Sunday, December 4, 2016

'Moto ini kuat makan minyak!'

Setelah beberapa lama guna kereta manual, empat tahun sebelum bersara saya putuskan untuk berpindah ke kereta auto. Kereta itu masih saya guna hari ini.

Tidak berapa lama selepas itu saya menumpang kereta manual kawan saya. Dari gaya saya meneliti keretanya kawan saya itu terus berkata 'Kalau nak beli kereta (jenama) ni beli yang manual, jangan beli yang auto'. Tambahnya lagi 'Kereta auto kuat makan minyak'.

Saya terkejut dengan kata-kata kawan saya ini atas beberapa sebab. Pertama mungkin dia tak sedar kereta baru saya bergear auto. Kedua saya tidak berminat hendak menukar kereta lagi. Tetapi yang paling mengejutkan saya ialah kenaifan (naiveness) kawan saya ini mengenai kereta.

Memang benar kereta auto lebih kuat makan minyak dari kereta manual. Tetapi mareka yang beli kereta auto tidak fikir itu semua. Mereka, seperti juga saya memikirkan keselesaan darinya. Contohnya tidak payah asyik menukar gear dan kaki kiri juga tidak payah digunakan.  

Beberapa bulan dulu kawan saya itu terjatuh dan beberaapa jari kakinya patah. Saya tidak pasti pula jari kaki kiri atau kanan. Sejak terjatuh itu kawan saya ini belum boleh membawa kereta. Tetapi jika jari-jari kaki kiri yang patah sudah tentu dia boleh membawa kereta auto.

Saya sudah melupakan kenaifan kawan saya itu sehingga beberapa hari yang lepas. Saya mengisi minyak skuter Modenas Elegan saya di satu stesen minyak Petronas. Di situ seorang atendan pam berbangsa Cina dalam umur lima puluhan (yang jarang-jarang kita jumpa di stesen minyak kepunyaan orang Melayu) bekata 'Ini moto kuat makan minyak'. Saya cuma mengangguk kerana tidak mahu membuang masa berdebat dengannya.

Sekali lagi saya jumpa seorang yang naif (naive) mengenai kenderaan. Kalau lah kereta auto dan skuter besar kuat makan minyak kenapa ramai yang membelinya? Kita jarang-jarang berjumpa kereta bukan auto sekarang. Skuter Modenas Elegan (yang sebenarnya jenama SYM) masih dijual kerana sudah tentu ada pembelinya.

Saya tidak mahu bercerita mengenai kereta auto kerana saya yakin kebanyakan pembaca blog saya ini mempunnyainya. Tetapi saya nak cerita sedikit tentang skuter Modenas Elegan saya tu.

Saya membelinya dua tahun sebelum bersara dan ia juga bergear automatik. Kedua-dua kaki saya bebas dari digunakan. Yang paling saya suka ialah saya boleh meletak barang-barang besar dikaki saya. Antaranya tong gas, CPU dan pencetak komputer. Bila ke pasar raya saya tidak perlu membawa kereta. Barang-barang yang dibeli boleh diletak dikaki dan tempat barang yang besar di bawah tempat duduk. Topi keledar juga boleh disimpan dalam tempat barang itu.

Dari itu saya tak kisah bila ada orang kata 'Moto ini kuat makan minyak'.   

No comments: