Sunday, March 12, 2026

"Kalaulah aku tak naik tangga tu...."

Semalam Sabtu 11 Mac 2017 saya pergi ke majlis kenduri kahwin anak lelaki kepada dua pupu isteri saya Salmah di Serendah, Selangor. Kebetulan rumahnya cuma 24 km dari rumah anak perempuan saya Ina di Sg. Buloh. Saya dan Salmah serta anak bongsu kami Anis tidur di rumah Ina pada hari Jumaat sebelumnya. Kami ajak Ina turut sama walau pun dia keberatan pada awalnya kerana suaminya Nazeem tidak dapat turut sama kerana ada kerja.

Majlis diadakan di rumah banglo yang dijadikan 'homestay' oleh dua pupu Salmah di pinggir Banjaran Gunung Besar. Khemah-khemah didirikan di atas jalan di aras bawah rumah berkenaan. Semasa kami datang pengantin sedang besanding di dalam rumah dan tidak nampak oleh para tetamu di khemah-khemah di bawah. Cuma terdengar juruacara menyebut 'Dipersilakan ibu dan ayah kepada pengantin perempuan untuk......" dan sebagainya. Oleh itu saya tidak tahu menahu pada awalnya siapa ibu dan ayah pengantin perempuan.

Setelah selesai makan yang agak mewah juga saya membawa berjalan cucu bongsu saya Hadif, anak kepada Ina yang baru berumur 2 tahun. Hadif yang biasanya tidak duduk diam agak berdisiplin kali ini. Kami pun pergi hampir ke rumah di mana majlis persandingan telah selesai dijalankan. Melihat tangga batu di sebelah rumah itu, Hadif pun menarik saya menaikinya. Sampai sahaja ke paras rumah, Hadif pun berlari di halaman yang berumput hijau. 

Kemudian saya ternampak Nizam, menantu kepada pasangan jiran sebelah kami di Paroi Jaya dulu yang sudah meninggal dunia berpuluh tahun lamanya. Kebetulan Nizam yang berasal dari Perak ialah sepupu kepada Ramli, suami kepada sepupu saya Ramlah. 

Saya terus bertanya kepada Nizam mengapa dia berada di situ. Jawapannya dia datang dengan rombongan pengantin perempuan. Saya tanya lagi apa hubungan pengantin perempuan dengannya. Jawabnya pengantin perempuan ialah anak perempuan kepada Tarmizi, abang iparnya. Tarmizi ialah anak kedua kepada arwah pasangan jiran kami itu. Saya sudah lama tidak nampak Tarmizi sejak kematian ibu bapanya.

Setelah berjumpa dengan Tarmizi dan isteri, saya pun turun mencari isteri saya Salmah dan anak-anak yang sudah bersedia untuk meninggalkan majlis. Saya ceritakan siapa yang saya jumpa. Dipendekkan cerita terjadilah peluk memeluk diantara isteri dan anak-anak perempuan saya Ina dan Anis dengan anak-anak arwah jiran kami yang bertahun-tahun tidak berjumpa. 

Tarmizi dan adik beradiknya sama-sama membesar dengan anak-anak saya dulu. Mereka jarang-jarang balik ke rumah di mana mereka dibesarkan selepas berumah tangga di tambah lagi setelah kematian ibu bapa mereka. Saya sendiri pun sudah berpindah dari Paroi Jaya lebih sepuluh tahun yang lalu. 

Kalaulah kami datang awal sedikit tentu kami sudah ternampak mereka semasa mereka sama-sama mengiringi kedua mempelai. Kedudukan rumah di mana persandingan diadakan juga menghalang kami bertemu mereka pada awalnya. Tetapi naluri ingin tahu cucu saya Hadif telah membuat saya sama-sama naik tangga bersama-samanya.

Sehingga sekarang saya asyik terfikir "Kalaulah aku tidak naik tangga itu, mungkin aku tidak tahu yang menantu kepada dua pupu Salmah itu ialah cucu kepada arwah jiran-jiran kami dulu".

Sekian.          

Thursday, March 9, 2026

Bila meter kereta menipu

Meter menunjukkan minyak kurang dari suku penuh, sebenarnya minyak hampir penuh.



1. Lebih setahun yang lepas:-

Kereta Waja Automatik 1.6 saya berbau minyak petrol. Mekanik biasa saya minta saya rujuk kepada bengkel pendawaian kereta. Saya pun pergi ke bengkel berkenaan dan pam minyak saya ditukar. Tidak ada lagi bau minyak


2. Lima hari yang lepas:-

Saya pergi ke kenduri biras saya Cik Gu Amir di Merlimau, Melaka. Dari rumah kereta menunjukkan minyak sudah berada di 'reserve' dan lampu kuning sudah menyala. Saya pun mengisi minyak dengan harga RM50 dan saya tahu minyak akan melebihi lebih setengah tangki dan meter menunjukkan sepertinya. Pada mulanya saya melalui Laluan Persekutuan No. 1 hingga Simpang Ampat, Melaka. Dari situ saya naik ke Lebuhraya Utara Selatan.

Sudah menjadi tabiat saya mengimbas meter kereta semasa memandu, tetapi jarang-jarang mengimbas meter minyak, Tetapi bila sampai berampiran kawasan Rehat dan Rawat (R & R) Ayer Keroh saya imbas meter minyak dan terperanjat bila penunjuk berada antara suku dengan setengah. Sepatutnya dengan perjalanan setakat itu minyak masih ada lagi lebih dari setengah.

Kemudian penunjuk turun dengan mendadak. Sambil memandu saya perhatikan jika ada minyak yang tumpah melalui cermin belakang. Tidak nampak apa-apa. Juga saya tidak menghidu bau minyak. Dari tol Ayer Keroh saya ke Merlimau melalui Bemban.

Apabila sampai di lampu trafik antara Jalan Jasin Merlimau dengan Lebuhraya AMJ lampu kuning menyala seolah-olah minyak yang saya isi berharga RM50 tadi sudah habis. Tetapi bila kereta berhenti di lampu trafik sebelah Politeknik Merlimau meter naik semula dan saya rasa lega sementara. Selepas itu semasa bergerak meter turun semula, tetapi tidaklah menunjukkan lampu kuning.

Sebaik saja saya sampai di rumah Cik Gu Amir saya matikan enjin. Kemudian saya pusing kunci ke 'on' tanpa mengidupkan enjin. Kali ini petunjuk minyak naik ke setengah tangki. Sekali lagi saya lega bahawa sebenarnya masih banyak minyak di dalam tangki. Kereta saya juga telah membakar bahan api seperti biasa. Saya pun pergi ke kenduri tanpa bimbang apa-apa.

Tetapi apabila hendak balik meter buat hal semula. Penunjuk turun ke bawah suku tangki. Untuk memuaskan hati, saya isi lagi RM50. Walau pun saya tahu tangki hampir penuh penunjuk masih menunjukkan sebaliknya.


3. Dua hari yang lepas:-

Meter minyak menunjukkan kosong dan lampu kuning menyala. Saya terus isi penuh tangki dan pergi ke bengkel di mana saya menukar pam minyak dahulu. Taukeh bangkel amat kenal dengan saya kerana di situlah saya menukar bateri-bateri kereta-kereta saya selama ini.

Dia kata hendak keluar sekejap dan serahkan kepada pekerja-pekerjanya. Pekerja-pekerjanya yang saya syak seorang Bangladesh dan seorang lagi Indonesia syorkan tangki diganti sahaja setelah mendapati meter masih baik. Saya jawab tangki baru ditukar di bengkel yang sama lebih satu tahun dahulu. Saya pun tunggu taukeh balik.

Apabila sahaja taukeh balik pekerjanya yang saya syak Indonesia itu menceritakan masalah kereta saya. Taukeh terus berjumpa saya dan meminta saya datang semula apabila tangki kereta saya setengah penuh.

Saya pun terus tekan butang 'trip meter' kereta menjadi sifar (0) dan akan pergi semula ke bengkel ini bila meter ini menunjukkan 200 km lebih.

Sekian.

Tuesday, March 7, 2026

He fell in love with me but married someone else!

A few years ago during the course of my work I met a boy and a girl at a karaoke joint in Seremban. They were singing like a couple in love. I knew the boy, so it was no surprise that he invited me for his wedding. Nevertheless I was surprised seeing his bride was not the girl who sang with him at the karaoke joint.

A few months after that I happened to meet the same girl at the karaoke joint. When I asked what happened between her and her boy friend, she just replied "He fell in love with me but married someone else".

Her fate was a bit similar to mine almost at the same time. I was an advisor of sorts to my boss. There was seldom a day when he did not call me to his room. If I want to equate with the Mafia movies then he was the Don and I was the Consiglieri. In other words I was the man who walked behind the man and the whole department knew that.

He would prepare letters while talking and allowed me to interrupt him if he made mistakes or if I want to add my own ideas. He would ask me for ideas in preparing working papers and if they were good and accepted by his own boss or by a group of committee members, he would claim that the ideas were his. But if the ideas were not accepted even though there were good he would say that the ideas were from his subordinates. Fortunately for the latter he seldom mentioned names. I even taught him how to book for a plane ticket from the internet.

Then came the time for a promotion exercise. The were only two candidates vying for one post and I was one of them. Before the decisive day I mentioned about it to a driver when he was driving me in the departmental official car.

He said I should not worry because I had an advantage. When I asked what was the advantage he said I was computer literate while my adversary was not. I replied that was problem I was worried about. The driver was confused by my answer and when he asked for further explanation I replied that our boss was computer illiterate too. So my adversary and our boss had or lacked something in common. So in this aspect I was an outsider.

True to my thought I did not get the promotion while my adversary who was one year younger that me got it. Not surprisingly many in whole department was not worried. The reason was they all thought I was younger than my adversary. Even my boss also thought so. Unfortunately looks did not help me in this case.

After the results were out my boss did the usual thing. He called me to his room for a discussion. So I took the opportunity for a pay back. I told him bluntly that he should not call me for further discussions. He should instead discuss things with his new officially designated assistant, meaning the adversary who beat me to the promotion. I simply walked off from his room.

So from that day I stopped being his Consiglieri and he was forced to accept the man he recommended for the promotion to replace me. But true to my thought the common thing that they lacked did not help. One day our chief clerk told me that my former adversary who had now become the Don's Consiglieri complained to him. He said who could not do like I did. When the boss asked questions I knew what and how to answer, but he could not.

It was a consolation of sorts for me, albeit a bitter one. I never know whether the girl I met at the karaoke joint had her own consolation.