Tuesday, December 27, 2016

Sesak sekejap saja (Merlimau-Jasin-Durian Tunggal-Seri Menanti-Seremban).

Di kenduri pertama, hantar Faiz kahwin.

Hari Ahad lepas bersamaan Hari Krismas 2016 saya pergi ke dua kenduri. Pertama majlis menghantar anak biras saya Faiz kahwin di Bukit Beruang, Melaka. Kedua majlis kenduri keluarga isteri di Merlimau, Melaka. 

Setelah bermalam di Merlimau, esoknya pula (Boxing Day 2016) saya pergi ke kenduri kahwin Faiz di rumah keluarganya di Durian Tunggal, Melaka. Selepas itu saya ke Seri Menanti, Negeri Sembilan untuk mengambil emak saya.

Tengah hari Boxing Day saya ajak isteri saya pergi ke Kg. Air Barok, Jasin untuk melihat rumah di mana dia dilahir dan dibesarkan sebelum keluarganya pindah ke Merlimau. Jalan Merlimau - Jasin walau pun Jalan Negeri (Melaka) amat baik dan boleh mengalahkan beberapa Laluan Persekutuan, contohnya FR6 di Pulau Pinang yang saya lalui hujung minggu sebelumnya. 

Dari Jasin saya ke Durian Tunggal, juga melalui jalan negeri. Tetapi nampaknya jalan ini perlu diturap semula di beberapa tempat. Saya boleh pergi melalui Bemban di mana jalannya lurus dan lebar, tetapi saya memilih jalan bengkang bengkok di mana kenderaan kurang.

Dari Durian Tunggal saya ke Seri Menanti, Negeri Sembilan. Jalan-jalan Negeri Melaka juga cukup baik seperti juga sambungannya di Tampin, Negeri Sembilan. Saya melalui Laluan Perseketuan FR1 sekejap sahaja sebelum melencong ke Johol dari Kg. Keru, Tampin melalui Ulu Yoh. Sekali lagi Jalan Negeri (Negeri Sembilan) cukup baik. 

Dari Johol saya melalui Laluan Persekutuan FR9 arah ke Kuala Pilah. GPS di kereta saya mengarahkan saya untuk terus ke Bandar Kuala Pilah sebelum ke Seri Menanti melalui Tanjong Ipoh. Tetapi saya tahu jalan Kuala Pilah - Seremban tentu sesak. Dari itu saya melencong ke Seri Menanti di pekan kecil Senaling.

Saya terperanjat melihat jalan Senaling - Seri Menanti sudah dilebarkan dari yang saya pernah tempuh sebelum ini. Ini mengesahkan ucapan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang saya dengar beberapa bulan yang lepas yang berkata Jalan-jalan Negeri di Negeri Sembilan ada yang mengalahkan Laluan Persekutuan.

Cuma seperti dulu masih ada bom jangka atau 'time bombs' di atas jalan Senaling - Seri Menanti. Bom jangka yang saya maksudkan ialah tahi lembu. Pemandu juga kena berhati-hati di jalan ini terhadap lembu, kerbau dan kambing yang boleh tiba-tiba melintas..

Setelah mengambil emak saya di rumah adik di Seri Menanti saya pun terus ke Seremban melalui Jalan Seri Menanti - Terachi, juga Jalan Negeri. Di Terachi barulah saya menempuhi kesesakan di Laluan Persekutuan FR51 Kuala Pilah - Seremban. Saya sudah menjangka kesesakan ini yang biasa di hujung minggu, lebih-lebih lagi selepas cuti panjang.

Mulai Klinik Kesihatan Terachi kenderaan mula bergerak laju dan ini agak menghairankan saya. Tetapi apabila saja menurun Bukit Putus kenderaan mulai perlahan semula. Dalam pada itu ada juga seorang pemandu yang memotong di laluan kecemasan. Baguslah tidak ada pemandu lain yang mengikut jejaknya.

Di Paroi kenderaan berjalan lancar seperti biasa dan saya sampai ke rumah tanpa perasaan marah dan sepertinya.

Friday, December 23, 2016

Mungkin mereka memang berharap untuk dipindahkan.


Siapa yang sering melalui Lingkaran Tengah Seremban, Negeri Sembilan mungkin hairan kenapa penghujung jalan itu di Ampangan bemula di simpang tiga. Sedangkan penghujungnya di Jalan Sungai Ujung bermula di simpang empat. Malah simpang empat ini sedang dinaiktaraf kepada simpang bertingkat.

Di satu mesyuarat, mantan boss saya pernah bertanya kepada pemaju jalan itu kenapa ia dibina begitu. Jawapannya mereka hendak mengelakkan jalan itu melalui satu 'kampung' yang akan melibatkan bayaran pampasan yang tinggi.

Boss saya komen kenapa tidak ditanya kepada orang-orang 'kampung' tersebut terlebih dahulu? Mana tahu mereka memang berharap untuk dipindahkan. Tetapi apa-apa jawapan kepada komen itu tak berguna lagi, kerana jalan telah siap, walau pun lencongan untuk mengelakkan 'kampung' itu telah menyebabkan kesesakan lalulintas di waku petang apabila ramai pemandu yang tinggal di Ampangan dan sekitarnya balik dari kerja. Juga di hujung minggu bila ramai oang Lembah Kelang balik kampung ke Kuala Pilah, Jelebu dan Negeri Pahang. 

'Kampung' yang dimaksdukan bukanlah kampung dalam erti sebenar. Namanya Kampung Lee Siew Joo yang terdiri dari rumah-rumah teres satu tingkat yang dibina hampir setengah abad yang lalu. Kebanyakan penghuninya bukan Melayu. Mungkin ia diberi nama 'Kampung' dan bukan 'Taman' kerana ia terletak sebelah kampung-kampung Melayu.

Kenapa boss saya berkata ada kemungkinan orang-orang 'kampung' ini ingin dipindahkan. Kerana pembesaran Jalan Seremban - Kuala Pilah telah menyebabkan ia terletak terlalu hampir dengan jalan utama dan sudah tentu menerima gangguan bunyi dan sebagainya.

Sekarang saya ingin berpindah dari satu kampung di Seremban, Negeri Sembilan ke satu kampung di Teluk Kumbar, Pulau Pinang. Saya ke Teluk Kumbar, Pulau Pinang hujung minggu yang lepas atas pelawaan anak dan menantu saya. Di depan hotel saya lihat kereta dengan nombor plet PP 1 dengan nama SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI P. PINANG ditulis bersama.

(Saya minta maaf jika fakta yang saya tulis seterusnya adalah salah, kerana ia datang dari pertanyaan saya sendiri kepada rakyat biasa dan bukan pihak berkuasa).

Saya tanya seorang pekerja hotel itu kenapa SS datang ke sini? Jawapannya Y.B. ingin berbincang dengan orang-orang kampung mengenai pampasan. Kampung yang dimaksudkan ialah seperti dalam gambar di atas yang betul-betul terletak depan hotel. Saya ambil gambar itu dari bilik hotel. Pampasannya pula ialah untuk cadangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengambil alih kampung itu untuk dimajukan.

Sudah tentu ada suara-suara yang membantah cadangan itu. Alasan mereka ialah kerajaan hendak menghapuskan kampung-kampung Melayu di Pulau Pinang. Tetapi jika diteliti betul-betul kampung tersebut tidaklah seperti kampung-kampung yang kita jumpa di Negeri Sembilan. Contohnya kampung saya di Jelebu mempunyai kawasan untuk dusun dan sawah.

Mungkin seperti di 'kampung' di Seremban itu, penduduk kampung di Teluk Kumbar ini pun memang berharap untuk dipindahkan.

Sekian. 

Tuesday, December 20, 2016

Alangkah beruntungnya saya.

Saya dah lama tidak memandu jauh. Kali terakhir ialah lebih dua tahun lalu bila saya ke Cameron Highlands dan seterusnya ke Kelantan. 

Hujung minggu lepas saya menerima pelawaan anak dan menantu saya untuk mengikut mereka ke Pulau Pinang untuk semalam sahaja. Pemergian ke Pulau Pinang berjalan lancar seperti biasa. Kami menaiki Jambatan Kedua kerana hotel kami terletak di Teluk Kumbar.

Untuk balik kami ingin menaiki Feri. Oleh itu kami terpaksa ke utara menuju Georgetown. Kenderaan mula sesak bila kami mendekati Georgetown. Setelah membeli sedikit jeruk di Penang Road kami pun menuju Feri. Kenderaan juga sesak dan setelah melihat barisan panjang untuk menaiki Feri kami membatalkan pilihan tersebut. Kami menaiki Jambatan Pertama ke tanah besar Semenanjung.

Kenderaan banyak di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Hujan juga turun sekejap-sekejap, kadang-kadang lebat. Antara Bukit Gantang dengan Bukit Berapit kenderaan bergerak perlahan dalam hujan. 

Selepas Kuala Kangsar saya nampak dua buah kereta Toyota Vellfire berwarna putih menghalang di laluan laju. Rupa-rupanya mereka berlanggar. Tak tahulah sama ada merka dari satu kumpulan kerana jenama kereta dan warna adalah sama. Kedua-duanya kemudian beralih ke laluan kecemasan untuk menyelesaikan masalah mereka.

Selepas Sungai Perak kenderaan lagi perlahan. Tetapi syukurlah tidak ada halangan apa-apa. Kenderaan bergerak lancar setelah melepasi Terowong Menora ke selatan. Tetapi dari Simpang Pulau kenderaan kembali perlahan sehingga berhenti beberapa kali. Hujan turun renyai-renyai dan kadang-kadang lebat. 

Selepas Gua Tempurung saya menyaksikan kereta yang betul-betul di depan saya melanggar kereta di hadapannya. Mujur juga ini berlaku bila kenderaan bergerak perlahan dalam 5 km/j. Kami berada di laluan kanan dan kedua-dua pemandu keluar untuk memeriksa kenderaan mereka. Agaknya pemandu depan saya itu hilang konsentrasi seketika. Saya terpaksa berpindah segera ke lorong kiri. 

Kenderaan cuma bergerak lancar selepas Rawang. Anak dan menantu saya menyimpang ke rumah mereka di Sungai Buloh dari situ sedangkan saya terus ke Seremban. Saya hanya sampai ke rumah pada pukul 12.30 malam setelah memasuki Lebuhraya PLUS lebih kurang pukul 2.30 petang. Kami juga berhenti untuk solat dan makan di Juru dan Ulu Bernam.

Macam-macam perangai pemandu yang saya lihat. Yang melucukan saya ialah melihat pemandu yang asyik menekan brek. Mereka ini takut sangat orang lain memotong mereka walau pun dalam keadaan kenderaan merangkak. Dari itu mereka memandu rapat dengan kenderaan di hadapan untuk tidak memberi ruang dipotong. Akibatnya bila kenderaan di hadapan sudah terlalu rapat mereka terpaksa brek.

Nasihat saya kepada mereka ini bila kenderaan di hadapan perlahan atau terhenti lepaskan saja kaki dari menekan minyak. Bila kenderaan di hadapan bergerak atau mula laju baru tekan minyak semula. Dengan cara ini penumpang kita tidaklah terhangguk-hangguk jadinya.

Agaknya keadaan sesak ini sering dialami oleh pemandu-pemandu yang melalui Lebuhraya PLUS di utara Kuala Lumpur. Mujurlah saya tinggal di Seremban. Saudara mara saya dan isteri pula berada di sekitar Lembah Kelang, Negeri Sembilan dan Melaka. Kemana-mana juga saya tidak mengalami kesesakan.

Alangkah beruntungnya saya.

Sunday, December 11, 2016

Soldier of Fortune - Deep Purple

Sensitifnya pingat.

Seorang veteran tentera Singapura memakai pakaian penuh beserta pingat semasa pengekebumian sahabatnya di Makam Perwira Port Dickson.

Bila saya dilantik menjadi Setiausaha kepada NGO saya sekarang salah satu tugas saya ialah menulis surat kepada semua ahli jawatankuasa. Saya dapati di belakang nama mereka terdapat nama-nama pingat yang dianugerah oleh  Yang Di Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu. Ada seorang tu mempunyai enam pingat serta bergelar Dato'. Kesemua mereka yang Islam juga mempunyai gelaran Haji atau Hajjah. 

Memikirkan nama-nama pingat ini menyemak, saya membuangnya dan hanya menyimpan nama gelaran Dato', Haji dan Hajjah sahaja. Tetapi saya tetap tidak meletak gelaran Haji di depan dan nama pingat di belakang nama saya. 

Saya terus ditegur melalui telefon oleh seorang penerima surat dan di mesyuarat pertama saya meminta maaf kerana menghilangkan pingat mereka. Sejak itu saya mengekalkan nama-nama pingat mereka tetapi mengekalkan nama saya tanpa apa-apa gelaran.

Itu satu contoh begitu sensitifnya orang kita mengenai pingat. Bukan saja sensitif mengenai pingat, tetapi sensitif terhadap penerimaannya. Saya masih ingat semasa saya menerima pingat dari Yang Di Pertuan Agong pada tahun 2003 isteri saya Salmah cukup teruja dan menempah pakaian khas untuk pergi ke Istana Negara.  Mujur juga sebagai pegawai kerajaan saya mendapat pakaian percuma.

Tetapi walau pun kita sensitif terhadap pingat yang kita dapat, kita tidak sensitif terhadap pingat yang orang lain dapat. Contohnya baru-baru ini seorang yang digelar Dato' M (untuk Muda kerana umurnya cuma 32 tahun) disahkan oleh polis sebagai ketua kumpulan gangster. Ini selepas dia ditembak mati. Kenapa tidak ada orang lain termasuk yang sama-sama bergelar Dato' membantah sebelum itu. Juga tidak ada yang datang memulangkan pingat-pingat mereka seperti cerita saya seterusnya.

Pada bulan Mei tahun 1965 keempat-empat ahli kumpulan The Beatles dianugerah pingat M.B.E. oleh Ratu Elizabeth. Tiba-tiba ramailah rakyat Britain yang sudah menerima pingat tersebut membantah, sehingga ada diantara mereka pergi ke Istana Buckingham dan memulangkannya.

Mereka terasa dikecilkan kerana diletak setaraf dengan 'budak-budak' tak bersekolah tinggi itu. Ini ditambah lagi dengan cerita yang The Beatles sendiri tidak memohon untuk pingat tersebut dan tidak tahu menahu akan nilainya. Ada juga cerita menyebut yang kumpulan itu menghisap ganja dalam tandas Istana Buckingham semasa menerima pingat mereka. 

Dalam kes The Beatles M.B.E. mereka yang membantah itu salah sebenarnya. Kebanyakan mereka itu sudah berumur dan sudah tentu tidak meminati lagu-lagu The Beatles di masa itu. Lagu-lagu 'Yesterday' dan 'Something' belum ada. Peminat The Beatles yang digelar Beatlemaniacs adalah remaja belaka. Ini termasuk saya yang berumur 15 tahun di tahun itu.

Tahun 1965 pula ialah tahun terakhir fasa pertama The Beatles di mana mereka masih membuat pertunjukan dan tema lagu mereka pula bersekitar tentang cinta. Selepas itu The Beatles memasuki fasa kedua mereka dengan tidak lagi membuat pertunjukan dan mengeluarkan lagu-lagu lebih serious dan tidak sekitar  bertema cinta. Ini bermakna jika mereka dianugerah M.B.E. pada tahun 1967 sudah tentu tiada yang membantah.      

Ini dibuktikan bila Paul McCartney menerima anugerah bergelar 'Sir' yang sama tarafnya dengan 'Tun' di Malaysia pada tahun 1997 tidak ada yang membantah.

Friday, December 9, 2016

Perpindahan yang menyusahkan


Saya telah berpindah syarikat telefon bimbit (telco) sebanyak dua kali tetapi dengan menggunakan nombor yang sama. Perpindahan yang pertama tidak memberi apa-apa masalah. Tetapi perpindahan yang kedua cukup membengangkan saya.

Masalah bermula bila saya cuba nak 'top-up' duit dalam telefon bimbit saya. Seperti biasa saya ingin membayar melalui perbankan internet. Tetapi bila sampai ke bahagian memasukkan nombor TAC (maaf saya tak tahu apa makna TAC) transaksi tergantung. Jenuh saya menunggu nombor TAC dihantar ke telefon saya tapi tak sampai-sampai. Sama juga kesnya bila saya hendak membayar bil melalui perbankan internet.

Saya pun menalipon syarikat telco yang baru dan jawapannya saya dikehendaki memberitahu pihak bank. Saya pun menalipon bank dan diberitahu saya  kena masukkan nombor telefon baru di mesin ATM walau pun nombornya adalah sama dengan nombor lama dan berdaftar dengan bank. Saya pun pergi ke mesin-mesin ATM di mana saya ada akaun dan memasukkan semula nombor telefon.

Sekali lagi saya gagal membuat apa-apa perbankan internet. Sekali lagi saya menalipon telco dan diberitahu saya kena memberitahu pihak bank bahawa saya telah bertukar telco telefon. Saya pun berbuat demiukian.

Saya hairan kenapa saya kena memberitahu mana-mana pihak bahawa saya sudah menukar telco telefon. Sekarang bila kita mengisi apa-apa borang biasanya kita dikehendaki memberi nombor telefon. Belum pernah saya nampak borang menghendaki kita memberitahu apa telco yang kita guna. Jadi saya tidak faham kenapa syarat ini diperlukan untuk perbankan internet.

Tetapi walau pun sudah mematuhi arahan-arahan yang menyusahkan itu hingga sekarang saya belum boleh membuat apa-apa perbankan internet. Syukurlah saya belum ada bil-bil yang tertunggak yang boleh menyebabkan apa-apa perkhidmatan dipotong.

Oleh itu nasihat saya kepada pembaca jika hendak menukar telco telefon fikir dua kali dahulu. 

Sunday, December 4, 2016

'Moto ini kuat makan minyak!'

Setelah beberapa lama guna kereta manual, empat tahun sebelum bersara saya putuskan untuk berpindah ke kereta auto. Kereta itu masih saya guna hari ini.

Tidak berapa lama selepas itu saya menumpang kereta manual kawan saya. Dari gaya saya meneliti keretanya kawan saya itu terus berkata 'Kalau nak beli kereta (jenama) ni beli yang manual, jangan beli yang auto'. Tambahnya lagi 'Kereta auto kuat makan minyak'.

Saya terkejut dengan kata-kata kawan saya ini atas beberapa sebab. Pertama mungkin dia tak sedar kereta baru saya bergear auto. Kedua saya tidak berminat hendak menukar kereta lagi. Tetapi yang paling mengejutkan saya ialah kenaifan (naiveness) kawan saya ini mengenai kereta.

Memang benar kereta auto lebih kuat makan minyak dari kereta manual. Tetapi mareka yang beli kereta auto tidak fikir itu semua. Mereka, seperti juga saya memikirkan keselesaan darinya. Contohnya tidak payah asyik menukar gear dan kaki kiri juga tidak payah digunakan.  

Beberapa bulan dulu kawan saya itu terjatuh dan beberaapa jari kakinya patah. Saya tidak pasti pula jari kaki kiri atau kanan. Sejak terjatuh itu kawan saya ini belum boleh membawa kereta. Tetapi jika jari-jari kaki kiri yang patah sudah tentu dia boleh membawa kereta auto.

Saya sudah melupakan kenaifan kawan saya itu sehingga beberapa hari yang lepas. Saya mengisi minyak skuter Modenas Elegan saya di satu stesen minyak Petronas. Di situ seorang atendan pam berbangsa Cina dalam umur lima puluhan (yang jarang-jarang kita jumpa di stesen minyak kepunyaan orang Melayu) bekata 'Ini moto kuat makan minyak'. Saya cuma mengangguk kerana tidak mahu membuang masa berdebat dengannya.

Sekali lagi saya jumpa seorang yang naif (naive) mengenai kenderaan. Kalau lah kereta auto dan skuter besar kuat makan minyak kenapa ramai yang membelinya? Kita jarang-jarang berjumpa kereta bukan auto sekarang. Skuter Modenas Elegan (yang sebenarnya jenama SYM) masih dijual kerana sudah tentu ada pembelinya.

Saya tidak mahu bercerita mengenai kereta auto kerana saya yakin kebanyakan pembaca blog saya ini mempunnyainya. Tetapi saya nak cerita sedikit tentang skuter Modenas Elegan saya tu.

Saya membelinya dua tahun sebelum bersara dan ia juga bergear automatik. Kedua-dua kaki saya bebas dari digunakan. Yang paling saya suka ialah saya boleh meletak barang-barang besar dikaki saya. Antaranya tong gas, CPU dan pencetak komputer. Bila ke pasar raya saya tidak perlu membawa kereta. Barang-barang yang dibeli boleh diletak dikaki dan tempat barang yang besar di bawah tempat duduk. Topi keledar juga boleh disimpan dalam tempat barang itu.

Dari itu saya tak kisah bila ada orang kata 'Moto ini kuat makan minyak'.   

Wednesday, November 9, 2016

Kena pindah beberapa kali.


Hujung minggu lepas saya naik tren ETS dari Gemas ke Seremban. Sebenarnya perjalanan (dengan ETS) itu tidak dirancang kerana rancangan awal ialah menaiki tren biasa dari Segamat ke Tampin dan dari situ naik Komuter ke Seremban. Sebelum itu saya naik bas dari Seremban ke Segamat. Tetapi kerana bas lewat saya terlepas tren dari Segamat. Saya naik bas henti-henti dari Segamat ke Gemas dan dari situ naik ETS ke Seremban.

Saya tidak kira apa tempat duduk yang diberi oleh penjual tiket di Gemas kerana dari pengalaman saya sebelum ini banyak tempat duduk kosong di tren ETS antara Gemas dan Seremban. Rupa-rupaya tempat duduk yang diberi menghadap ke belakang. Saya pun berpindah ke tempat duduk meghadap ke hadapan.

Dari Gemas ke Tampin tidak ada masalah. Di stesen Tampin ramai penumpang yang naik tren termasuk pelancong asing. Rupa-rupanya saya duduk di tempat duduk seorang dari mereka. Saya pun berpindah ke tempat duduk lain. Itu pun tempat duduk orang. Saya berpindah sekali lagi. 

Jelas jangkaan awal saya meleset. Sudah ramai penumpang naik tren ETS sekarang sehingga saya kena berpindah tempat duduk beberapa kali.

Beberapa bulan yang lepas saya naik bas rombongan dari Terengganu ke Seremban. Bas ikut Lebuhraya Pantai Timur (LPT) dari Kuala Berang ke Kuala Lumpur. Kami sampai di Plaza Tol Bentong waktu Maghrib. Dari situ lebuhraya sesak dan bas bergerak merangkak. Pemandu bas berkata kalau macam ini bas mungkin sampai Seremban pada pukul 2 pagi. 

Pemandu tidak ikut jalan melalui Keratong dan Serting kerana dia kena turunkan penumpang di Kuala Lumpur dan Shah Alam. Orang Seremban ada banyak pilihan untuk ke Kuala Lumpur, antaranya melalui dua lebuhraya dan laluan keretapi. Tetapi orang dari pantai timur seperti Kuantan tidak banyak pilihan. Selain LPT pilihan lain ialah jalan melaui Muazam Shah, Keratong dan Serting. Dari Serting mereka boleh memilih jalan melalui Kuala Pilah atau Jelebu untuk ke Seremban dan akhirnya ke Kuala Lumpur.

Saya menulis kali ini kerana ada yang mempertikaikan projek keretapi dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur melalui Bentong, Temerloh dan Kuantan. Mereka berkata ramai ke penumpang nanti untuk tujuan membayar balik kos projek itu.

Segmen Lebuhraya Utara Selatan yang mula-mula dibina ialah antara Kuala Lumpur dengan Seremban. Di masa itu setiap laluan mempunyai dua lorong sahaja. Akibat bertambahnya kenderaan ia dijadikan tiga lorong. Itu pun tidak cukup dan sekarang menjadi empat lorong. Tetapi kita masih menerima aduan masih ada kesesakan di antara Kuala Lumpur dan Seremban di masa-masa tertentu.

Begitu juga dengan laluan keretapi kita. Dari laluan satu trek laluan Gemas ke Padang Besar sudah manjadi laluan dua trek ditambah pula dengan kuasa elektrik. Koc Komuter juga sudah di naik taraf dari tiga koc ke enam koc. Itu pun masih sesak. Tiap kali naik Komuter dari Kuala Lumpur ke Seremban saya  hanya dapat tempat duduk di Kajang jika tidak ada penumpang yang kesian pada saya yang tua ini. 

Itulah situasinya nanti di laluan keretapi dari Kuala ke Kuantan, contohnya. Mula-mula penumpang mungkin tidak ramai dan kekerapan tren pun kurang. Tetapi lama kelamaan penumpang akan bertambah dan bandar-bandar baru juga akan dibina di laluan keretapi. Projek itu juga akan mengurangkan kesesakan lebuhraya dari Bentong ke Kuala Lumpur seperti yang sama alami itu.

Bagi mereka yang lantang membantah projek keretapi baru itu dan mengatakan mereka yang meluluskannya adalah bodoh kena bertanya diri sendiri siapa yang sebenarnya bodoh.     

Thursday, October 20, 2016

Antara 'hot dog', 'under dog' dan 'top dog'.


Biasa dalam kuliah agama yang saya dengar di mana-mana, saya tidak bersuara. Tetapi beberapa tahun lalu saya telah bersuara apabila seorang jemaah bertanyakan kepada penceramah mengenai isu kononnya sebuah parti politik mengaku diri mereka sebagai 'syaitan'. 

Punca isu itu ialah dari satu ayat yang dikeluarkan oleh seorang mantan presiden parti itu di blognya dalam bahasa Inggeris 'Better a known devil than an unknown angel'.  Bagi seorang yang tidak memahami bahasa Inggeris sepenuhnya atau tidak menggunakan bahasa Inggeris dalam persekolahan rendah, menengah atau tinggi akan menterjemah 'devil' dalam ayat itu sebagai 'hantu', 'iblis' atau 'syaitan'. 

Tetapi jika di lihat di mana-mana kamus 'devil' juga boleh bermaksud seorang manusia yang hebat. Contohnya seorang 'dare devil' bermaksud seorang manusia yang berani. 

Saya terangkan di ceramah itu walau pun 'devil' mempunyai banyak makna tetapi perkataan yang khusus untuk 'syaitan' dalam bahasa Inggeris ialah 'satan'. Kenapa mantan presiden itu tidak menyebut 'Better a known satan than an unknown angel'? Jawapannya senang sahaja iaitu dia berpelajaran Inggeris dan tahu membezakan antara 'devil' dengan 'satan'. 

Saya bangkitkan perkara ini kerana timbul isu JAKIM (tak payahlah saya terangkan apa itu JAKIM) baru ini-ini mengarahkan supaya perkataan 'dog' tidak dibenarkan digunakan sebagai nama makanan, contohnya 'hot dog'.

Isu perkataan 'dog' juga pernah dibangkitkan dalam isu 'under dog' dan 'top dog'. Ada juga orang Melayu yang kurang senang dengan sebutan itu. 

Pada pendapat saya isu ini timbul kerana ramai di antara kita tidak memahami bahasa Inggeris sepenuhnya. Ini akibat dasar pendidikan kita sudah berubah. Bahasa Inggeris cuma menjadi satu mata pelajaran dan bukan bahasa pengajaran. 

Maka timbullah isu di mana pegawai JAKIM memikirkan 'dog' hanya bermaksud 'anjing'. Bagi mereka 'hot dog' ialah 'anjing panas', 'under dog' bermakna 'anjing bawah' dan 'top dog' pula 'anjing atas'.    

Sekian.

Sunday, October 16, 2016

Biarkan telur tinggal dalam pasir....

 Seorang budak memegang dua ekor anak penyu baru menetas. Kalau penyu itu berjaya menjadi dewasa saiznya akan melebehi saiz budak ini. Di belakang ialah tempat penetasan atau 'hatchery' yang diusahakan oleh Pak Su

Kesian bila saya memikirkan dari 1,000 ekor penyu yang menetas, cuma seekor yang akan berjaya menjadi dewasa.


Pak Su menggali lubang yang sudah menetaskan anak-anak penyu. Kredit foto www.rimbundahan.org.

Masing-masing memegang anak penyu untuk dilepaskan.

Melepaskan anak penyu.

Seekor anak penyu berlari ke arah lautan luas. Jika betina dan berjaya menjadi dewasa, ia akan datang semula ke pantai ini untuk bertelur pula.

Bulan lepas saya menyertai program kembara anjuran satu kumpulan murid-murid tua sekolah saya yang dipanggil 'Sdara Seniors Club' atau SSC. Kami ke Negeri Pahang dan Terengganu. Sambil beberapa orang dari kami bermain golf di Kemaman, yang lainnya termasuk saya telah melawat satu pusat penetasan penyu atau 'turtle hatchery' di Negeri Pahang. 

'Hatchery' ini diusahakan oleh seorang yang dipanggil Pak Su yang fasih berbahasa Inggeris. Moto Pak Su ialah 'Let the eggs stay in the sand, not end up in the pot' atau 'Biarkan telur tinggal dalam pasir, bukan berakhir dalam periuk'. 

Kebetulan saya baru melihat satu program mengenai penyu di TV beberapa hari sebelum itu dan mendapat tahu dari seribu penyu yang menetas dari telurnya, cuma seekor yang berjaya menjadi dewasa. Dewasa betina pula jika hendak bertelur akan kembali ke pantai di mana dia dilahirkan, walau pun dia mungkin telah pergi ke lautan luas beribu kilometer jauhnya. Fakta ini disahkan oleh Pak Su bila seorang dari kami menanyanya.

Pak Su bukan sahaja menanti penyu-penyu betina dewasa datang ke 'hatcery'nya untuk menetas. Dia tahu ramai manusia mengambil kesempatan mencuri telur-telur penyu sebaik saja ia ditanam oleh ibu-ibu penyu setelah bertelur di pantai. Pak Su akan membeli telur-telur itu dari pencuri berkenaan dan menanamnya semula di 'hatchery'nya. 

Mungkin ada yang tidak senang bila saya memanggil mereka yang menanti penyu bertelur dan kemudian mengambil telur-telurs itu untuk dijual di pasar sebagai pencuri. Telur penyu tidak sama dengan telur ayam. Telur ayam yang biasa kita makan datangnya dari ayam yang dibela manusia dan manusia boleh mengawal populasi ayam. Sehingga ada manusia yang hilang sikap kemanusian dengan membakar hidup-hidup anak-anak ayam yang baru menetas semata-mata untuk mengawal populasi ayam. Tujuan terakhir ialah untuk mengawal harga ayam dan telur di pasaran.

Tetapi lain ceritanya dengan penyu. Setahu saya tidak ada manusia yang memelihara penyu untuk dijadikan makanan atau untuk tujuan memakan telurnya. Penyu pula tidak mengancam populasi ikan-ikan laut yang manusia tangkap untuk dimakan. Disebaliknya populasi penyu yang terancam. Contohnya penyu belimbing atau 'leatherback turtles' yang dulu banyak datang bertelur di pantai timur seperti Rantau Abang, Terengganu sudah tidak nampak lagi sekarang. Cuma replikanya terdapat di bandar Kuala Terengganu, kalau saya tak salah. 

Penyu yang ditetas di 'hatchery' Pak Su ialah penyu hijau atau 'green turtles'. Jika telurnya dibiarkan dicuri dan akhirnya masuk periuk untuk menjadi makanan, nasib mereka juga mungkin sama dengan penyu belimbing. 

Setelah tiba masa yang dijangka Pak Su akan 'merasa' lubang-lubang di mana telur penyu ditanam. Bila ada tanda-tanda telur itu telah menetas ia akan menggali lubang itu dan mengeluarkan bayi-bayi penyu yang comel. Di waktu hampir Maghrib Pak Su yang biasanya dibantu oleh peminat-peminat penyu akan melepaskan bayi-bayi penyu untuk menguja nasib mereka di lautan luas.  Walau macam mana bayi penyu diletakkan ia akan berlari ke laut.

Mengikut undang-undang, membeli apa-apa barang dari pencuri adakah satu kesalahan. Tetapi tidak dalam kes Pak Su. Sepatutnya ramai lagi orang seperti Pak Su dan usaha mereka sepatutnya diberi imbuhan oleh pihak berkuasa. 

Sekian.


Thursday, October 13, 2016

Antara konsert rock dengan kuliah agama.


Saya suka melihat konsert rock di TV. Walau pun di kuliah-kuliah agama yang saya lihat dan dengar sering kali penceramah melarang kita melihat program-program hiburan termasuk konsert rock, saya tetap berdegil. 

Saya fikir setelah berumur 'enam siri' dan melihat program-program hiburan termasuk konsert rock berpuluh tahun lamanya, belum ada unsur-unsur negatif yang mempengaruhi saya. Saya sebut konsert rock yang kebanyakannya konsert di luar negara kerana program hiburan tempatan seperti Juara Lagu dan Akademi Fantasia saya tak main.

Saya lihat konsert rock untuk hiburan semata-mata. Walau pun saya tergulung dari gulungan warga emas Malaysia yang fasih berbahasa Inggeris dan memahami setiap lirik lagu-lagu rock, saya langsung tidak peduli kepada mesej yang diberi oleh rockers tersebut. 

Saya cuma menghayati (serta menghafal hampir keseluruhan) lirik kumpulan The Beatles yang kebanyakannya memberi mesej mengenai kasih sayang atau 'love'. Selepas The Beatles berpecah saya mendengar dan melihat lagu-lagu rock Inggeris semata-mata untuk hiburan. 

Tetapi bila saya mendengar kuliah atau ceramah agama saya datang untuk menghayatinya. Ada orang mendengar kuliah agama kerana penceramahnya suka melawak atau menyanyi. Bagi saya kalau nak dengar orang melawak tengok saja program lawak di TV. Kalau nak dengar oang menyanyi pula, tengok saja program nyanyian di TV. Tak payahlah nak tengok ustaz melawak atau menyanyi.

Seperti saya kata, saya mendengar kuliah atau ceramah agama untuk menghayatinya, bukan untuk mendengar lawak atau nyanyian. Tetapi bagaimana saya dapat menghayati ceramah atau kuliah itu jika terdapat budak-budak yang belum reti bahasa asyik membuat bising di hadapan (kerana saya suka bersandar di belakang), di belakang dan kiri kanan saya?  

Sekian.

Monday, October 3, 2016

Dapat juga naik 41 Down akhirnya.

Kenapa saya tergila-gila hendak naik tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang diberi kod 41 Down? Pertama itulah tren bukan elektrik dan ditarik oleh lokomotif disel yang paling hampir dengan saya yang tinggal di Seremban ini. Kedua koc-kocnya buatan Jepun dan ini membawa nostalgia kepada saya menaiki tren di Jepun pada tahun 2004.

Tren 41 Down ialah tren henti-henti antara stesen Pulau Sebang/Tampin di Negeri Melaka dengan stesen JB Sentral di Negeri Johor dan stesen-stesen antaranya. Tren yang sama diberi kod 40 Up di perjalanan sebaliknya. Saya akan menyebut stesen Pulau Sebang/Tampin sebagai Tampin sahaja selepas ini.

Walau pun KTMB membuat dasar hanya tren berkuasa elektrik boleh berada di laluan Gemas - Padang Besar, membenarkan tren disel 40 Up dan 41 Down berakhir dan bermula di Tampin adalah keputusan bijak. Stesen Tampin (yang sebenarnya terletak dalam negeri Melaka) boleh menjadi stesen pelancongan ke Melaka. 

Mereka yang hendak ke utara boleh memilih antara KTM Komuter dan ETS dan yang hendak ke selatan boleh menaiki 41 Down.    



Jangan risau, saya tidak dalam bahaya.  Saya di stesen Seremban menunggu KTM Komuter ke Pulau Tampin. 

Setelah terlepas 41 Down sebelum ini saya putuskan untuk pergi awal ke Tampin.  Saya naik Komuter pukul 1.06 petang dari Seremban.

 Mereka sama-sama hendak ke Tampin atau stesen-stesen sebelumnya.


 Itu dia 41 Down yang baru saja tiba di Platform 4 Stesen Tampin sebagai 40 Up. Malangnya pihak KTMB tidak membenarkan saya berada di platform awal lagi untuk menunggu kedatangan 40 Up.


 25109 Pulau Perhentian yang sebelum ini menarik 40 Up akan bertukar kedudukan untuk menarik 41 Down. Susah nak jumpa kepala keretapi disel di laluan Gemas - Padang Besar sekarang.

 Dua orang pekerja kontraktor KTMB memerhatikan 25109 Pulau Perhentian disambung ke 41 Down.

 41 Down sudah besedia untuk bergerak ke JB Sentral.

Koc-koc 41 Down yang masih mempunyai tulisan-tulisan Nihon Go atau Bahasa Jepun. 




 41 Down sudah sampai di Platform 3 Stesen Gemas.

Ia akan meneruskan perjalanan ke JB Sentral. 

Saya akan balik ke Seremban menaiki ETS di Platform 4 ini. Sebagai peminat keretapi saya tetap memilih 41 Down dari ETS.

Sunday, September 25, 2016

Akibat kerja bodoh

Kadang-kadang saya buat kerja bodoh dan menyesal kemudiannya. Kerja bodoh saya yang terakhir masih terasa akibatnya semasa saya mula menulis pos ini.

Ia bermula hari Isnin 19 September 2016 yang lepas. Saya senantiasa menyimpan air minuman berbotol dalam peti sejuk di pejabat. Air ini untuk mengisi kehausan saya dan juga untuk menjamu ahli-ahli persatuan dan kawan-kawan saya yang berkunjung.

Kali ini air minuman itu ialah air cincau. Di minggu sebelumnya saya sudah terasa ia masam sedikit. Kemudian saya tidak ke pejabat selama lima hari kerana mengikut kawan-kawan sama sekolah ke Terengganu. Di hari Isnin itu sekali lagi saya meneguk air cincau berbotol itu. Tetapi kali ini rasanya tersangat masam.

Sepatutnya saya berhenti di tegukan pertama. Tetapi saya hanya berhenti setelah habis setengah gelas. Setelah itu saya buang sahaja baki yang ada dalam botol.

Esoknya Selasa 20 September saya bermesyuarat Jawatankuasa di pejabat yang sama. Baik juga baki air cincau masam sudah tiada dalam peti sejuk. Jika tidak mungkin ada kawan-kawan saya yang meneguknya. Saya masih tidak terasa apa-apa.

Hari esoknya pula Rabu 21 September 2016 saya tidak ke pejabat kerana urusan tanah isteri di Melaka. Saya masih tidak terasa apa-apa sehinggalah apabila saya beberapa kilometer sahaja dari Seremban dalam perjalanan balik. Perut saya mula memulas.

Saya terus buang air besar sebaik sahaja sampai ke rumah. Yang keluar betul-betul air yang besar atau dalam bahasa Inggeris dipanggil 'watery stool'. Dari latihan saya di bidang kesihatan saya tahu inilah akibat saya meminum air cincau masam itu yang sudah menjadi air cincau beracun.

Pada malamnya pula saya tiba-tiba batuk tak henti-henti. Malang betul nasib saya bila dua kuman atau 'phatogens' yang berlainan tiba-tiba menyerang saya serentak.

Esoknya Khamis 22 September 2016 saya terus ke Klinik Kesihatan Sikamat di Jalan Tunku Kurshiah, Seremban untuk berjumpa doktor. Saya terus ke pejabat setelah diberi ubat. Saya sempat di pejabat selama satu jam sahaja kerana tidak tahan menderita demam.

Akibat demam itu saya telah terlepas dua program yang saya ingin sangat hadir. Pertama ialah program Persediaan Bersara yang dianjurkan oleh pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Sembilan, dimana persatuan saya diminta menghantar dua atau tiga orang penceramah. Walau pun Yang Di Pertua saya dan Naibnya sudah bersetuju memberi ceramah, saya ingin juga melihat dan merekodnya. Tetapi keadaan badan saya yang lemah tidak mengizinkan.

Kedua ialah program Konsert Kembara Gamelan anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri (JKKN) di Auditoriumnya di Jalan Sungai Ujung, Seremban.     

Akhirnya hati saya agak terhibur bila melihat konsert Deep Purple di TV.

Wednesday, September 7, 2016

Yang dikejar tak dapat, yang lain datang menggolek.


41 Down meninggalkan Platform 4 Stesen Pulau Sebang (Tampin) dan saya beberapa saat selepas saya sampai di Platform 1. Satu minit kemudian ETS 9203 pula sampai di Platform 2.

Saya terasa hampa apabila Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memutuskan hanya tren berkuasa elaktrik akan lalu di laluan Padang Besar - Gemas. Tren penunpang berkepala lokomotif akan hanya melalui laluan Tumpat - Gemas - Woodlands (Singapura). Ini bermakna tren-tren kesukaan saya seperti Ekpress Rakyat dan Ekspress Peninsula sudah tiada lagi.

Kemudian KTMB membuat keputusan yang saya anggap bijak dengan menyambung laluan Ekspress Selatan (ES) yang sebelum ini berkhidmat antara JB Sentral dengan Gemas, ke Pulau Sebang (Tampin). Orang KTMB dan peminat keretapi memanggil tren ini 40 Up dan 41 Down.    

Koc-koc ES ini pula buatan Jepun. Adakah ia hadiah dari kerajaan Jepun saya kurang pasti. Kerana pernah menaiki keretapi di Jepun pada tahun 2004, tidak hairanlah jika saya teruja sangat untuk menaiki ES ini. Setelah melihat jadual-jadual semasa KTM Komuter, ETS dan ES saya ambil keputusan untuk menaikinya pada hari Rabu 7 September 2016.

Jadual rancangan saya adalah seperti berikut:
  1. 1.53 petang naik KTM Komuter di Seremban.
  2. 2.33 petang sampai di Pulau Sebang (Tampin).
  3. 3.00 petang menaiki 41 Down.
  4. 3.40 petang sampai di Gemas
  5. 4.00 petang menaiki ETS 9204 di Gemas
  6. 4.55 petang sampai di Seremban. 

Semua berjalan baik pada mulanya. Komuter dari Batu Caves sampai ke Seremban tepat pukul 1.53 petang. Kemudian ia bergerak ke Selatan dengan penumpang tidak sampai sepuluh orang.

Apabila memasuki Daerah Rembau Komuter tiba-tiba berhenti. Kemudian ia berjalan perlahan dengan kelajuan saya agak di bawah 50 km sejam. Saya pun meninjau ke bilik pemandu dan melihat pemandu tengah menggunakan telefon sambil memandu. Lampu signal semuanya merah tetapi dia rempuh juga. Saya perhatikan Komuter yang berselisih dengan kami pun perlahan juga. Saya mula merasa bimbang sama ada dapat menaiki 41 Down.

Saya bimbang juga jika Komuter ini akan berhenti terus di stesen Rembau. Tetapi jika setakat berhenti menurun dan mengambil penumpang saya harap ia akan kembali laju. Sekali lagi saya hampa apabila dia tetap perlahan, sehinggalah beberapa km dari stesen Pulau Sebang (Tampin) bila ia kembali laju. Saya berharap 41 Down akan menunggu saya.

Bila sahaja sampai di Platform 1 Pulau Sebang (Tampin) tepat pukul 3.00 petang, saya nampak 41 Down ada di Platform 4. Tetapi saya sedar dia sedang bergerak sebelum saya turun lagi, Saya hanya dapat mengambil gambar-gambarnya seperti di atas. Syukur juga saya belum membeli tiket untuk laluannya.

Saya fikir tak ada pilihan lagi bagi saya melainkan balik sahaja ke Seremban dengan Komuter yang sama. Sedang saya hendak menuju ke kaunter tiket saya nampak satu tren ETS sedang masuk ke Platform 2. Inilah ETS 9203 dari Padang Besar menuju Gemas. Sepatutnya ia tiba di Pulau Sebang (Tampin) pada pukul 2.46 petang. Adakah ia melalui masalah yang sama sepanjang laluan dalam Daerah Rembau?

Tiba-tiba saya terfikir hendak meneruskan niat saya ke Gemas, dengan atau tanpa 41 Down. Saya bertanya seorang pegawai KTMB yang turun bersama ETS itu beberapa minit kah dia akan berhenti kerana saya hendak membeli tiket. Dia menjawab tren akan bergerak sakarang juga. Saya ceritakan ketinggalan 41 Down kerana Komuter dari Seremban lewat sampai. Dia terus menyuruh saya naik ETS tersebut.

Saya perhatikan seorang budak lelaki Melayu pun menaiki ETS itu. Seperti saya dia juga ketinggalan 41 Down. Dia hendak ke Seganat dan seperti saya telah berkira menyambung perjalanan dari Komuter. Saya kata padanya jangan risau, ETS ini akan memotong 41 Down dan dia boleh menunggunya di stesen Gemas.
 
Seperti dijangka ETS memotong 41 Down beberapa km selepas meninggalkan Pula Sebang (Tampin). Saya sudah bersedia untuk membeli tiket dalam ETS itu, tetapi tidak ada pegawai KTMB yang meminta kami berbuat demikian. Ini bermakna saya menaiki ETS secara percuma dari Pulau Sebang (Tampin) ke Gemas. Budak tadi lagi gembira kerana pertama kali naik ETS dan percuma pula tu. 

Sampai sahaja di Gemas kami terus membeli tiket masing-masing dan berpisah. Budak tadi menunggu 41 Down yang tiba beberapa minit kemudian dan saya pula balik ke Seremban dengan ETS yang sama.

Di perjalanan balik tidak ada pula masalah laluan sepanjang Daerah Rembau seperti sebelumnya. Mungkin jika ada pegawai KTMB yang membaca pos ini boleh menjelaskannya.

Saya tiba kembali di stesen Seremban tepat seperti jangkaan iaitu pukul 4.55 petang.  Di sini saya ingin mengucapkan beribu terima kasih kepada pegawai KTMB yang menggunakan akal dan membenarkan kami naik ETS dengan percuma dari Pulau Sebang (Tampin) ke Gemas.

Sekian.

Friday, September 2, 2016

Something stupid.



It began when I was driving my car carrying a friend when a big motorcycle overtook us. The rider did not do anything wrong, but my fried cursed saying the rider was showing off. Then I asked my friend does he know who is the president of the big bikers club for Malaysia. My friend replied  'That stupid chap' referring to the current Deputy Prime Minister or DPM.

So I chided him for calling the DPM stupid. My friend said what he meant was a DPM he should not be doing something stupid like riding big bikes, let alone being president of the big bikers club. Furthermore he is already allotted a chauffeur driven limousine. So I said the DPM had been riding big bikes even before he was made Minister. Why should he discard his hobby just because he is now 'Malaysian Official 2'? 

Then my friend said as we go up the social ladder we should discard our old cheap habits. I replied I don't agree. As examples I told him I still ride my scooter and my bicycle. When I was sent to Japan for a training stint I received lectures from a local university. Every morning boys and girls, men and women both young and old were seen riding bicycles to the university. Who were the old people? They were the professors and lectures. They were far from stupid.

When travelling on the highway in Japan I hardly noticed any motorbikes. I was told only big bikes were allowed on Japanese highways. That brought me to the story I was about to tell my friend.

A few years ago there was a loud mouthed Malaysian Minister in charge of roads and highways. He was so loud mouthed that people made jokes about what he said. One joke was that he promised to build a bridge somewhere. When told that there was no river there, he replied the government will build a river first.

One day this Minister, or rather ex Minister appeared on local TV and said he was giving a warning to the president of the big bikers club of Malaysia who is the present DPM, but only a fellow Minister then. He told the fellow Minister to take care of his bikers. Otherwise he would consider banning big bikes from using the nation's highways. He did not say anything about small bikes,

You see, in Japan only big bikes are allowed on their highways. Bur here if the ex Minister's threat is carried out we are trying to show the world that despite our high accident rates, we know better what vehicles can travel on which roads.

No doubt the threat came from the ex Minister's big mouth. But if implemented it would be something very very stupid indeed.

Thursday, September 1, 2016

Bila pula Negeri Sembilan punya dua Daerah yang sama nama?

Dua Daerah JEMPOL dan dua pekan BROGA 


Saya peminat keretapi dan sudah lama tidak naik keretapi. Saya beruntung kerana tinggal di Bandar Seremban yang punya stesen keretapi. Sebenarnya Daerah Seremban mempunyai tujuh stesen keretapi, satu bilangan yang banyak juga.

Dari itu sempena cuti Hari Kebangsaan pada 31 Ogos 2016 saya ambil kesempatan menaiki KTM Komuter ke Kuala Lumpur. Sebenarnya saya berlegar di Stesen KL Sentral sahaja. 

Semasa pergi saya duduk di koc kegemaran saya iaitu koc kedua dari hadapan. Saya suka koc ini (yang sama dengan koc kedua dari belakang) kerana dua sebab. Pertama saya boleh pilih kerusi yang menghadap ke hadapan. Kedua di tepi kerusi terdapat soket elektrik di mana saya boleh caj telefon bimbit saya. Oleh kerana di Seremban penumpang masih belum ramai biasanya saya boleh dapat tempat duduk kegemaran saya ini dengan senang.

Tetapi semasa balik ramai penumpang sudah menunggu di KL Sentral. Kali ini saya menunggu di koc pertama. Pilihan saya tepat kerana saya dapat tempat duduk, walau pun terpaksa duduk mengereng. Kalau menunggu di koc kedua belum pasti dapat duduk, apa lagi untuk memilih tempat duduk. Saya menghormati koc ketiga dan keempat yang dikhaskan untuk perempuan walau pun saya nampak ramai juga lelaki yang kurang ajar dengan selamba masuk ke koc-koc itu.

Semasa memandang sekeliling saya ternampak peta seperti di atas. Dari maklumat dipeta, ia ditampal di situ, (sudah tentu dengan kebenaran Keretapi Tanah Melayu (KTM)), oleh Syarikat IJM Land, iaitu pemaju kepada Seremban Dua. Ini sebagai balasan oleh syarikat ini yang dibenarkan mengiklan projek mereka di dalam koc-koc KTM Komuter.

Tetapi peta itu mengandungi dua fakta yang salah. Pertama terdapat dua Daerah yang bernama JEMPOL. Dalam kes ini Daerah TAMPIN juga dinamakan JEMPOL. Kedua terdapat dua tempat bernama BROGA. Satu ditempat yang betul iaitu berhampiran dengan Negeri Selangor. Tetapi satu lagi terletak di atas Bukit Putus dalam Daerah KUALA PILAH.

Saya kira penumpang harian KTM Komuter terdiri dari 20% orang Negeri Sembilan. Ini mungkin bertambah memandangkan perjalanannya tanpa tukar tren sudah dilanjutkan ke Tampin. 80% lagi dikongsi oleh orang Selangor dan Kuala Lumpur.

Adakah penumpang Negeri Sembilan tersebut tidak nampak akan kesilapan tersebut? Saya baru menalipon syarikat IJM Land dan mereka menjawab belum ada sesiapa menegur mereka akan kesilapan ini.

Bagaimana pula pekerja KTM? Adakah mereka juga tidak sedar? Atau kedua-dua penumpang dan pekerja KTM mempunyai sifat 'tidak apa' dan mengharapkan orang lain seperti saya yang membuat aduan.   

Friday, August 26, 2016

When roses are not rosy - Part III

Having committed impersonations illegally (creating identifications and passwords for past Secretaries of my first NGO) and legally with consent (using my second NGO's Secretary General's identification and password) I thought it was time to go legit as they say it in the criminal world. For my second NGO I am the State Secretary under the Secretary General at national level. At the same time I have seven District Secretaries under me. 

I asked the District Secretaries whether they could use the eROSES program. None of them could. Before this after every Annual General Meeting (AGM) each District Secretary would sent their annual report, a copy of he AGM minutes and a list of current committee members to my office. My predecessor would send these forms to our head office in Kuala Lumpur who would send it the ROS office there. But now with the eROSES it is a different story. It is easy albeit mind boggling for those who know, but a nightmare for those who do not.

So I called one officer in charge of the eROSES program at the ROS headquarters in Putrajaya. I told him that my NGO is an association whose members are government pensioners. We are not an association for government pensioners like the association for the blind whose members are not blind. I told him we are at least 60 years old and most of us know nothing about the computer. Most of us do not have emails either.

So I told him unlike me, it is impossible for my District Secretaries to use the eROSES program. Like most government servants whose motto is 'Saya yang menurut perintah' or 'Your obedient servant' he was dumbfounded as what to do. So I suggested something similar to what I had done to my first NGO, that is I impersonate my District Secretaries. Se he replied if I was willing to the take risk it is alright with him. But he added my friends should be told about this. I replied that's not a problem.

So for the past few years I had been using the eROSES program for nine associations although it is far from rosy. This is proven a few years ago when I went to my headquarters in Kuala Lumpur. I was discussing the eROSES with a member of the staff there. Suddenly she opened  the page for our association's main body. We were shocked to see that the names of our national committee members were replaced by names from another state.

She called the Secretary of or association for that state. The Secertary replied that he did not do it. He gave his association's data to the ROS people in that state who said they could do it for him. Instead of helping him the ROS staff made a mess of their own eROSES program.

So if the ROS people themselves do not know about their department's own computerised program do they expect us to know better?

When roses are not rosy - Part II

Having the experience sniffing the first eROSES I had no problem in filling the data for my second NGO. This time around there were no yellow coloured letters. Another difference is my second NGO is a branch of a bigger NGO based in Kuala Lumpur. The Secretary General there had instructed all his branch Secretaries to migrate all branches to the eROSES program. I have to admit that I was among the earliest branch Secretaries to fulfill his instructions.

The first thing I found out when sniffing the second eROSES was that although my office had shifted and there were letters sent by the Secretary General, and me informing the local ROS about this, the records at the ROS office did not confirm this. Only then I learned that changes involving any associations's addresses must be decided during a committee or annual general meeting and the ROS informed duly. For this purpose the Secretary of any NGO must go the local ROS office and pay RM 10.00. Online payment or payment through a third body like the Post Office is not allowed.

Imagine an NGO like a housing estate association in Gemas having to shift address simply because it has a new chairman staying at a different address from the former chairman. Somebody has to go the ROS office in Seremban just to pay RM 10.00.

Having gone to the ROS office and having paid RM 10.00 and my Secretary General receving an email saying that my application for address change was approved I was called in person by the local ROS for a minor glitch. And you know what? They sent the letter to my old office address. Luckily my NGO's phone number remains the same and they managed to talk to me, otherwise I would receive another yellow letter.

Bringing along printed the email approving my address transfer I asked a ROS officer there why were they still sending letters to my old office which had become a rat haven? There were red faces around and the officer asked members of her staff to check the eROSES program looking for any approval for my address change. They found none. I sat there thinking I was called by them for a minor glitch. But they themselves were now facing a major glitch. So much for the eROSES.

A few days later I received a phone call from the same ROS office. A lady there said they still could not find any approval for my address change. She further asked me to keep a copy of the email send to my Secretary General approving the transfer in case somebody pops up at my office asking whether my association is a legal one or not.

Then using my Secretary General's identification and password I managed to get the approval letter from the eROSES program through my office's computer and printed three copies. One copy I keep on display at my office, another copy I filed inside my ROS file and the third copy I brought to the ROS office showing them something which belonged to them but they could not find.

To be continued.........

When roses are not rosy - Part I

When I was working with the government I used to receive complaints that some of the government laws were unrealistic. But as a servant of the government sworn to protect its interests I had to defend my own department, the state government and the federal ministries.

But when I retired and become a normal citizen, I realised that some of the grouses I received earlier do make sense. At the same time I realise that I have to serve two government departments instead of one like before. As a pensioner my master is the Pensions Division, Public Service Department (PSD). But as an official of two Non-Government Organisations (NGOs) my master is the Registrar of Societies (ROS). 

I have no problems with the former or PSD. It is the latter or ROS that boggled me at first. But everything turned out well thanks to my earlier experience working with the government.

It started when I was called by the chairman of my first NGO who showed me a yellow coloured letter he received from the local ROS. He had just appointed me as the association's Secretary a few months before. He asked me to go to the local ROS office to find out what the yellow leter was about.

So I went there and was told that my association had not been sending our annual returns to them for the past few years. To my advantage the returns are in the form of electronic data to be keyed in using the computer.

At the ROS office I saw officials of other NGOs with similar yellow coloured letters in their hands. They were also facing the same predicaments like me in that their associations were found not sending returns to the ROS. At one corner were a few persons (who I learned later were Secretaries of various NGOs) who were engrossed with computers. A few members of the ROS staff were also there attending to these computer users.

By the way the yellow letters function just like  the yellow cards we see in a football match. It is like a last warning meaning if we foul again we will be given a red letter and our association will be deregistered. In the football field a player shown the red card is ejected from the game and will normally receive further punishments from the football body.

My association was found not sending our electronic returns for a few years. The electronic system is called eROSES for Registrar of Societies Electronic System. The weird thing is the data should be filled by the person holding the post of Secretary for the unfulfilled years. In my association's case they were two past Secretaries and the ROS people told me to look for these two. What if they were in prison, in exile or even dead? That's my first smell of the roses.

Fortunately I have the personal data of every member of my association, including their full names, identity card numbers, addresses and phone numbers. So what did I do? I pretended that I was the past missing Secretaries. Using my own creation of their identities and passwords I filled the necessary data in the eROSES system. Since my association's membership data do not have provisions for email and since emails are mandatory for every committee member, I used my own email as their emails.

I did not have to fill the data at the ROS office. Furthermore during office hours it was hard to enter their eROSES program. So I entered my association's data of a few years at the comfort of my home normally at night.

To be continued.........

Thursday, August 18, 2016

Yang dulu didulukan.





Dalam filem The Godfather Part II adik perempuan Godfather ingin berjumpanya. Sebelum itu si adik (yang asyik berpoya di luar keluarga) minta pengaruh ibunya supaya dia tidak menunggu giliran berjumpa abangnya itu. Ibunya menjawab "Kau pergi jumpa anak-anak kau dulu, kemudian kau beratur berjumpa abang kau seperti orang lain".

Di majlis yang sama seorang gangster yang pangkatnya rendah sedikit dari Godfather juga  ingin berjumpanya. Dia terserempak abang kepada Godfather dan mengadu "Patutkan aku menunjukkan surat pengenalan (letter of introduction) untuk berjumpa abang kau?" Bila si abang bertanya kenapa, si gangster menjawab "Mereka suruh aku menunggu di lobi". Filem tidak menunjukkan apa reaksi si abang seterusnya.

Dalam dunia jenayah pun ada disiplin, di mana kalau seorang itu ingin mendapat apa-apa khidmat dia kena beratur menunggu, tidak kira ia anggota keluarga atau berpangkat tinggi.

Mungkin kerana selama ini saya pergi ke satu klinik kerajaan berhampiran rumah saya empat atau lima bulan sekali saya tidak menyedari ada manusia yang sengaja memotong giliran. Tetapi kebelakangan ini saya sering ke sana mengiringi isteri saya mendapat rawatan susulan setelah keluar hospital.

Pagi tadi saya ke sana lagi. Kami datang sebelum pukul 8.00 lagi dan diberi nombor giliran agak kecil. Kemudian kami diminta menunggu sehingga nama isteri saya dipanggil. Kenapa nama dan tidak nombor? Kerana tidak ada panel LCD dengan suara perempuan menyebut '(Nombor) xxxx, kaunter xx' seperti yang kita biasa lihat dan dengar di kaunter lain, baik kerajaan atau swasta.

Dari lobi menunggu saya boleh nampak dan ingat mereka yang datang selepas kami. Tetapi ada dari mereka ini yang terus masuk ke bilik pertama (untuk diambil statistik berat badan, tekanan darah dan jumlah gula dalam darah) tanpa nama mereka dipanggil. Mereka ini juga yang dapat berjumpa doktor dulu dan akhirnya mengambil ubat di farmasi dulu. Antaranya seorang yang namanya bermula dengan Tengku.
  
Mungkin mereka ini mengambil kesempatan kerana bukan nombor yang disebut, tetapi nama sedangkan ramai yang tidak sedar mereka sebenarnya telah memotong giliran. Agaknya mereka ini jenis yang suka memotong giliran di mana-mana mereka pergi.

Kesudahan cerita pagi ialah saya masuk sendiri ke bilik pertama itu setelah kesabaran saya hilang dan menunjukkan nombor giliran saya sambil mengadu ada manusia yang nombornya terkemudian dari nombor yang saya pegang telah dilayan. Lepas itu seorang dari staff disitu berkara 'Dari sekarang kita panggil ikut nombor'.

Itulah sepatutnya iaitu yang dulu didulukan.

Wednesday, August 10, 2016

Bila cerita bolanya terhenti.

Saya dengan Tony Chia baru-baru ini.

Semasa saya ditemuduga kerja di Majlis Bandaran Seremban (MBS) pada hujung tahun 1972 saya ditanya sama ada bermain bolasepak. Secara jujur saya jawab tidak. Orang yang bertanya agak hairan kerana sijil keluar sekolah saya ialah dari Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR) Tanjong Malim, Perak yang tidak sampai setahun di masa itu telah berpindah ke Seremban. Sejak berpindah sekolah itu telah menunjukkan kehandalannnya dalam sukan bolasepak dan sukan-sukan yang lain di Seremban dan Negeri Sembilan.

Apabila saya kemudiannya berjaya dilantik pada awal tahun 1973 baru saya sedar kenapa ditanya begitu. MBS sedang membentuk satu pasukan bolasepak untuk bersaing di liga bolasepak Negeri Sembilan. Pemain-pemain bolasepak yang belum bekerja atau tidak mempunyai kerja tetap ditawarkan kerja dengan MBS, kebanyakannya di perkhidmatan bawahan.

Ada juga yang telah diambil kerja beberapa bulan sebelum saya. Antaranya seorang yang bernama Tony Chia. Oleh kerana Tony tidak mempunyai kelulusan tinggi dia diambil sebagai seorang 'Category B Workman' yang bermaksud lebih kurang Pekerja Mahir . 

Dari nama tugas yang dipegangnya Tony sepatutnya ditempatkan di Bengkel MBS. Tetapi kerana dia diambil untuk bermain bolasepak, dia diletakkan di pejabat dan diberi tugas mencari fail, Saya mengenali Tony di hari pertama saya bekerja dengan MBS kerana kami bertugas di jabatan yang sama. Di masa itu kedudukan staff di MBS terdiri dari berbagai bangsa dan Tony (dan saya sendiri) tidak rasa terasing.

Bila MBS dinaiktaraf menjadi MPS (untuk Majlis Perbandaran Seremban) Tony mula terasa terasing kerana jawatan-jawatan yang dikosongkan akibat persaraan dan sebagainya dan jawatan-jawatan baru diganti dan diisi oleh staff Melayu. Ini ditambah pula dengan sikap perkauman menebal di kalangan staff Melayu di MPS dan saya telah menceritakannya di pos saya "Balik ke Seremban".

Tony kemudiannya dilantik sebagai seorang Pengawas. Walau pun wujud sikap perkauman dari pegawai-pegawai atas MPS mereka terpaksa memikirkan Tony oleh kerana ada staff Melayu yang tidak tahu membaca dan menulis pun dilantik menjadi Pengawas.

Ada beberapa sebab mengapa Tony rapat dengan saya. Pertama kerana saya tidak ada sikap perkauman. Kedua kerana saya antara golongan kecil pegawai Melayu di MPS yang fasih berbahasa Inggeris dan Tony senang berbahasa itu dengan saya. Ketiga kerana kami sering bercerita mengenai bolasepak.

Untuk makluman saya dijemput dan pergi ke majlis perkahwinan Tony di Dewan Bandaran Seremban lama. Dalam ingatan saya tidak sampai lima orang staff Melayu MBS hadir di majlis itu.

Selain bermain dengan pasukan MBS dan kemudiannya MPS Tony juga seorang pemain utama untuk pasukan negeri Negeri Sembilan untuk beberapa tahun dan pernah beberapa kali bermain dengan pasukan kebangsaan Malaysia.

Tetapi tempoh bila mana Tony bermain untuk Negeri Sembilan ialah tempoh pasukan bolasepak negeri kami itu tidak kuat jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain. Tempoh itu pula ialah sebelum bolasepak Malaysia masuk taraf professional. Jika tidak sudah tentu Tony dibeli oleh pasukan-pasukan kelab yang sanggup membayarnya gaji yang tinggi.

Tetapi kerana kebolehannya Tony tidak 'bersara' setelah bermainnya tamat. Dia menjadi jurulatih bolesepak pula selepas itu, di peringkat negeri dan kebangsaan. Di samping itu dia tetap menjalankan tugas sebagai Pengawas di MPS. Tugas akhirnya ialah sebagai Pengawas Kanan di Pasar Besar Seremban. Banyak innovasi yang dibawanya ke Pasar Besar itu, antaranya meniup wisel mengarahkan peniaga-peniaga tidak melanggar peraturan-peraturan pasar. Sudah tentu dia dapat idea ini di padang bola.

Sementara itu bila berjumpa saya dia akan bercerita mengenai bolasepak negeri dan kebangsaan. Antara ceritanya ialah bagaimana pemain-pemain kita menerima rasuah untuk menentukan kedudukan perlawanan.     

Tetapi bila saya berjumpa Tony baru-baru ini dia tidak lagi becerita apa-apa mengenai bola sepak. Ini kerana beberapa tahun selepas bersara dari MPS dia diserang penyakit yang dipanggil 'Motor Neuron Disease' dan terlantar dirumahnya yang kebetulan tidak beberapa jauh dari rumah saya.

Tetapi semangat Tony masih kuat. Seperti biasa dia berbahasa Inggeris dengan saya walau pun tidak selantang dahulu.

Saya hanya dapat berdoa supaya Tony disembuhkan dari penyakitnya.

Thursday, August 4, 2016

Bila hidup berubah.

Banyak perkara yang mengubah hidup saya bermula di bulan puasa atau bulan Ramadan. Contoh pertama, saya masuk sekolah berasrama penuh (SBP) di bulan puasa. Di masa dulu-dulu memang menjadi idaman mana-mana budak kampung untuk masuk ke SBP. Maklumlah dia akan berubah dari persekitaran yang serba kurang kepada yang boleh dikatakan semua ada. Ini berbeza dengan keadaan sekarang di mana ramai yang sudah dipilih masuk ke SBP menolaknya. Maklumlah di rumah sendiri segala-galanya sudah ada, dari telefon bimbit, komputer riba, bilik tidur berhawa dingin kepada kereta keluarga.

Di bulan puasa juga saya mula bekerja. Sudah tentu hidup seorang itu berubah bila dia mula bekerja dan tidak payahlah saya menceritakannya secara panjang lebar. Di bulan puasa tiga tahun kemudiannya pula saya menduduki peperiksaan jawatan saya yang juga mengubah hidup saya.

Hidup saya juga telah berubah dari seorang bujang kapada seorang suami, kemudian menjadi ayah dan akhirnya sekarang dipanggil datuk. Tetapi di bulan puasa tahun ini hidup saya sekali lagi berubah.

Empat bulan sebelum itu anak bongsu saya yang manja Anis telah dipilih menjalani praktikal pengajian universitinya di Seoul, Korea. Isteri saya Salmah memang merindui ketiadaan sementara Anis. Dia resah jika Anis tidak menaliponnya selang beberapa hari.

Kebetulan Anis kembali ke Malaysia dua minggu sebelum Hari Raya Aidilfitri. Sebaik sahaja pulang boleh dikatakan Salmah mengajak Anis keluar membeli keperluan menyambut Hari Raya. Bukan saya tidak menolong Salmah sebelum itu, tetapi memikirkan saya sudah bersara saya katakan tidak payahlah kita beraya seperti dulu-dulu. Contohnya kawan-kawan se pejabat saya tidak akan datang beraya.

Saya masih ingat tarikhnya iaitu 30 Jun 2016 bersamaan 25 Ramadan 1437. Pada siangnya Salmah keluar dengan Anis untuk membeli persiapan terakhir hari raya. Antaranya menghantar karpet untuk dibasuh. Sudah tentu dia balik keletihan.

Petang itu saya berbuka puasa di surau seperti yang saya buat dua kali seminggu. Apabila balik saya dapati Salmah terbaring di bilik belakang dengan saya tidak mengsyaki apa-apa. Tetapi saya mula-mula hairan bila dia menjawab belum lagi solat Maghrib bila ditanya. Kemudian saya bertambah hairan bila dia tidak cakap apa-apa bila saya ceritakan apa saya makan di surau.

Saya yang sama-sama keletihan terus tidur selepas solat Isyak. Tidak lama kemudian Anis mengejutkan saya dan mengatakan mamanya tidak boleh bercakap seperti biasa. Saya pun memeriksa tekanan darah Salmah dengan alat yang memang saya ada dan mendapatinya agak tinggi. Saya pun terus membawa Salmah ke hospital.

Sejak itulah hidup saya berubah sekali lagi. Salmah dimasukkan ke dalam wad selama dua hari dua malam. Ujian-ujian termasuk CT Scan mendapati dia diserang angin ahmar taraf rendah atau 'minot stroke' dan ini melibatkan percakapannya.

Bila balik dari hospital isteri saya Salmah tidak lagi seperti isteri yang saya kahwini lebih 42 tahun yang lalu. Dia normal dari segala aspek. Dia boleh ke tandas sendiri dan juga boleh bersolek. Bila ada tetamu lelaki datang ke rumah dia akan mencari tudung untuk menutup aurat. Dia boleh memasak setakat menggoreng dan merebus. Dia telah cuba untuk solat tetapi tidak meneruskannya kerana terlupa membaca ayat-ayat. Cuma saya belum merasai masakan penuhnya seperti yang dia sediakan untuk saya hari-hari sebelum ini.

Keadaan Salmah juga mengubah Anis yang manja itu. Sebagai anak bongsu Anis dilindungi bukan saja oleh ibu bapanya, tetapi abang dan kakak-kakaknya. Tetapi oleh kerana Anis sahaja  yang belum lepas antara adik-beradiknya dia terpaksa lebih bertanggungjawab menjaga ibunya. Anis telah mula memasak makanan walaupun dia telah mula berbuat begitu sejak dia ke Korea lagi. Syukurlah buat masa ini dia masih cuti belajar.

Salmah ada menunjukkan tanda-tanda positif. Banyak perkataan yang dia lupa telah disebutnya kembali, Tetapi saya percaya untuk dia pulih sepenuhnya akan mengambil masa.

Sebelum itu hidup saya telah berubah.

Monday, August 1, 2016

Bersidang di Pulau Pinang - Bahagian 4 (Once a Sdarian, always a Sdarian)

Saya menutup bab persidangan saya di Pulau Pinang dengan membawa cerita berjumpa kawan-kawan sama sekolah di sana. Sekolah kami ialah Sekolah Dato' Abdul Razak atau SDAR. Sekolah itu dulu berada di Tanjong Malim, Perak tetapi sekarang telah berpindah ke Seremban, Negeri Sembilan. 

Kami disatukan atas motto 'Once a Sdarian, Always a Sdarian'. Walau pun ada diantara kami tidak berjumpa di sekolah dan perjumpaan di Pulau Pinang mungkin kali pertama kami disatukan oleh moto itu. Gambar-gambar berikut menceritkan segala-galanya.


Saya dengan Dato' Ghani Sulaiman, Yang Di Pertua Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Pahang. Beliau senior lima tahun dari saya di sekolah. Jawatan terakhirnya ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang. Saya mula tahu Dato' Ghani aktif dalam Persatuan ini semasa persidangan di Kangar, Perlis  tiga tahun lepas. Dato' Ghani juga aktif mengikuti kegiatan murid tua sekolah. (Kredit gambar Hj. Khalil Rahim, Yang Di Pertua Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Sembilan).

Saya dengan Dato' Dr. Anwa Sulaiman, Timbalan Yang Di Pertua Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Terengganu. Dia junior 6 tahun dari saya, dari itu saya tidak berjumpanya di sekolah. Jawatan akhir Dato' Dr. ialah Pengarah Kesihatan Negeri Terengganu. Saya masih ingat Dato' pernah bertanya saya adakah persatuan mempunyai cawangan di Terengganu. Saya pun memberi nombor telefon untuk dihubungi. Saya tidak sangka sekarang dia dipilih menjadi orang nombor dua persatuan di Negeri Terengganu. Seperti Dato' Ghani, Dato' Dr. juga aktif dalam kegiatan murid tua sekolah.

Saya dengan Hj. Hamzah Sidek, Junior saya 2 tahun di sekolah. Hj. Hamzah bukan ahli persatuan tetapi tinggal di Kepala Batas, Pulau Pinang. Mendapat tahu ada tiga orang Sdarian di persidangan ini dia datang dengan membawa buah tangan. Inilah kali pertama kami berjumpa selepas keluar sekolah. Terima kasih Hj. Hamzah.

Dato' Dr. Anwa dan Hj, Hamzah Sidek. Hj. Hamzah senior 4 tahun dari Dato' Dr.  di sekolah.

Dato' Ghani tidak berjumpa dengan Dato' Dr. Anwa dan Hj. Hamzah di sekolah. Saya pula tidak berjumpa dengan Dato' Dr. Anwa. Tetapi semangat Sdarian menyatukan kami.

Sekian.

Friday, July 29, 2016

Bersidang di Pulau Pinang - Bahagian 3 (Oh Azizah)

Walau pun persidangan paling pendek telah selesai, majlis perasmian belum dibuat. Jadi pada malam itu diadakan Majlis Makan Malam dan Perasmian oleh T.Y.T. Yang di-Pertua Negeri, Pulau Pinang, Tun Rahman Abbas.

Yang Di Pertua, Persatuan Pesara Pulau Pinang, Datuk Daud Taha pernah memegang beberapa jawatan tinggi di Pulau Pinang, antaranya Yang Di Pertua, Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Dari itu dia banyak idea. Antara ideanya ialah tidak menjemput penyanyi-penyanyi professional untuk menyerikan majlis makan makan malam itu. Sebaliknya penyanyi terdiri dari kami pesara. Ini telah menjimatkan beribu ringgit wang persatuan.

Bagaimana? Dengan meminta setiap negeri menyediakan seorang penyanyi. Syaratnya satu saja iaitu lagu hendaklah lagu Allahyarham P Ramlee kerana P Ramlee berasal dari Pulau Pinang. Satu band disediakan untuk tujuan tersebut.

Sebaik sahaja persidangan di pagi itu tamat, Dato' Ibrahim Che' Mat, ketua perwakilan dari Negeri Sembilan meminta saya menjadi penyanyi bagi pihak Negeri Sembilan. Entah macam mana dia tahu saya boleh menyanyi tak tahulah saya.

Pada mulanya saya ragu juga sama ada boleh nyanyi atau tidak, kerana saya belum pernah menyanyi di khalayak ramai dengan iringan band. Saya cuma pernah menyanyi karaoke sahaja. Pada petang semasa pentas dan meja makan diatur saya turun untuk praktis. Di sana saya dapati walau pun band disediakan kami boleh menyanyi secara 'minus one'. Dari itu saya memilih lagu Azizah.

Mujur juga saya membawa laptop saya bersama. Di bilik saya praktis menyanyi lagu 'Azizah' berkali-kali. Semasa sessi nyanyi ada juga dari kami yang mengada-ada, contohnya berceloteh sebelum menyanyi. Mungkin mereka hendak membuang rasa gemuruh. Tetapi saya yang gemuruh dibuatnya. Untuk mereka ini saya nasihatkan "If you have to sing, sing. Don't talk", meminjman dialog dari filem 'The Good, the Bad and the Ugly'.

Sila klik  Maarof menyanyi lagu Azizah untuk tengok saya menyanyi di majlis itu. Video dirakam oleh Tn. Hj. Khalil Rahim. Yang Di Pertua Pesatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Sembilan yang juga seorang jurugaabar hebat, atas permintaan saya. Jangan salahkan beliau jika video kurang memuaskan kerana beliau menggunakan kamera murah saya.


Datuk Daud Taha selain banyak idea juga pandai melawak. 


  Saya menyanyi lagu Azizah secara 'minus one' ditambah dengan muik dari keyboard.
Gambar-gambar diambil oleh Dato' Ibrahim Che' Mat.

Oh Azizah

T.Y.T. Tun Abdul Rahman Abbas meninggalkan majlis.

Bersambung.....