Tuesday, November 30, 2010

Bintang Klasik Nasional

Pada Hari Ahad 28 November 2010 baru-baru ini saya dan isteri telah pergi ke Kompleks Penyiaran Tuanku Muhammad di Sungai Gadut, Seremban untuk melihat Pertandingan Akhir Bintang Klasik Nasional. Kompleks RTM ini kebetulan terletak di sebelah sekolah saya iaitu Sekolah Dato' Abdul Razak, Seremban. Saya muatkan gambar-gambar dan ceritanya di sini

Penggunaan 'flash' tidak dibenarkan di dalam auditorium. Juga kami tidak boleh bergerak supaya tidak mengganggu siaran. Oleh itu gambar-gambar yang saya ambil tidaklah sebaiknya.

Untuk pengetahuan, Almarhum Tuanku Muhammad ialah moyang kepada Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan sekarang Tuanku Muhriz. Auditorium di mana pertandingan ini diadakan pula dinamakan Auditorium Tunku Puan Chik, isteri Tuanku Muhammad.

Saya sememangnya mendengar Radio Klasik Nasional tiap-tiap hari. Di kereta-kereta saya stesen radio itulah yang saya programkan sebagai stesen utama. Oleh itu apabila saya mendapat tahu pertandingan akhir ini diadakan di Seremban saya tidak melepaskan peluang untuk menontonnya. Kebetulan isteri saya Salmah juga meminati stesen radio ini. Hanya lagu-lagu klasik nasional Melayu yang disukanya. 

Tetapi berlainan bagi saya. Saya memang gilakan lagu-lagu kumpulan The Beatles, Deep Purple dan Led Zepellin. Tetapi lagu-lagu Melayu saya cuma lagu-lagu klasik nasional. Lagu-lagu rock Melayu saya tak mainlah.

Baik juga kami datang awal, iaitu sebaik sahaja solat Maghrib. Auditorium penuh akhirnya dan ramai yang berdiri di belakang. Mungkin ramai lagi yang berdiri di luar dan melihat di monitor TV sahaja. Siaran juga dibuat secara langsung di TV1. Nampaklah muka saya dan isteri di TV. Sampaikan ada seorang kawan sekolah saya di Port Dickson menalipon saya sebaik sahaja dia nampak muka saya tersiar.

Selain melihat pertandingan saya juga melihat kehadiran artis-artis veteran seperti Aziz Sattar, Maria Menado, Jeffridin dan Adre Goh.

Program berjalan lancar. Tidak ada langsung waktu-waktu yang membosankan bagi saya. Maklumlah RTM sudah banyak berpengalaman dalam hal ini.

Cuma saya rasa program ini cacat sedikit kerana semasa pembukaan semua peserta tidak menyanyikan lagu klasik nasional. Mereka menyanyikan lagu 'Khayalan' yang sebenarnya disadur dari lagu Bahasa Inggeris 'Fatasy' nyanyian Earth, Wind and Fire. Saya tidak tahu sama ada perkara ini disedari oleh RTM atau tidak.

Friday, November 26, 2010

When a friendship is destroyed by just a few words.

I have a friend who takes good care of his friends. This is understandable because my friends runs an auto accessories business and his many friends keep his business going. He used to sought for my advice when  sending messages to his friends through his mobile phone. If, for example a friend's daughter fell sick and was hospitalised he would ask me for the actual words to be used in consoling his friend.

So I had to compose the words and send them using my mobile phone. My friend only needed to forward the messages to his friends. The messages could be either in English or Malay depending on the situation. It also could be long or short according to the needs. I never asked for royalties from him for my compositions. What I want in return is his friendship. Sometimes this friendship is extended in the form of rides in his car which I refer as a limousine and ending with a meals in restaurants.

Just as words can strengthen or prolong friendships they can also end a few. I have a friend who was a colleague of mine in the same department. We are now both retired. This friend also used to have many friends, some close and some not. He was once very close to a man who inherited his father's transportation business. From the way his friend spoke I knew he was not well educated although he was born with a silver spoon in his mouth.. He talked using profanities just like eating peanuts or smoking cigarettes. Sometimes I wondered whether he understood the profane words that he uttered.

Suddenly after years of friendship I realised that my friend was not that friendly with this profanity speaking heir. They still talked to each other, but I saw something was missing between them. This heir used to come to our department and mixed with us. Since we were workers of a local authority our friendships were much sought after for obvious reasons.

So one day I asked my friend why was he sort of cool to this heir. Then he told me that this heir had hurt him. I asked him how. He answered that one day this heir was talking and boasting about his experiences. Being an heir to a good business he used to spend his time in good restaurants, good clubs and good hotels. One day, one of his ventures was spoiled by a bad host. He mentioned this host to my friend as "a stupid chap like you." Had he ended his words with just "a stupid chap" he and my friends would still be friends. But my friend was really hurt when the words "like you" were added.

My friend, just like me did not go to any university. But he definitely is not stupid. His standard of English can beat most of the our heads of departments who have university degrees. Maybe his friend uttered the words as a joke just like he used to do to real stupid people. But my friend is a man of honour.

So a friendship was ended by just two unnecessary words.

Tuesday, November 23, 2010

"Siapa tanam pokok kelapa ni?"

Itulah ungkapan isteri saya Salmah apabila dia mengikut saya berjalan ke kawasan tangki air yang terletak di hadapan rumah kami. Sejak bersara ini boleh dikatakan tiap-tiap pagi saya berjalan untuk bersenam menaikki tangki air itu. Sambil itu saya mengintai ke pangkal pokok-pokok yang saya lampirkan gambar-gambarnya di sini. Selang sehari saya saya dapati ada buahnya yang masak. Apa lagi, saya pun terus memakannya.

Pokok yang saya maksudkan disebut 'Lombo' dalam loghat Negeri Sembilan. Saya baru diberitahu oleh seorang senior sekolah saya, ia disebut 'Lembe' (seperti 'peka') dalam loghat Pahang. Sejak saya pindah di sini saya dapati banyak pokoknya di sekeliling tangki air tersebut. Sejak itu juga apabila saya menaikki tangki air ini saya akan mencari-cari buah lombo ini.

Beberapa bulan dahulu kawasan tangki air ini dibersihkan oleh Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS). Di samping lalang yang liar, habis pokok-pokok lombo dicantas mereka. Jelaslah seperti isteri saya, pekerja-pekerja SAINS ini juga tidak mengenali pokok-pokok lombo ini. Tetapi pokok-pokok lombo saya segar semula. Dalam pada itu ia tidak berbunga kerana sedang tumbuh daun-daun baru. 

Sekarang pokok-pokok lombo telah berdaun semula, berbunga dan berbuah kembali. Keseronokan memakan buah lombo ini hanya terasa apabila kita meminum air selepas memakannya. Air yang diminum akan terasa manis. Cuma saya rasa buah-buah lombo di hadapan rumah saya ini tidak semanis buah-buah lombo berhampiran rumah ibu saya di Jelebu. Spisis di sana pula buahnya berwarna ungu dan tidak putih seperti  buah lombo saya di sini.


Pokok lombo. Kawasan sekeliling sudah lama tidak dibersihkan. Seperti lalang, pokok lombo pun hidup segar.


Lagi pokok lombo.


Tandan-tandan buah lombo.


Yang kuning itu ialah bunga lombo.

Buah lombo berukuran 2 cm panjang dan 1 cm tebal. Untuk memakannya badanya dipicit dan kita memakan isinya yang keluar di hadapan. 

Sunday, November 21, 2010

Solat Aidil-Adha dan Korban.

Buat pertama kali dalam hidup, saya menunaikan solat Hari Raya Aidil Adha di sebuah surau. Suraunya ialah surau taman perumahan saya yang mula digunakan empat bulan yang lalu. Pada mulanya hati saya berbelah bagi sama ada hendak bersolat di surau ini atau di Masjid Qariah Sikamat. Isteri saya telah membuat keputusan untuk bersolat di Masjid tersebut bersama anak-anak perempuan, menantu lelaki dan cucu saya Haziq. 

Saya bimbang pada mulanya surau akan penuh sesak. Tapi dari pengalaman, saya boleh meneka di mana terdapat ruang kosong nanti. Solat bermula tepat pada pukul 8.15 pagi dan selesai pada pukul 9.00. Kami terpaksa bergegas pulang ke rumah dan menukar pakaian untuk program korban pula. Lima ekor lembu dan tiga ekor kambing dikorbankan.

Imam besar kami, Ustaz Affandy membaca khutbah selepas solat. Waktu menunjukkan pukul 8.30 pagi. Saya difahamkan Masjid Qariah Sikamat belum memulakan solat di waktu ini.


Jemaah di dalam surau. Sebuah khemah disediakan diluar surau untuk menampung jemaah yang melimpah.


Jemaah perempuan selesa di bahagian belakang surau.


Di sinilah ruang yang saya jangkakan kosong, serambi sebelah kanan surau.

Jemaah bersalaman tepat jam 9.00 pagi. Kami segera pulang dan menukar pakaian untuk program seterusnya.

Lima ekor lembu, empat dalam kawasan surau dan satu di luar.


Tiga ekor kambing.


Tuan Imam bersedia dengan pisau sembelihnya.


Seekor lembu sudah sedia untuk dikorbankan.

Tuan Imam memulakan tugasnya.


Apa yang tertulis di hadapan baju.

Ini pula di belakang baju.


Daging dipotong-potong.

Sebahagian daging kambing dipanggang.


Motosikal merosakkan pandangan.


Kaum ibu di kantin surau.


Kolam yang memisahkan rumah saya dengan surau. So near, yet so far.


Daging dibahagikan. Kelihatan YB turut sama menolong.

Saturday, November 20, 2010

Tak payahlah tubuh parti baru.

Saya terpaksa melanggar janji saya tidak mencampuri politik. Tetapi melihatkan apa yang sedang dialami oleh Datuk Zaid Ibrahim, saya rasa patut juga saya mengeluarkan pendapat saya.

Setelah ditendang oleh parti pertamanya dan sekarang dengan rela hati keluar dari parti keduanya, Datuk Zaid mengumumkan ingin bertanding dalam Pilihanraya Umum Ke-13 akan datang. Dengan itu juga dia mengumumkan mungkin akan menubuhkan satu  parti baru.

Nasihat saya kepada Datuk Zaid ialah: cukuplah tu. Tak payahlah tubuh parti baru. Negara kita Malaysia ni dah banyak sangat parti politik. Dari banyak sangat parti politik sudah tentu kita banyak berpolitik atau 'politicking.' Jadi secara tak langsung benda-benda lain kita tinggalkan. 

Tengok negara USA tu. Negaranya besar dan kuat. Tetapi setahu saya dia ada dua parti politik sahaja iaitu Democrat dan Republican. Simbolnya pula senang, kaldai untuk Democrat dan gajah untuk Republican. Tak tahulah saya kalau ada parti lain. Saya ni memang bodoh hal politik ni. 

Nasihat saya seterusnya, tak payahlah Datuk Zaid nak bertanding dalam pilihanraya lagi. Tumpukan usaha kepada profesion Datuk tu iaitu peguam. Teruskan usaha Datuk untuk memperkasakan peguam Melayu. 

Kalau Datuk nak berbakti ke, jadilah macam Tan Sri Lee Lam Thye tu. Sekurang-kurangnya orang akan hormat.

Sekian.

Thursday, November 18, 2010

Stesen Keretapi Sungai Gadut.

Seperti yang dijanjikan saya lampirkan di bawah ini gambar-gambar Stesen Keretapi Sungai Gadut yang dalam pembinaan. 


Pandangan arah ke selatan. Stesen ini betul-betul terletak di sebelah Laluan Persekutuan 1.


Pandangan dari Jalan Negeri N7 (jalan ke Rantau dari Laluan Persekutuan 1).


Pandangan dari padang Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Tamil) Sungai Gadut.


Pandangan dari bawah sebelah barat.


Pandanngan dari selatan.


Di atas stesen.


Sibuk menyiapkan stesen.


Pandangan ke utara.


Trek baru menghala ke selatan.


Lori air membersihkan Laluan Persekutuan 1.


Pandangan dari stesen. Taman Perumahan yang nampak itu ialah Taman Tuanku Jaafar.


Sudah tentu tempat letak kereta.


Trek lama yang sudah ditinggalkan.

Monday, November 15, 2010

'Tak ada orang boleh tangkap lembu saya'

Malam tadi saya tengok kejayaan pasukan Lembu Merah menang lumba Formula 1 di TV.  Baru pagi tadi pula, saya tengok cerita lembu juga di TV bertajuk 'Divine Delinquents' atau maknanya lebih kurang 'Penjenayah Suci'. Ceritanya mengenai masalah monyet dan lembu yang menjadi kacaucanggu di bandar New Delhi, India.

Lagi dua hari lima ekor lembu akan dikorbankan di perkarangan surau saya, Surau Al-Ansar.

Bagi orang beragama Hindu monyet dan lembu adalah binatang suci dan tidak boleh disiksa atau dibunuh. Sebenarnya begitulah, semua binatang tidak boleh disiksa atau dibunuh tanpa sebab. Ditunjukkan di TV bagaimana pihak berkuasa di New Delhi, India menangkap monyet dan lembu, kemudian memindahkannya ke tempat-tempat khas.

Semasa saya mula-mula bekerja di Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dahulu antara tugas saya ialah menangkap lembu-lembu liar yang berkeliaran dalam bandar Seremban. Tugas-tugas itu sekarang diambil alih oleh Jabatan Perkhidmatan Haiwan.

Oleh kerana saya menjaga kawasan Rasah, saya cuma menangkap lembu-lembu yang berkeliaran di situ. Saya membawa beberapa pekerja yang memang mahir menangkap lembu dengan bersenjatakan tali semata-mata. Lembu-lembu yang ditangkap dinaikkan ke atas lori dan disimpan di Bengkel kami di Jalan Tunku Kurshiah, Seremban. Tuan-tuan punya lembu yang mahukan lembu-lembu mereka terpaksa membayar denda terlebih dahulu. Ini sebagai pengajaran kepada mereka supaya tidak melepaskan lembu sesuka hati. Boleh dikatakan semua tuan punya lembu berbangsa India.

Ada seekor lembu jantan yang sangat sukar ditangkap. Lembu itu bersaiz besar dan bertanduk yang menakutkan. Saya juga ingat kulitnya berwarna hitam (bukan menyindir tuannya). Lembu ini amat garang dan pekerja-pekerja saya amat takut mendekatinya. 

Apa yang membuat saya bengang ialah apabila tuannya sengaja mencabar saya dengan berkata 'Tak ada orang boleh tangkap lembu saya.' Ungkapan ini tidaklah diutarkan terus kepada saya, tetapi pernah didengar oleh kawan-kawan saya. 

Berhari-berhari lembu hitam jantan ini  berlagak seperti raja di kawasan jagaan saya di Rasah. Saya pula gagal menangkapnya. Tapi tak apalah, saya masih bujang di masa itu dan tidak perlu berada di rumah di waktu petang. Oh ya, kerja-kerja menangkap lembu ini kami buat di waktu petang. Pekerja-pekerja saya juga suka, kerana mereka boleh menuntut elaun lebih masa.

Ada satu hari itu kami mengejar lembu hitam ini dan ia pun bergerak menuju ke arah bandar Seremban. Sebenarnya apabila sahaja ia masuk ke bandar Seremban saya tidak berhak lagi menangkap lembu ini, kerana bandar Seremban berada di bawah jagaan kawan sejawatan saya. Tetapi oleh kerana terlalu geram setelah dicabar saya kejar juga lembu ini.

Tiba-tiba saya ternampak satu idea. Saya perhatikan Padang Stesen Seremban (yang kemudiannya menjadi Stadium Perbandaran Seremban, dan sekarang menjadi Seremban Parade) terbuka pintunya. Masanya tepat kerana Padang itu baharu sahaja dikosongkan oleh mereka yang melihat pertandingan bolasepak sebelumnya. Jika Padang tidak digunakan sudah tentu pintunya berkunci. Jika sedang digunakan mungkin lembu akan mengganggu perlawanan di padang dan mungkin saya dikenakan tindakan tatatertib. 

Saya pun mengarahkan pekerja-pekerja saya menghalau lembu hitam tadi masuk ke dalam Padang melalui pintu di Jalan Yam Tuan (yang bernama Jalan Paul di masa itu dan masih dua hala). Sambil itu saya menutup pintu di Jalan Dato' Bandar Tunggal (dulu bernama Jalan Birch dan juga dua hala). Lembu ini kemudian terkepung dalam Padang Stesen, Seremban.

Saya berpesan kepada pekerja-pekerja Padang Stesen (yang sebenarnya bukan dalam bidang kuasa saya) untuk memastikan Padang berkunci dan mereka tidak membenarkan sesiapa menuntut lembu ini tanpa kebenaran saya atau boss saya (boss mereka juga).

Tugas pertama saya pada esoknya ialah melaporkan kepada boss saya tentang lembu hitam jantan yang sekarang terperangkap di Padang Stesen Seremban. Saya terpaksa melaporkan perkara ini kerana Padang Stesen itu di luar bidang kuasa saya, lebih-lebih lagi saya menangkap lembu di luar kawasan jagaan saya. Saya kemudian menyerahkan kepada boss saya untuk menentukan berapakah denda yang hendak dikenakan kepada tuan punya lembu apabila dia datang menuntut haknya.

Heboh juga satu pejabat mengenai cerita saya menangkap lembu yang 'Tak ada orang boleh tangkap' itu. Sebenarnya itulah antara banyak perkara yang saya lakukan semasa saya bekerja dahulu yang diluar dari norma biasa. Tetapi apa boleh buat, saya hanya seorang pekerja kerajaan yang terpaksa mengikut rentak orang lain.

Sejak itu saya tidak nampak lagi lembu hitam itu di mana-mana. Egonya dan ego tuannya tercalar, agaknya.

Thursday, November 11, 2010

Jangan bermusuh dengan wartawan.

Jabatan saya dahulu, Majlis Perbandaran Seremban atau MPS mempunyai hubungan baik dengan wartawan. Saya fikir sampai sekarang hubungan baik itu masih diteruskan kerana saya jarang-jarang membaca berita MPS dihentam oleh mereka. 

Ada juga kawan-kawan saya merungut terhadap layanan istimewa yang diberikan oleh jabatan kepada wartawan. Antaranya jabatan sering mengadakan jamuan khas untuk wartawan. Ceritanya untuk menjaga hubungan baik antara jabatan dengan media massa. Para wartawan juga diberi stiker letak kereta percuma. Ceritanya pula untuk menyenangkan para wartawan meletakkan kereta mereka di mana-mana, supaya memudahkan mereka membuat laporan apa-apa kejadian. Sudah tentu dalam apa-apa laporan itu tidak diceritakan apa-apa keburukan kami. Aku jaga kau, pandai-pandailah  kau jaga aku.

Saya pun jawab kepada kawan-kawan, jika tidak berbaik dengan wartawan, susah juga kita. Tentu banyak berita negatif mengenai kita dilaporkan. Bila boss kita baca laporan begitu, kitalah  yang jadi mangsa. Mungkin ada sesiapa yang mengharapkan menerima Anugerah Khidmat Cemerlang terbantut cita-cita mereka cuma kerana ada diantara kami yang bermusuh dengan wartawan. 

Beberapa tahun dulu ada satu restoran nasi ayam di Ampangan, Seremban. Saya selalu singgah disitu membungkus nasi ayam apabila orang rumah saya tidak sempat menyediakan makanan tengah hari kerana  sebab-sebab tertentu. Saya cukup bangga kerana restoran ini diusahakan oleh satu keluarga Melayu dan perniagaannya boleh tahan juga.

Tiba satu hari seorang DJ Negeri FM (dulu dipanggil Radio 3 Seremban) lelaki dan tidak kurang popularnya singgah di restoran ini. Mungkin pekerja-pekerja restoran ini tidak mengenali DJ ini. Maklum sahajalah cuma suara mereka yang sering kedengaran, rupa entah macam mana? Dipendekkan cerita DJ ini menerima layanan buruk dari restoran ini. Apa lagi, DJ ini yang termasuk dalam gulungan wartawan juga, terus menceritakan tentang layaran buruk ini di udara. Walau bagaimana pun dia tidak menamakan restoran ini secara khusus, tetapi dari apa yang diceritakannya pendengar boleh tangkap restoran mana yang dimaksudkan.

Semenjak itulah perniagaan restoran ini merosot. Perniagaan kemudian diambil alih oleh orang lain. Peniaga restoran ini kemudian membuka satu gerai haram di tempat lain untuk meneruskan perniagaannya. Itu pun tak jadi. Sekarang saya tidak dengar lagi nama restoran ini. Itulah satu contoh di mana wartawan boleh mengubah kehidupan kita sama ada kepada yang baik atau sebaliknya.   

Baru-baru ini saya melihat dokumentari mengenai seniman agung Allahyarham P. Ramlee di Astro History Channel. Rupa-rupanya P. Ramlee ini tidak mesra dengan wartawan. Diceritakan oleh seorang kawan rapatnya apabila P. Ramlee tahu wartawan hendak datang ke setnya dia akan lari. Ini saya rasa satu kesilapan besar dan bagi saya salah satu sebab kejatuhan seniman agung ini semasa penghujung hayatnya.

Di antara orang yang saya tahu paling mesra dengan wartawan ialah mantan Menteri Besar Negeri Sembilan Dato' Seri Utama Tan Sri Isa Samad. Semasa menjadi MB wartawan mengekorinya ke mana-mana dia pergi. Sehinggakan apabila dia datang ke jabatan saya untuk mesyuarat dan sebagainya, kami menyediakan ruang khas untuk Dato' Seri Utama membuat persidangan akhbar. Juga untuk menjaga hubungan baik kami dengan wartawan mereka juga tidak lupa dijamu. Tetapi oleh kerana masa amat penting bagi mereka, tidak semua yang tinggal untuk menjamu selera yang tidak kurang enaknya.

Saya perhatikan Dato' Seri Uama cukup selesa dengan wartawan di sekelilingnya. Tidak sah jika tidak ada wartawan yang ketawa di sidang akhbarnya. Hubungan baik Dato' Seri Utama dengan para wartawan juga menjadi faktor dia menang dalam satu Pilihanraya Kecil beberapa bulan yang lalu sedangkan Dato' Seri Utama seolah-olah sudah tersisih dari arena politik negara.

Ini berlainan dengan seorang Menteri Besar di satu negeri di utara yang diceritakan di TV malam tadi dan di akhbar-akhbar hari ini.

Wednesday, November 10, 2010

'Kelab ini saya yang punya.'

Dalam filem James Bond bertajuk 'Goldfinger', Bond  bermain golf dengan Goldfinger, orang jahat filem itu dengan bertaruhkan sejongkong emas. Goldfinger cuba menipu dan menyedarinya Bond membiarkan Golfinger menang. Bond kemudian membuktikan penipuan Goldfinger. Goldfinger amat marah dan merosakkan satu patung manusia di kelab golf itu. Bond bertanya "Apa kata Setiausaha Kelab nanti?" Goldfinger menjawab "Tak ada apa-apa, kelab ini saya yang punya."

Di Seremban dulu ada juga satu kelab bernama 'Kelab Bukit Rasah' yang dipunyai oleh seorang. Walau pun kelab ini mempunyai ahli-ahli jawatankuasa yang dilantik kuasa mutlak dipegang oleh tuan punya kelab. Akhirnya kelab ini ditutup.

Di Malaysia sekarang ada juga sebuah 'kelab' yang dipunyai oleh seorang. 'Kelab' ini ditubuhkan semata-mata untuk tujuan tuannya. Untuk membuktikan kelab ini kepunyaannya, tuan ini tidak memegang apa-apa jawatan tetapi umum tahu beliaulah yang paling berkuasa dalam 'kelab' ini.

Tidak beberapa lama dahulu ada seorang yang sudah ditendang keluar dari 'kelab' lamanya menjadi ahli 'kelab' baru ini. Memandangkan ahli baru ini tinggi juga profilnya dia telah diberi beberapa jawatan penting. Dia juga diberi peluang untuk menjadi seorang 'Yang Berhormat' negara dengan bertanding dalam satu Pilihanraya Kecil, tetapi kalah.

Oleh kerana undang-undang memerlukan 'kelab' ini mengadakan pemilihan jawatankuasa,  ahli baru ini bertanding untuk satu jawatan penting. Tetapi menyedari dia akan kalah dia membuat pengumunan pada dua hari lepas menarik diri dari pertandingan jawatan penting itu. Dia juga melepaskan semua jawatan yang dipegangnya dalam 'kelab' barunya selama ini.

Tidak puas dengan itu semalam dia membuat satu permintaan yang luarbiasa. Dia meminta tuan punya 'kelab' ini keluar dari kelab. Disamping itu dia juga meminta lawannya dalam pertandingan untuk jawatan penting dalam 'kelab' itu turut keluar. Tujuannya ialah untuk mengetuai 'kelab' ini. Sama ada dia hendak mengetuainya dengan menganggap kelab ini sebagai hak persendirian seperti sekarang tidak dapat dipastikan. Banyak cantik dia ni.

Ini mengingatkan saya melihat gelagat kumpulan singa dalam television. Satu kumpulan atau keluarga singa diketuai oleh seekor singa jantan. Apabila seekor singa jantan lain berfikir ia sudah layak untuk mengetuai mana-mana kumpulan dia terpaksa menghalau singa jantan atau ketua yang asal. Jika singa jantan asal berdegil berlakulah perlawanan secara fizikal yang boleh berakhir dengan salah satu dari mereka mati.

Seperti singa jantan, ahli baru ini terpaksa mengusir tuan punya 'kelab' ini jika hendak mengetuainya. Bagaimana ia hendak mengusir terpulanglah kepadanya. Tetapi jika dia berjaya dia juga terpaksa berbuat seakan-akan apa yang dibuat oleh singa jantan yang baru itu. Singa jantan atau ketua yang baru  dikehendaki membunuh semua anak-anak singa yang ada, kerana mereka bukan anaknya. Tujuannya ialah supaya kumpulan atau 'kelab' barunya hendaklah  dipenuhi oleh anak-anak atau ahli-ahlinya sendiri sahaja.

Friday, November 5, 2010

Get the right advice.

Last August my wife went for an eye operation to remove some cataracts. I had to buy some lenses from a local pharmacy for that purpose. At the hospital during the operations I met a former municipal councillor who is now a member of the hospital's visitors board. He told me that I can get back the money I spent for the lenses from the Pensions Department. He told me about the Government Pensioners Society which can help me.

The nextt thing I did was going to the Seremban branch of the Government Pensioners Society. I was told that to receive their services I have to become a member with a life membership fee of RM 50 payable in advances. I felt a slight guilt for not knowing about this society's existence, not forgetting that I had started receiving my pensions more than four years ago.

I filled the membership form straight away and paid the life membership fee in one payment. I was then given a claims form which I filled promptly but it still needed to be endorsed by the medical officer treating my wife.
This endorsement had to take a few more weeks until my wife's next visit to the hospital.

After getting the medical officer's endorsement I sent the forms to the Pensions Department, Putrajaya through Pos Laju which cost me RM 6.

Officers from the Pensions Department, Putrajaya visit the Government Pensioners Society's Seremban office every first Wednesday of the month. I enquired about my claims when I met the officers during their month of October visit. It was there that I was told I had sent my claims to the wrong place.

The Pensions Department only entertain medical claims from Federal Government pensioners. Former workers of State Governments and Local Authorities should claim from their former employees. I never know about this fact until recently.

Not wanting to waste my time in filling fresh forms I called the Pensions Department to return the forms I sent to them. This they did promptly. After getting the forms back I sent them personally to my former department. After explaining my ignorance in this case the officer there who I had known for years just smiled and said "Why didn't you ask us?"

So much for my ego.