri Melaka dengan stesen JB Sentral di Negeri Johor dan stesen-stesen antaranya. Tren yang sama diberi kod 40 Up di perjalanan sebaliknya. Saya akan menyebut stesen Pulau Sebang/Tampin sebagai Tampin sahaja selepas ini.

Walau pun KTMB membuat dasar hanya tren berkuasa elektrik boleh berada di laluan Gemas - Padang Besar, membenarkan tren disel 40 Up dan 41 Down berakhir dan bermula di Tampin adalah keputusan bijak. Stesen Tampin (yang sebenarnya terletak dalam negeri Melaka) boleh menjadi stesen pelancongan ke Melaka. 

Mereka yang hendak ke utara boleh memilih antara KTM Komuter dan ETS dan yang hendak ke selatan boleh menaiki 41 Down.    



Jangan risau, saya tidak dalam bahaya.  Saya di stesen Seremban menunggu KTM Komuter ke Pulau Tampin. 

Setelah terlepas 41 Down sebelum ini saya putuskan untuk pergi awal ke Tampin.  Saya naik Komuter pukul 1.06 petang dari Seremban.

 Mereka sama-sama hendak ke Tampin atau stesen-stesen sebelumnya.


 Itu dia 41 Down yang baru saja tiba di Platform 4 Stesen Tampin sebagai 40 Up. Malangnya pihak KTMB tidak membenarkan saya berada di platform awal lagi untuk menunggu kedatangan 40 Up.


 25109 Pulau Perhentian yang sebelum ini menarik 40 Up akan bertukar kedudukan untuk menarik 41 Down. Susah nak jumpa kepala keretapi disel di laluan Gemas - Padang Besar sekarang.

 Dua orang pekerja kontraktor KTMB memerhatikan 25109 Pulau Perhentian disambung ke 41 Down.

 41 Down sudah besedia untuk bergerak ke JB Sentral.

Koc-koc 41 Down yang masih mempunyai tulisan-tulisan Nihon Go atau Bahasa Jepun. 




 41 Down sudah sampai di Platform 3 Stesen Gemas.

Ia akan meneruskan perjalanan ke JB Sentral. 

Saya akan balik ke Seremban menaiki ETS di Platform 4 ini. Sebagai peminat keretapi saya tetap memilih 41 Down dari ETS.

No comments: