Thursday, January 26, 2017

Akhirnya cita-citanya tercapai juga.

Saya memakai tag HAKIM semasa program memancing ikan. Sebelah kiri saya Dato' Seri Utama Rais Yatim dan yang berbaju perang En. Tham Koon Fook ketua program. Y tidak ada dalam gambar.

Semalam 25 Januari 2017 saya berjumpa dengan seorang yang sama-sama bekerja di Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dulu. Selepas ini saya akan memanggil dia Y sahaja mengambil dari abjad pertama nama penuhnya. Y sekarang berumur 76 tahun dan sudah bersara lebih dari 20 tahun. Pertemuan saya dengan Y di Klinik Kesihatan Desa Rhu, Sikamat, Seremban mengingatkan saya kepada dua insiden mengenainya.

1. Saya dah mohon jadi pegawai, tetapi tuan tak bagi.

Semasa saya masuk bekerja di MPS pada tahun 1973 dulu Y bertugas sebagai mandor, iaitu jawatan naik pangkat dari buruh yang sekarang dipanggil Pekerja Rendah Am atau PRA. Di MPS bila seorang buruh dinaikkan pangkat menjadi mandor dia bercita-cita untuk menjadi lebih dari itu. Ini termasuklah Y.

Di masa itu juga walau pun gerakan Komunis di Malaysia sudah diumumkan tamat, masih ada saki baki mereka yang menyimpan dendam. Ini menyebabkan pembunuhan yang dalam Bahasa Inggeris dipanggil 'assassination' terhadap pegawai-pegawai polis, terutama dari Cawangan Khas atau Special Branch (SB).

Kebanyakan yang dibunuh ialah pegawai-pegawai polis berbangsa Cina, kerana kecekapan pegawai-pegawai SB Cina itulah menjadi satu faktor kekalahan gerakan Komunis di negara kita. Tidak dengan itu, Ketua Polis Negara sendiri, Tan Sri Abdul Rahman Hashim sendiri dibunuh oleh pihak Komunis di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur pada tahun 1974.

Kemuncak 'assassination' tersebut ialah pembunuhan Tan Sri Khoo Chong Kong, Ketua Polis Polis Negeri Perak di tahun 1975. Saya kata kemuncak kerana berita kematiannya lebih sensasi dari pembunuhan Ketua Polis Negara di tahun sebelumnya.

Tan Sri Khoo Chong Kong yang beragama Kristian berasal dari Seremban dan MPS terlibat dalam acara pengkebumiannya di Tapak Perkuburan Kristian, Jalan Tunku Kurshiah yang dihadiri beribu orang. 

Cerita pertama saya mengenai Y berlaku cuma 1 kilometer dari tempat di mana Tan Sri Khoo disemadikan. Ada seorang pegawai polis berbangsa Cina tinggal di Jalan Dato' Klana, Seremban berhampiran pejabat Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM). Di persimpangan jalan masuk ke rumahnya terdapat semak samun yang sebenarnya tidak mengganggu sesiapa pun. Tetapi pihak polis bimbang semak ini boleh menjadi tempat persembunyian pihak Komunis untuk membunuh pegawai polis tadi.

Mereka pun menghubungi MPS untuk mebersihkan semak itu. Saya yang menjaga kawasan itu pun mengumpulkan pekerja-pekerja saya yang diketuai oleh mandor Y untuk tugas tersebut. MPS di masa itu diketuai oleh seorang berjawatan Setiausaha bernama A. Jebaratnam, berbangsa Ceylonese. Kawan-kawan saya yang berbangsa India dan Ceylonese memanggilnya Jeba sahaja, sedangkan saya memanggilnya Mr. Jeba. Dia seorang manusia yang cukup baik bagi saya, cuma kelemahannya tidak fasih berbahasa Melayu.

Mr. Jeba yang tidak suka duduk diam di pejabatnya dan suka merayau terserempak dengan saya pada satu pagi dan bertanya bagaimana kerja-kerja pembersihan semak tersebut. Saya jawab ia sedang berjalan lancar. Mr. Jeba kemudian minta saya membawannya ke tempat itu. Di masa itu manalah ada telefon bimbit seperti sekarang untuk saya menghantar SMS kepada Y akan kedatangan kami.

Sampai saja di sana walau pun kerja-kerja sudah lebih dari setengah siap, kami dapati Y dan buruh-buruhnya sedang duduk berehat. Melihat kedatangan kami buruh-buruh tadi terus bangun dan bekerja. Mr. Jeba kemudian secara berseloroh dan dalam bahasa Melayu pelat berkata lebih kurang 'Kenapa tak buat kerja, mandor? Kalau macam ini lebih baik awak jadi pegawai sahaja'. 

Saya langsung tidak menyangka bahawa Y akan menjawab seperti yang ingat seperti berikut 'Saya memang sudah mohon jadi pegawai, tetapi tuan tidak bagi. Tuan ambil pegawai dari luar'. Sayalah antara yang dimaksudkannya sedangkan dia memang tidak layak di segi kelulusan untuk memegang jawatan seperti saya.

Kemudian Y tambah lagi. 'Baru-baru ini saya mohon jadi Penguatkuasa, pun tuan tak bagi'. Di masa itu Unit Penguatkuasa baru hendak ditubuhkan. Mr. Jeba menjawab 'Jawatan Penguatkuasa untuk bekas tentera sahaja'. 

Kemudian Y melepas geram kepada buruh-buruhnnya pula sambil berkata lebih kurang 'Itulah kau orang malas kerja, sekarang aku yang kena marah'. Sebenarnya Mr. Jeba tidak marah, jika dia marah pun sayalah yang patut dimarahnya. Yang si Y ni perasan apa hal?

Dalam kereta semasa balik Mr. Jeba arahkan saya tulis surat amaran kepada Y. Lepas itu katanya 'NFA' bermakna 'No Further Action' atau tiada tindakan lanjut. Itulah baiknya Mr. Jeba. Kalau orang lain yang memegang jawatan Mr. Jeba tak tahulah apa akan jadi kepada Y.


2. Boleh tak saya pakai tag PEGAWAI ini?

Cerita kedua terjadi beberapa tahun lepas itu. Ekoran lobinya dan berjumpa orang-orang tertentu Y pun dilantik menjadi Pengawas, walaupun pada pandangan saya dia layak jagi mandur sahaja. 

Dato' Seri Utama Rais Yatim (DSURY) menjadi Menteri Besar di masa itu dan Mr. Jeba tidak lagi menjadi Setiausaha tetapi diberi satu jawatan yang tidak relevan di MPS. Kerana kebaikannya Mr. Jeba dimainkan oleh kawan-kawannya sendiri di MPS yang memanggilnya Jeba sahaja itu. 

MPS menganjurkan pertandingan memancing ikan di Taman Tasik Seremban sebelah Restoran A&W itu. Ketua program bernama Tham Koon Fook yang sudah meninggal dunia. Saya dilantik menjadi HAKIM di program itu dan Y menjadi PEGAWAI. Kami diberi tag dengan tulisan-tulisan tersebut.

Tag itu hanya untuk program memancing ikan itu sahaja tetapi beberapa hari selepas itu Y berjumpa saya dan bertanya bolehkah dia terus memakai tag PEGAWAI yang ada padanya. Jawapan yang tepat dari saya sepatutnya 'Tidak boleh', tetapi saya menjawab 'Terpulanglah'. 

Di masa itu kami pegawai dan kakitangan kerajaan belum diwajibkan memakai tag nama. Tetapi si Y yang gila pangkat ini hendak sangat memakai apa-apa tag. Tiba-tiba  di MPS tersebar berita yang Y ditahan polis kerana memakai tag PEGAWAI semasa kerja. Saya tidak tahu sama ada Y mengatakan bahawa sayalah yang menyuruhnya memakai tag tersebut kerana tidak apa mana-mana pegawai Polis yang memanggil saya selepas itu.

Memang tepat pihak polis menahannya kerana disyaki menyamar. Saya langsung tidak terfikir Y gamak memakai tag PEGAWAI itu. Tetapi bila dikenangkan peristiwa dia  dengan Mr. Jeba beberapa tahun sebelum itu saya fahamlah. Jika saya memakai tag HAKIM sudah tentu MPS mengenakan tindakan tatatertib terhadap saya.

Tetapi sekurang-kurangnya cita-cita Y untuk menjadi 'pegawai' tercapai juga.

Tuesday, January 24, 2017

Ia bermula dari 'Musang Berjanggut'.


Malam tadi 22 Januari 2017 Radio Televisyen Malaysia (RTM) menayangkan semula untuk keberapa kalinya filem klasik Melayu 'Musang Berjanggut'. Tiap kali ia ditayangkan semula ia memberi kenangan kepada saya kerana itulah filem penuh (full feature film) yang pertama saya tengok dalam hidup saya, walau pun sebelum itu saya selalu melihat wayang gambar Jabatan Penerangan di padang sekolah di kampung. Ini juga bermakna 'Musang Berjanggut' filem pertama saya tonton di mana-mana panggung wayang.

Tahunnya 1959 iaitu tahun filem itu dikeluarkan dan saya bersekolah di Darjah Empat. Emak (masih hidup) membawa saya dengan abang saya Shamsudin (sudah arwah) ke rumah adiknya Yusof (juga sudah arwah) yang kami panggil 'Acek' di Melaka. Acek bekerja sebagai askar di kem Tg. Keling kalau tak salah. Yang saya ingat bereknya (barrack) terletak di tepi pantai.  

Acek sudah berkahwin dan mempunyai anak bernama Zulkarnain berumur beberapa bulan di masa itu. Acek ialah kaki wayang dan ini dibuktikan oleh koleksi tiket wayang tiap-tiap filem yang ditontonnya di seluruh Malaya. Semasa bujang tiket-tiket ini dibawanya ke kampung. Hobi Acek suka tengok wayang merisaukan nenek saya dan saya pernah terdengar dia mengadu kepada seorang saudara kami. Acek pernah dihantar ke England untuk berlatih dan saya tak tahu sama ada dia tengok wayang di situ.

Acek bukan sahaja menyimpan tiket-tiket wayang. Dia juga membawa ke kampung majalah-majalah filem yang dibelinya, dalam tulisan Rumi dan Jawi. Dari itu saya tahu tentang kehebatan Allahyarham P Ramlee selain mendengar nyanyiannya di radio.   

Bila sampai ke Bandar Melaka saya lihat poster-poster filem 'Musang Berjanggut' kecil dan besar. Saya berkata sendiri alangkah baiknya jika Acek membawa kami menonton filem ini nanti. Doa saya dimakbulkan kerana malam itu atau esoknya (saya sudah lupa) Acek membawa emak, abang dan saya menonton filem 'Musang Berjanggut'. Saya lupa nama panggungnya, sama ada Federal atau Capitol. Kami datang dengan kereta prebet sapu yang bersepah di waktu itu di bandar-bandar seperti Melaka dan Seremban.  

Saya tidak menonton mana-mana filem penuh lagi sehingga saya berjaya masuk ke Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR) di Tanjong, Malim, Perak pada tahun 1962. Pihak sekolah menayangkan filem-fliem Inggeris tiap-tiap hujung minggu, pada mulanya di ruang kosong antara dua asrama. Apabila dewan yang diberi nama Dewan Rahman Talib siap, kami menontonnya di sana pula. Hero-hero di masa itu ialah Burt Lancaster, Victor Mature, Tony Curtis dan John Wayne. 

Tidak cukup dengan filem-filem yang ditayang di sekolah saya mula menjinakkan diri menonton filem di pekan Tanjong Malim. Panggung di satu bernama Rex dan kawan-kawan saya dari Kelantan memanggilnya panggung 'RE pangkoh'. Selain filem-filem Inggeris sekali lagi saya menonton filem-filem P Ramlee di sini dan membawa saya kenangan menonton filem 'Musang Berjanggut' di Melaka pada tahun 1959. Panggung Rex menayangkan filem-filem keluaran dan saluran (distribution) Shaw Brothers (SB).  

Di seberang Sungai Bernam yang memisahkan negeri-negeri Perak dan Selangor ialah pekan Ulu Bernam. Betul-betul di tebing sungai ialah panggung Majestic yang menayangkan filem-filem keluaran Cathay Keris dan saluran Cathay Organisation. Saya juga sering menonton di sini, antaranya filem 'Sangam'. 

Seterusnya bila saya bekerja saya sering menonton filem-filem Melayu, Inggeris, Cina dan Hindustan di panggung-panggung Rex, Capitol, Metropole, Odeon dan Plaza di Seremban. Kemudian bila saya berlatih di Jalan Bangsar, Kuala Lumpur saya pergi ke panggung-panggung Federal, Capitol, Rialto dan satu panggung di Brickfields yang saya lupa namanya.

Bila saya dihantar ke Kelantan setelah tamat latihan saya teruskan dengan hobi saya ini di sana. Cuma di pekan Bachok saya agak kecewa kerana panggung tidak menepati masa. Mereka menunggu panggung penuh baru memulakan tayangan. 

Dengan tibanya pita video (video tapes) saya pun tidak ketinggalan dengan membeli Video Cassette Recorder (VCR) dan menyewa atau membeli pita-pita video mengandungi filem. Sayang sekali pita-pita itu sekarang dibuang begitu sahaja. 

Akhirnya dengan kedatangan Digital Video Disc atau DVD saya tidak ketinggalan. Itulah caranya saya menikmati filem-filem sekarang. Saya mempunyai koleksi beratus DVD, kebanyakannya filem-filem Inggeris yang saya beli di Seremban, Kuala Lumpur, Fukuoka, Japan semasa berlatih di sana dan melalui pos dari USA. 

Saya juga mempunyai dua 'Home Theatre', satu untuk DVD biasa dan satu lagi untuk untuk Blu-Ray. Salah satu kelebihan DVD dan Blu-Ray ialah kita boleh memilih untuk membaca sarikata atau 'subtitles'. Dengan cara ini kita boleh memahami setiap perkataan yang disebut dalam tiap-tiap filem.

Sekali sekala saya juga pergi ke panggung-panggung wayang sekarang, sebenarnya untuk menikmati sistem bunyi 'surround'nya.

Sebenarnya nenek saya itu salah bila bimbangkan anak lelakinya itu kaki wayang. Saya sendiri tidak pernah menyesal menjadi kaki wayang. Kaki wayang lebih baik dari kaki perempuan, kaki arak, kaki judi atau kaki rokok. 

Sekian.

Monday, January 23, 2017

Dapat amaran kerana lebih maju dari mereka.

Pengalaman pahit saya semasa program MOMENTS OF UNITY di Taman Botani Nasional, Kuala Lumpur dua hari yang lalu mengingatkan saya kepada pengalaman pahit saya semasa kerja dengan kerajaan dulu. Untuk mengetahui pengalaman pahit saya baru-baru ini sila klik MANA T-SHIRT KAMI

Saya banyak membuat innovasi semasa bekerja dengan kerajaan dulu. Tetapi akhirya saya tak dapat apa-apa melainkan dicemburu dan dituduh memandai-mandai. Untuk pengetahuan, jabatan saya dulu ialah Majlis Perbandaran Seremban (MPS), sebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Sebelum mana-mana warga MPS zaman saya mengenali apa itu komputer saya sudah mempunyainya. Malah sebelum MPS mempunyai komputer saya sudah menukar komputer dan komputer yang lama saya bawa ke pejabat untuk menyenangkan kerja saya. Sedang kawan-kawan saya terkial-kial menulis deraf laporan untuk ditaip oleh jurutaip, laporan saya sudah sampai ke meja boss.

Bila tiba masa menyediakan bajet sedang warga MPS terkial-kial menggunakan mesin taip dan kalkulator, bajet saya sudah siap menggunakan program Lotus 1-2-3.  Dalam kes ini saya ingat Pemangku Bendahari MPS meminjam disket program bajet saya setelah bajet saya sampai ke mejanya mendahului yang lain.

Rupa-rupanya dia telah menggunakan program saya itu untuk mengubahsuai bajet-bajet yang lain menggunakan satu-satunya komputer peribadi yang ada di MPS selain komputer saya. Yang membezakannya ialah komputer itu dibeli khas oleh MPS untuk kegunaannya.

Mengikut satu ceramah yang saya dengar, benda pertama yang dibeli oleh kebanyakan remaja Melayu bila mendapat gaji pertama ialah rokok. Tetapi saya tidak, dengan gaji pertama saya membeli sebuah kamera filem. Dengan kamera itu saya merekodkan kerja-kerja saya, terutama bila melibatkan penguatkuasaan undang-undang.

Bila Jabatan Penguatkuasaan dan Undang-Undang diujudkan di MPS mereka juga menggunakan kamera. Tetapi kamera yang digunakan ialah jenis Polaroid yang kos menjaganya mahal, sehingga Jabatan Kewangan mengatakan peruntukan untuk gambar-gambar Polaroid hampir habis.

Saya juga yang mencadangkan mereka menggunakan kamera filem. Tetapi mereka menjawab filem untuk kamera jenis itu mengambil masa untuk dihabiskan dan dicuci. Bila saya tanya berapa gambar yang mereka ambil dalam sehari, jawapannya lebih kurang 10. Saya jawab guna sahaja filem 135-12 dan bukan 135-36. Jelas mereka tidak tahu ada filem untuk 12 keping gambar dijual di kedai. Mereka pun menggunakan kamera filem seperti saya. Sekali lagi bezanya ialah kamera mereka kepunyaan MPS sedangkan kamera saya sendirian berhad.

Jelas nasihat saya berbaloi, kerana lepas itu kamera Polaroid tidak ada lagi dalam pasaran. Kemudian kamera filem pun menerima nasib yang sama dengan kedatangan kamera digital.

Tidak sah bila ada komputer tanpa ada internet. Saya pun melanggan internet dari Telekom Malaysia (TM) melalui modem di mana pelanggan kena dail nombor 1515, jika tidak salah. Tetapi jabatan saya masih ketinggalan zaman kerana walau pun sudah dibekal komputer, mereka belum 'on-line' lagi.

Kemudian TM mengenalkan Streamyx. Saya pun menggantikan modem 1515 saya kepada Streamyx. Dalam pada itu saya diberi satu komputer peribadi oleh MPS tetapi kami masih belum lagi 'on-line'.

Memandangkan saya boleh mendail terus keluar dari telefon bilik, saya pun membawa modem 1515 yang sekarang sudah diganti oleh Streamyx ke pejabat dan menyambungkannya ke komputer. Jadilah saya orang yang pertama di Majlis Perbandaran Seremban menggunakan internet di pejabat.

Setelah 'on-line' beberapa bulan saya menerima surat amaran jabatan yang disalurkan melalui boss saya. Kononnya modem 1515 saya boleh menyebabkan seluruh sistem komputer MPS digodam. Surat itu juga menyatakan tak lama lagi kemudahan inernet akan diberi kepada pegawai-pegawai MPS termasuk saya.

Saya dipanggil oleh boss untuk memberi penjelasan. Saya jawab bertindak begitu kerana telah 'berjoman' menunggu kemudahan internet pejabat. (Berjoman ialah loghat Negeri Sembilan bermaksud berzaman).  Untuk tidak mengeruhkan keadaan saya pun mencabut modem 1515 itu.

Sama ada benar atau tidak tindakan saya itu menyebabkan MPS mencepatkan peruntukan internet kepada pegawai-pegawainya.

Dengan adanya internet kami pegawai-pegawai diberi email jabatan tiap-tiap seorang sedangkan saya telah ada email peribadi untuk beberapa tahun lamanya. Dengan adanya email kami dipanggil untuk satu kursus menggunakan email.

Kawan-kawan saya yang baru tahu apa itu email sudah tentu mengikuti kursus itu dengan teliti sedangkan saya hanya tersenyum di belakang.

Melihatkan gelagat saya pegawai yang menjalankan kursus itu berkata 'En. Maarof sudah tahu semua ni kan?' . Sekurang-kurangnya tekaannya mengenai saya adalah betul dan tidak serong seperti pandangan kebanyakan mereka dalam bilik kursus itu.

Sekurang-kurangnya juga dia tidak mengeluarkan surat amaran kepada saya kerana leka semasa menjalani kursus.

Saturday, January 21, 2017

Mana t-shirt kami?

Mana t-shirtnya?

Di atas itu ada ditulis saiz t-shirt. Itu sebab agaknya ramai menyerbu ke sini.


Antara yang kecewa tak dapat t-shirt.

Persatuan saya, Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) diminta menyertai program yang diberi nana MOMENTS OF UNITY di Taman Botani Perdana pagi tadi, 21 Januari 2017. Program dianjurkan oleh The Associated Chinese Chamber of Commerce and Industry (ACCIM). Program ini dirasmikan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak. 

Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), satu jabatan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) ditugaskan mengumpulkan peserta-peserta dari pihak kerajaan, kebanyakannya penuntut Institut Pengajian Tinggi (IPT). Walau pun kami satu NGO, penyertaan kami diuruskan oleh JPNIN.

Semasa bujang dulu saya selalu pergi ke Taman Botani ini kerana ia dekat dengan Institut latihan kerja saya di Jalan Bangsar. Semasa baru-baru kahwin juga saya pernah membawa isteri saya ke Taman ini. Tetapi kedatangan semula saya pagi tadi amat mengecewakan.

Lebih seminggu dari tarikh program saya telah menghantar nama-nama peserta dari persatuan saya kepada JPNIN melalui faks. Walau pun borang tidak bertanya tentang saiz t-shirt saya diminta meletakkannya (setelah saya sendiri menalipon JPNIN) dihujung nama peserta untuk menyenangkan penganjur mengagihkannya kepada kami. Saya juga diberitahu t-shirt akan dimasukkan ke dalam beg 'goodies' yang akan diberikan kepada semua peserta.

Saya pun memberitahu ahli-ahli saya yang sanggup pergi bahawa kami akan diberi t-shirt dan hendaklah dipakai setelah mendapatkannya. Walau pun program memberi tahu kami supaya mula mendaftar pada pukul 7.00 pagi kami sanggup tiba selepas itu kerana Perdana Menteri akan tiba pada pukul 9.00 pagi. Lebih-lebih lagi saya telah menghantar pengesahan dengan nama peserta dan saiz t-shirt lebih seminggu sebelum ini. Kami 12 orang dari Negeri Sembilan tiba di sana lebih kurang puluk 8.15 pagi.

Apabila sahaja kami tiba di sana kami diminta pergi ke khemah JPNIN. Seperti dijanjikan kami diberi satu beg 'goodies' tiap-tiap seorang yang mengandungi beberapa makanan dan minuman ringan. Tetapi barang yang kami sangat-sangat inginkan tiada dalam beg. Kami diberitahu t-shirt telah habis dikebas oleh peserta-peserta yang datang awal. Bila saya tanya mana senarai-senarai nama-nama yang saya hantar dengan faks, pegawai-pegawai JPNIN di situ tidak ada yang dapat memberi jawapan yang memuaskan melainkan meminta maaf. Minta maaf, maaf tidak diterima.

Bukan kami yang sudah dewasa ini sahaja yang kecewa. Ramai penuntut dari IPT juga begitu. Ada seorang pensyarah berkata dia sendiri tidak hairan dengan t-shirt itu, tetapi dia tak tahu apa penjelasan yang hendak disampaikan kepada penuntut-penuntut yang dibawanya. 

Kami tahu t-shirt yang diberi kepada semua peserta termasuk Dato' Seri Najib bukanlah jenis yang mahal. Tetapi kami rasa dipermainkan kerana sudah memenuhi syarat-syarat penyertaan dengan menghantar senarai peserta awal-awal lagi. Seorang kawan saya berkata dia telah berjanji memberikan t-shirtnya kepad cucunya. Adakah kami pesara ini tidak perlu dihormati?

Setelah bergambar membuktikan kehadiran kami di sana kami 12 orang dari Negeri Sembilan terus meninggalkan majlis. Minta maaf, Dato' Seri Najib.

Sunday, January 8, 2017

JOM NAIK MRT


Sebagai seorang peminat keretapi sudah tentu saya menunggu kedatangan Mass Rapid Transport atau MRT Malaysia yang pertama. Berikut ialah cerita pengalaman saya menaiki MRT tersebut pada hari Sabtu 7 Januari 2017.


Perjalanan saya bermula di Platform 2 Stesen KTM Seremban. Belukar belakang saya itu ialah tapak projek perumahan PR1MA Seremban yang belum bermula walau pun upacara menanam cerucuk pertama telah dilakukan oleh PM Dato' Seri Najib.

Dia juga menunggu sambil membelek telefon.

Itu tren KTM komuter dari Tampin sudah sampai.

Seperti biasa tren dari Seremban penuh dan ada penumpang yang berdiri dan duduk atas lantai.

Tapi saya yang berpengalaman ini sentiasa dapat tempat duduk iaitu yang mempunyai sandar kepala dan mengadap ke depan. Satu sebab saya pilih tempat duduk ini kerana ia mempunyai soket elektrik di mana saya boleh caj bateri telefon bimbit.

Saya sudah sampai di KL Sentral. Walau pun moto itu tidak menggalakkan, saya tetap cari sesuatu yang lain.

Ini yang saya cari, tren yang akan membawa saya ke Sungai Buloh.

Tren ini yang akan ke Tanjong Malim tidaklah sesak seperti tren dari Seremban.

Stesen Kuala Lumpur yang banyak meninggalkan kenangan kepada saya. Semasa bersekolah di Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR), Tanjong Malim dulu saya sering melepak di sini sementara menanti tren penyambung bila cuti sekolah.

Saya dah sampai di Stesen KTM Sungai Buloh dan terpegun melihat ia telah berubah. Kami kena naik escalator ini untuk keluar atau ke Stesen MRT.

Kaunter tiket di Stesen KTM Sungai Buloh di tingkat atas sama seperti di Stesen Senawang, Sungai Gadut, Rembau, Tampin dan Gemas.

Dari Stesen KTM pindah ke Stesen MRT Sungai Buloh.

Naik escalator ke Stesen MRT Sungai Buloh.

Seperti saya mereka juga menyahut panggilan JOM NAIK MRT. Pintu itu hanya akan dibuka apabila tren datang, tetapi menyusahkan saya mengambil gambar tren.

Tren MRT sudah datang dan pintu sedang dibuka.

JOM NAIK MRT

Sesuatu yang kita biasa lihat sekarang, selfie.

Saya pun selfie sama.

Stesen-stesen laluan MRT. Laluan biru sudah bermula, laluan kelabu lagi enam bulan.

Dalam koc MRT. Mereka yang di hujung itu menikmati pandangan di belakang tren.

Three happy kids.

Pandangan Lebuhraya NKVE dari MRT.

Pandangan Lebuhraya LDP dari MRT.

Seolah-olah dalam terowong. Dinding kanan itu untuk kalis bunyi, tetapi ia menutup pandangan ke luar.

Bila tak ada dinding kalis bunyi boleh nampak pandangan seperti ini.

Buat masa ini kekerapan tren ialah empat minit.

Seperti saya kata pintu keselamatan di setesen menyusahkan untuk mengambil gambar. Saya kena angkat kamera atas kepala untuk ambil gambar ini.


Kepala tren dari dekat. Tengok tak ada pemandu,

Tetapi Bas Perantara ini ada pemandu.

Tidak sah jika saya tidak naik Bas Perantara. Saya naik bas ini dari Stesen Pusat Bandar Damansara ke KL Sentral. 

Dari KL Sentral saya bersesak semula di atas KTM Komuter untuk balik ke Seremban. Tetapi seperti biasa dan dari pengalaman saya dapat tempat duduk.

Sekian.

Tuesday, December 27, 2016

Sesak sekejap saja (Merlimau-Jasin-Durian Tunggal-Seri Menanti-Seremban).

Di kenduri pertama, hantar Faiz kahwin.

Hari Ahad lepas bersamaan Hari Krismas 2016 saya pergi ke dua kenduri. Pertama majlis menghantar anak biras saya Faiz kahwin di Bukit Beruang, Melaka. Kedua majlis kenduri keluarga isteri di Merlimau, Melaka. 

Setelah bermalam di Merlimau, esoknya pula (Boxing Day 2016) saya pergi ke kenduri kahwin Faiz di rumah keluarganya di Durian Tunggal, Melaka. Selepas itu saya ke Seri Menanti, Negeri Sembilan untuk mengambil emak saya.

Tengah hari Boxing Day saya ajak isteri saya pergi ke Kg. Air Barok, Jasin untuk melihat rumah di mana dia dilahir dan dibesarkan sebelum keluarganya pindah ke Merlimau. Jalan Merlimau - Jasin walau pun Jalan Negeri (Melaka) amat baik dan boleh mengalahkan beberapa Laluan Persekutuan, contohnya FR6 di Pulau Pinang yang saya lalui hujung minggu sebelumnya. 

Dari Jasin saya ke Durian Tunggal, juga melalui jalan negeri. Tetapi nampaknya jalan ini perlu diturap semula di beberapa tempat. Saya boleh pergi melalui Bemban di mana jalannya lurus dan lebar, tetapi saya memilih jalan bengkang bengkok di mana kenderaan kurang.

Dari Durian Tunggal saya ke Seri Menanti, Negeri Sembilan. Jalan-jalan Negeri Melaka juga cukup baik seperti juga sambungannya di Tampin, Negeri Sembilan. Saya melalui Laluan Perseketuan FR1 sekejap sahaja sebelum melencong ke Johol dari Kg. Keru, Tampin melalui Ulu Yoh. Sekali lagi Jalan Negeri (Negeri Sembilan) cukup baik. 

Dari Johol saya melalui Laluan Persekutuan FR9 arah ke Kuala Pilah. GPS di kereta saya mengarahkan saya untuk terus ke Bandar Kuala Pilah sebelum ke Seri Menanti melalui Tanjong Ipoh. Tetapi saya tahu jalan Kuala Pilah - Seremban tentu sesak. Dari itu saya melencong ke Seri Menanti di pekan kecil Senaling.

Saya terperanjat melihat jalan Senaling - Seri Menanti sudah dilebarkan dari yang saya pernah tempuh sebelum ini. Ini mengesahkan ucapan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang saya dengar beberapa bulan yang lepas yang berkata Jalan-jalan Negeri di Negeri Sembilan ada yang mengalahkan Laluan Persekutuan.

Cuma seperti dulu masih ada bom jangka atau 'time bombs' di atas jalan Senaling - Seri Menanti. Bom jangka yang saya maksudkan ialah tahi lembu. Pemandu juga kena berhati-hati di jalan ini terhadap lembu, kerbau dan kambing yang boleh tiba-tiba melintas..

Setelah mengambil emak saya di rumah adik di Seri Menanti saya pun terus ke Seremban melalui Jalan Seri Menanti - Terachi, juga Jalan Negeri. Di Terachi barulah saya menempuhi kesesakan di Laluan Persekutuan FR51 Kuala Pilah - Seremban. Saya sudah menjangka kesesakan ini yang biasa di hujung minggu, lebih-lebih lagi selepas cuti panjang.

Mulai Klinik Kesihatan Terachi kenderaan mula bergerak laju dan ini agak menghairankan saya. Tetapi apabila saja menurun Bukit Putus kenderaan mulai perlahan semula. Dalam pada itu ada juga seorang pemandu yang memotong di laluan kecemasan. Baguslah tidak ada pemandu lain yang mengikut jejaknya.

Di Paroi kenderaan berjalan lancar seperti biasa dan saya sampai ke rumah tanpa perasaan marah dan sepertinya.

Friday, December 23, 2016

Mungkin mereka memang berharap untuk dipindahkan.


Siapa yang sering melalui Lingkaran Tengah Seremban, Negeri Sembilan mungkin hairan kenapa penghujung jalan itu di Ampangan bemula di simpang tiga. Sedangkan penghujungnya di Jalan Sungai Ujung bermula di simpang empat. Malah simpang empat ini sedang dinaiktaraf kepada simpang bertingkat.

Di satu mesyuarat, mantan boss saya pernah bertanya kepada pemaju jalan itu kenapa ia dibina begitu. Jawapannya mereka hendak mengelakkan jalan itu melalui satu 'kampung' yang akan melibatkan bayaran pampasan yang tinggi.

Boss saya komen kenapa tidak ditanya kepada orang-orang 'kampung' tersebut terlebih dahulu? Mana tahu mereka memang berharap untuk dipindahkan. Tetapi apa-apa jawapan kepada komen itu tak berguna lagi, kerana jalan telah siap, walau pun lencongan untuk mengelakkan 'kampung' itu telah menyebabkan kesesakan lalulintas di waku petang apabila ramai pemandu yang tinggal di Ampangan dan sekitarnya balik dari kerja. Juga di hujung minggu bila ramai oang Lembah Kelang balik kampung ke Kuala Pilah, Jelebu dan Negeri Pahang. 

'Kampung' yang dimaksdukan bukanlah kampung dalam erti sebenar. Namanya Kampung Lee Siew Joo yang terdiri dari rumah-rumah teres satu tingkat yang dibina hampir setengah abad yang lalu. Kebanyakan penghuninya bukan Melayu. Mungkin ia diberi nama 'Kampung' dan bukan 'Taman' kerana ia terletak sebelah kampung-kampung Melayu.

Kenapa boss saya berkata ada kemungkinan orang-orang 'kampung' ini ingin dipindahkan. Kerana pembesaran Jalan Seremban - Kuala Pilah telah menyebabkan ia terletak terlalu hampir dengan jalan utama dan sudah tentu menerima gangguan bunyi dan sebagainya.

Sekarang saya ingin berpindah dari satu kampung di Seremban, Negeri Sembilan ke satu kampung di Teluk Kumbar, Pulau Pinang. Saya ke Teluk Kumbar, Pulau Pinang hujung minggu yang lepas atas pelawaan anak dan menantu saya. Di depan hotel saya lihat kereta dengan nombor plet PP 1 dengan nama SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI P. PINANG ditulis bersama.

(Saya minta maaf jika fakta yang saya tulis seterusnya adalah salah, kerana ia datang dari pertanyaan saya sendiri kepada rakyat biasa dan bukan pihak berkuasa).

Saya tanya seorang pekerja hotel itu kenapa SS datang ke sini? Jawapannya Y.B. ingin berbincang dengan orang-orang kampung mengenai pampasan. Kampung yang dimaksudkan ialah seperti dalam gambar di atas yang betul-betul terletak depan hotel. Saya ambil gambar itu dari bilik hotel. Pampasannya pula ialah untuk cadangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengambil alih kampung itu untuk dimajukan.

Sudah tentu ada suara-suara yang membantah cadangan itu. Alasan mereka ialah kerajaan hendak menghapuskan kampung-kampung Melayu di Pulau Pinang. Tetapi jika diteliti betul-betul kampung tersebut tidaklah seperti kampung-kampung yang kita jumpa di Negeri Sembilan. Contohnya kampung saya di Jelebu mempunyai kawasan untuk dusun dan sawah.

Mungkin seperti di 'kampung' di Seremban itu, penduduk kampung di Teluk Kumbar ini pun memang berharap untuk dipindahkan.

Sekian. 

Tuesday, December 20, 2016

Alangkah beruntungnya saya.

Saya dah lama tidak memandu jauh. Kali terakhir ialah lebih dua tahun lalu bila saya ke Cameron Highlands dan seterusnya ke Kelantan. 

Hujung minggu lepas saya menerima pelawaan anak dan menantu saya untuk mengikut mereka ke Pulau Pinang untuk semalam sahaja. Pemergian ke Pulau Pinang berjalan lancar seperti biasa. Kami menaiki Jambatan Kedua kerana hotel kami terletak di Teluk Kumbar.

Untuk balik kami ingin menaiki Feri. Oleh itu kami terpaksa ke utara menuju Georgetown. Kenderaan mula sesak bila kami mendekati Georgetown. Setelah membeli sedikit jeruk di Penang Road kami pun menuju Feri. Kenderaan juga sesak dan setelah melihat barisan panjang untuk menaiki Feri kami membatalkan pilihan tersebut. Kami menaiki Jambatan Pertama ke tanah besar Semenanjung.

Kenderaan banyak di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Hujan juga turun sekejap-sekejap, kadang-kadang lebat. Antara Bukit Gantang dengan Bukit Berapit kenderaan bergerak perlahan dalam hujan. 

Selepas Kuala Kangsar saya nampak dua buah kereta Toyota Vellfire berwarna putih menghalang di laluan laju. Rupa-rupanya mereka berlanggar. Tak tahulah sama ada merka dari satu kumpulan kerana jenama kereta dan warna adalah sama. Kedua-duanya kemudian beralih ke laluan kecemasan untuk menyelesaikan masalah mereka.

Selepas Sungai Perak kenderaan lagi perlahan. Tetapi syukurlah tidak ada halangan apa-apa. Kenderaan bergerak lancar setelah melepasi Terowong Menora ke selatan. Tetapi dari Simpang Pulau kenderaan kembali perlahan sehingga berhenti beberapa kali. Hujan turun renyai-renyai dan kadang-kadang lebat. 

Selepas Gua Tempurung saya menyaksikan kereta yang betul-betul di depan saya melanggar kereta di hadapannya. Mujur juga ini berlaku bila kenderaan bergerak perlahan dalam 5 km/j. Kami berada di laluan kanan dan kedua-dua pemandu keluar untuk memeriksa kenderaan mereka. Agaknya pemandu depan saya itu hilang konsentrasi seketika. Saya terpaksa berpindah segera ke lorong kiri. 

Kenderaan cuma bergerak lancar selepas Rawang. Anak dan menantu saya menyimpang ke rumah mereka di Sungai Buloh dari situ sedangkan saya terus ke Seremban. Saya hanya sampai ke rumah pada pukul 12.30 malam setelah memasuki Lebuhraya PLUS lebih kurang pukul 2.30 petang. Kami juga berhenti untuk solat dan makan di Juru dan Ulu Bernam.

Macam-macam perangai pemandu yang saya lihat. Yang melucukan saya ialah melihat pemandu yang asyik menekan brek. Mereka ini takut sangat orang lain memotong mereka walau pun dalam keadaan kenderaan merangkak. Dari itu mereka memandu rapat dengan kenderaan di hadapan untuk tidak memberi ruang dipotong. Akibatnya bila kenderaan di hadapan sudah terlalu rapat mereka terpaksa brek.

Nasihat saya kepada mereka ini bila kenderaan di hadapan perlahan atau terhenti lepaskan saja kaki dari menekan minyak. Bila kenderaan di hadapan bergerak atau mula laju baru tekan minyak semula. Dengan cara ini penumpang kita tidaklah terhangguk-hangguk jadinya.

Agaknya keadaan sesak ini sering dialami oleh pemandu-pemandu yang melalui Lebuhraya PLUS di utara Kuala Lumpur. Mujurlah saya tinggal di Seremban. Saudara mara saya dan isteri pula berada di sekitar Lembah Kelang, Negeri Sembilan dan Melaka. Kemana-mana juga saya tidak mengalami kesesakan.

Alangkah beruntungnya saya.

Sunday, December 11, 2016

Soldier of Fortune - Deep Purple

Sensitifnya pingat.

Seorang veteran tentera Singapura memakai pakaian penuh beserta pingat semasa pengekebumian sahabatnya di Makam Perwira Port Dickson.

Bila saya dilantik menjadi Setiausaha kepada NGO saya sekarang salah satu tugas saya ialah menulis surat kepada semua ahli jawatankuasa. Saya dapati di belakang nama mereka terdapat nama-nama pingat yang dianugerah oleh  Yang Di Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu. Ada seorang tu mempunyai enam pingat serta bergelar Dato'. Kesemua mereka yang Islam juga mempunyai gelaran Haji atau Hajjah. 

Memikirkan nama-nama pingat ini menyemak, saya membuangnya dan hanya menyimpan nama gelaran Dato', Haji dan Hajjah sahaja. Tetapi saya tetap tidak meletak gelaran Haji di depan dan nama pingat di belakang nama saya. 

Saya terus ditegur melalui telefon oleh seorang penerima surat dan di mesyuarat pertama saya meminta maaf kerana menghilangkan pingat mereka. Sejak itu saya mengekalkan nama-nama pingat mereka tetapi mengekalkan nama saya tanpa apa-apa gelaran.

Itu satu contoh begitu sensitifnya orang kita mengenai pingat. Bukan saja sensitif mengenai pingat, tetapi sensitif terhadap penerimaannya. Saya masih ingat semasa saya menerima pingat dari Yang Di Pertuan Agong pada tahun 2003 isteri saya Salmah cukup teruja dan menempah pakaian khas untuk pergi ke Istana Negara.  Mujur juga sebagai pegawai kerajaan saya mendapat pakaian percuma.

Tetapi walau pun kita sensitif terhadap pingat yang kita dapat, kita tidak sensitif terhadap pingat yang orang lain dapat. Contohnya baru-baru ini seorang yang digelar Dato' M (untuk Muda kerana umurnya cuma 32 tahun) disahkan oleh polis sebagai ketua kumpulan gangster. Ini selepas dia ditembak mati. Kenapa tidak ada orang lain termasuk yang sama-sama bergelar Dato' membantah sebelum itu. Juga tidak ada yang datang memulangkan pingat-pingat mereka seperti cerita saya seterusnya.

Pada bulan Mei tahun 1965 keempat-empat ahli kumpulan The Beatles dianugerah pingat M.B.E. oleh Ratu Elizabeth. Tiba-tiba ramailah rakyat Britain yang sudah menerima pingat tersebut membantah, sehingga ada diantara mereka pergi ke Istana Buckingham dan memulangkannya.

Mereka terasa dikecilkan kerana diletak setaraf dengan 'budak-budak' tak bersekolah tinggi itu. Ini ditambah lagi dengan cerita yang The Beatles sendiri tidak memohon untuk pingat tersebut dan tidak tahu menahu akan nilainya. Ada juga cerita menyebut yang kumpulan itu menghisap ganja dalam tandas Istana Buckingham semasa menerima pingat mereka. 

Dalam kes The Beatles M.B.E. mereka yang membantah itu salah sebenarnya. Kebanyakan mereka itu sudah berumur dan sudah tentu tidak meminati lagu-lagu The Beatles di masa itu. Lagu-lagu 'Yesterday' dan 'Something' belum ada. Peminat The Beatles yang digelar Beatlemaniacs adalah remaja belaka. Ini termasuk saya yang berumur 15 tahun di tahun itu.

Tahun 1965 pula ialah tahun terakhir fasa pertama The Beatles di mana mereka masih membuat pertunjukan dan tema lagu mereka pula bersekitar tentang cinta. Selepas itu The Beatles memasuki fasa kedua mereka dengan tidak lagi membuat pertunjukan dan mengeluarkan lagu-lagu lebih serious dan tidak sekitar  bertema cinta. Ini bermakna jika mereka dianugerah M.B.E. pada tahun 1967 sudah tentu tiada yang membantah.      

Ini dibuktikan bila Paul McCartney menerima anugerah bergelar 'Sir' yang sama tarafnya dengan 'Tun' di Malaysia pada tahun 1997 tidak ada yang membantah.