Monday, September 29, 2008

Bilo dah lambek, lambek yo

Lopeh se balik daghi tengok Pesta Mantai di Tapak Kem Paroi tu se toghuih balik ko ghumah nak soghahkan daun kelapo mudo tu. Lopeh tu se ingat nak gunting ghambut se. Ghambut ni tak lah panjang bona tapi dek se ado maso se pun poilah ko kodai gunting ghambut se.

Kodai biaso se lotak eh di jalan ko Taman Dato' Shahbandar, Ampangan. Se tengok duo oghang cucu se si Danial dan Fahim ghambut eh pun panjang. Mungkin ayah eh nak gunting ghambut duo-duo budak ni kek Benghanang esok. Tak apolah se bawak gunting ghambut samo atuk haghi ni.

Dah botigo tu konolah se bawak keto. Maso lalu di flet UDA Ampangan tu ado pulak paip air boco. Lori JBA dah tutup jalan. Apolah maso ni pulak paip tu nak boco? Kono pulak se pusing jalan jauh. Maso ini pulak di luar flet UDA tu ponoh dek khemah jua baghang ghayo. Pagi tadi pulak khemah ni ponoh dek oghang jua daging. Lopeh tu pulak oghang yang hampo tak dapek boli daging di Pesta Mantai Tapak Kem Paroi tu datang pulak ko sini. Jadi ponohlah tompek ni dek keto. Se kono lalu pelahan pelahan. Dah dua kali lambek.

Nasib baik di kodai gunting ghambut tu se tak lamo nunggu. Tapi dek botigo tu lambek lah sikit.

Maso nak balik tu se singgah kek stesen minyak Petronas di Jalan Jolobu. Minyak keto se ado, tapi se takut yo manolah tau duo tigo hanghi lai kok minyak habih. Se tengok somuo pam tu ado yo keto dan motosika. Se nampak satu keto Kancil baghu yo isi minyak. Se pun tunggu di belakang keto tu. Lopeh tu se tengok derebar eh poi kek kaunter. Apo pulak dio nak buek ni? Se ingat kok dio nak tambah minyak?

Lopeh tu derebar eh toghuih balik ko keto eh dan jalan. Bukanlah dio nak tambah minyak. Apo salah eh dio bawak keto eh yang dah diisi minyak tu dopan kaunter tu. Ado pun tompek lotak keto kosong dopan kaunter tu. Tigo kali lambek.

Memang yo bila se sampai ghumah oghang ghumah se Salmah tanyo (dengan loghat Melakanya) "Kenapa lambat?" Se pun coghito satu satu.
Bilo dah lambek tu, lambek yo.

Jangan berjanji jika tak ditepati

Menunggu bekalan daging. Sila lihat lori di belakang itu.


Lori Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang sepatutnya membawa daging. Tetapi ia jelas kosong.

Saya masih ingat isteri saya Salmah beratur untuk membeli daging lembu di Pasar Tani Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi semasa Hari Mantai menyambut puasa dulu. Kami memang sudah sebati dengan Pasar Tani di Stadium itu oleh kerana lama tinggal di Taman Paroi Jaya sebelah Stadium itu.

Untuk Hari Raya ini Salmah mendapat tawaran daging dari seorang saudaranya yang berjanji menghantarnya terus ke rumah. Salmah menerima tawaran itu kerana tidak mahu lagi beratur panjang untuk membeli daging. Untuk daging ayam kami sudah membelinya di Tesco Seremban pada Hari Sabtu 27 September yang lepas.

Kami juga pergi ke Pasar Tani Stadium Tuanku Abdul Rahman semalam (Ahad 28 September 2008) untuk membeli keperluan lain untuk Hari Raya. Antara yang dibeli ialah daun kelapa muda untuk dibuat ketupat. Dalam keluarga saya cuma saya seorang yang boleh menganyam ketupat. Ini saya pelajari dari emak saya.

Di sekitar Seremban dan mungkin juga sekitar Negeri Sembilan sudah dihebahkan mengenai Pesta Mantai yang akan diadakan di Tapak Kem Paroi pada Hari Isnin 29 September 2008. Kononnya beratus ekor lembu akan disembelih. Ini tidak memberi kesan apa-apa kepada saya kerana Salmah sudah memesan daging dari awal. Walau bagaimana pun saya tetap pergi ke sana untuk melihat keadaan dan untuk membeli apa yang patut dibeli.

Saya lihat beratus, mungkin beribu orang beratur untuk membeli daging lembu tetapi daging tak nampak. Saya cuma nampak satu kepala lembu sedangkan daging dan tulangnya sudah habis dijual.

Kemudian lalu sebuah lori Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang jelas kosong. Orang ramai pun bertanya kepada pemandunya "Mana daging?" Pemandu menjawab "Daging dah habis, yang tinggal hanya tulang".

Kemudian saya lihat ramai orang yang berkumpul tadi bersurai. Ada seorang yang menjerit "Apo tak tulih daging dah habih di dopan tu?". Saya lihat beberapa VIP menunggu di khemah VIP. Mereka sebenarnya menunggu ketibaan Dato' Menteri Besar untuk merasmikan Pesta Mantai ini. Daging lembu dah habis, nak rasmikan apa lagi?

Supaya tidak pulang dengan tangan kosong saya membeli beberapa helai lagi daun kelapa muda untuk dibuat ketupat.


Friday, September 26, 2008

Cuti Raya

Minggu lepas boss saya panggil semua kakitangan untuk mesyuarat. Antara perkara yang dibincang ialah Cuti Raya. Dua minggu lepas dia sudah mengarahkan kami supaya menghantar borang cuti awal-awal. Di samping itu ia minta satu carta cuti disediakan awal-awal lagi. Ini membolehkannya melihat siapa yang bercuti pada hari-hari bila.


Soalan yang pertama ditujukan kepada saya. Dia hairan kenapa saya memohon cuti raya pada tahun ini sedangkan pada tahun-tahun sebelumnya saya jarang-jarang bercuti raya. Kalau ada pun cuma satu dua hari selepas raya. Saya terangkan oleh kerana saya sudah menjadi pekerja kontrak cuti saya tidak boleh dibawa ke tahun hadapan. Pada tahun lepas pula saya berjimat cuti kerana memikirkan saya akan menunaikan Fardu Haji. Manalah tahu big boss tidak meluluskan Cuti Haji saya kerana saya pekerja kontrak. Tiba-tiba Cuti Haji saya diluluskan. Jadi baki cuti saya pada tahun lepas terbakar hangus begitu saja.


Dia tanya lagi ada nak pergi mana-mana ke Raya ni? Saya kata tidak kerana isu balik kampung sendiri atau kampung isteri semasa Hari Raya sudah tinggal sejarah bagi saya. Cuma kami akan ke rumah emak saya selepas sembahyang Raya dan seterusnya ke kampung isteri saya. Lepas tu balik Seremban untuk menerima anak-anak beraya di rumah kami pula.


Jawabnya ''Kau cutilah lopeh Ghayo dah habih. Lopeh dio oghang sumo ni balik kojo". Untuk jaga hati boss saya akurlah pada arahannya. Saya perlu jaga hatinya kerana saya ingin menyambung kontrak saya pada tahun hadapan. Jika tak dapat sokongannya tak ada peluanglah saya. Bukan apa, saya nak duduk rumah saja buat apa? Baik saya kerja.

Jadi saya pun menarik balik Cuti Raya saya. Jadi saya cuti dua hari sahajalah.

Selamat Hari Raya.

Bila tak dapat menjawab soalan - Bahagian Dua

Saya tertarik untuk menyambung topik ini kerana memikirkan apa yang sedang berlaku kepada Raja Petra Kamarudin. Umum sudah mengetahui beliau telah ditahan di bawah ISA baru-baru ini. Keputusannya ia dihantar ke kem tahanan ISA di Kamunting, Perak selama dua tahun.


Saya tidak mahu komen mengenai penahanannya. Apa yang mahu saya bangkitkan ialah berita mengatakan Raja Petra akan menjalani pemulihan agama atau 'religous rehabilitation' semasa tahanan.

Saya berpendapat ada persamaan antara Raja Petra dengan Cik Gu Mansor Kaliwon dan Tun Dr. Mahathir. Mereka menyoal Islam, itu sahaja. Bezanya ialah Raja Petra ditahan di bawah ISA. Jika nak tahu apa yang telah dibuat oleh Cik Gu Mansor dan Tun Dr. Mahathir sila tengok pos saya di Bahagian Satu tajuk yang sama.

Cik Gu Mansor menyoal tentang Islam kepada murid-muridnya di dalam kelas. Saya fikir jika dia berucap di Padang Bandaran Tanjung Malim atau Kuala Klawang, Jelebu tentang perkara yang sama beliau mungkin juga ditahan di bawah ISA. Tun Dr. Mahathir pula semasa beliau dituduh 'mempersendakan Islam' ialah orang yang paling berkuasa dalam negara ini. Siapa berani nak tahan dia masa tu?

Keadaan Raja Petra cuma berbeza sedikit. Dia dituduh 'menghina Islam' melalui tulisan dalam blognya. Sama seperti Tun Dr. Mahathir Paja Petra juga sudah tentu banyak membaca. Jika tidak manakan beliau boleh tidak henti-henti menulis dalam blog. Antara yang dibacanya ialah mengenai Islam. Pada pendapat saya itulah sebabnya beliau berani menulis mengenai Islam. Mungkin ada orang yang 'terasa pedas' apabila membaca 'lada' yang ditulis olehnya. Itulah sebabnya dia ditahan.

Sekarang Raja Petra ditahan di Kamunting, Perak dan antara program yang diatur untuknya ialah pemulihan agama. Tetapi beliau sudah terlalu matang untuk pemulihan apa-apa pun. Setahu saya dia sebaya dengan saya. Perumpamaan Melayu berkata 'Kalau hendak melentur buluh hendaklah semasa rebungnya'. Raja Petra bukan rebung lagi. Dia sudah sampai ke peringkat buluh yang tidak boleh dibuat lemang pun. Semasa remaja dulu emak saya mengajar saya mencari buluh yang sesuai untuk dijadikan lemang. Jangan yang terlalu muda dan jangan yang terlalu tua. Yang masih rebung tu memang tak bolehlah.

Saya fikir jika Raja Petra diberi ceramah apa pun penceramah itu akan diceramah balik oleh Raja Petra. Ini disebabkan kepala Raja Petra sudah penuh dengan ilmu yang melebehi ilmu yang ada dalam kepada mana-mana penceramah yang dihantar untuk 'memulihkan' beliau.

Tapi tak tahulah saya jika lepas enam bulan tiba-tiba Raja Petra keluar dari kem tahanan Kemunting dengan serban di kepalanya yang botak tu. Lepas itu beliau menjadi pendakwah pula.

Saya masih ingat penyanyi yang saya tidak suka Jamal Abdillah dulu dimasukkan ke pusat pemulihan dadah. Tetapi dia memang sah penagih dadah. Bila keluar beliau disebut-sebut sebagai satu contoh seorang penagih yang pulih. Beliau juga dijangka akan menjadi sebahagian dari pasukan pemulih penagih dadah. Tapi apa yang jadi? Lagi menagih kawan kita tu.

Wednesday, September 24, 2008

Kanak-kanak berhari raya

Tengah hari tadi saya membawa cucu-cucu saya Danial dan Fahim untuk membeli baju raya mereka. Sudah menjadi komitmen saya untuk menambah baju raya kepada cucu-cucu saya selain dari yang dibelikan oleh ibu bapa mereka sendiri. Untuk Haziq saya sudah berikan wang kepada mamanya untuk tambahan baju rayanya.

Kebetulan sebelah sekolah Danial tu ada satu pusat membeli belah. Jadi saya, isteri saya Salmah dan Fahim terus sahaja ke sana setelah mengambil Danial dari sekolah. Sedang kami memilih pakaian untuk budak-budak ni tiba-tiba Danial terserempak dengan kawan-kawan sekolahnya yang juga dibelikan baju raya. Bezanya ialah mereka dibawa kesana oleh guru-guru mereka yang diantaranya juga mengajar Danial.

Mengapa mereka dibawa oleh guru-guru dan bukan ibu bapa atau datuk mereka. Jawabnya ialah mereka tergulung dalam golongan murid-murid miskin di sekolah itu. Menurut seorang guru yang masih memakai tag nama Nor Amiza mereka dibelikan baju raya sebagai salah satu program sekolah. Program itu pula dijalankan pada hari ini. Kebetulan pula saya membeli pakaian cucu-cucu saya di tempat dan masa yang sama.

Inilah pertama kali saya mendengar program sekolah seperti ini. Sungguh prihatin sekolah ini. Saya kurang pasti sama ada tabung PIBG digunakan. Kalau digunakan baiklah tu. Ini pun satu jenis kebajikan. Tiba-tiba saya terfikir kenapa sekolah saya dulu tak menjalankan program ini. Kalau tidak tentu saya adik beradik menerima pakaian Hari Raya percuma setiap tahun.

Memang semasa Hari Raya kanak-kanaklah yang paling gembira. Gembira mereka tidak cukup jika tidak memakai pakaian baru. Saya masih ingat lagi dimasa kecil-kecil dulu walau bagaimana susahnya kami emak saya tidak sampai hati melihat kami beraya tanpa pakaian baru. Apabila saya memasuki sekolah menengah emak saya merasa lega sedikit kerana saya dapat membeli baju raya menggunakan wang biasiswa saya.
Oleh itu kepada ibu bapa sekalian saya minta belilah apa-apa keperluan Hari Raya tetapi belikan baju baru untuk anak-anak dahulu.

Tuesday, September 23, 2008

Bila tak dapat menjawab soalan

Semasa saya bersekolah menengah di Tanjong Malim dulu kami mempunyai seorang guru yang bernama Mansor bin Kaliwon. Dari namanya jelaslah ia berketurunan Jawa. Dia berasal sama ada dari Perak atau Selangor, saya kurang pasti sebenarnya. Semasa ditugaskan di sana dia berkelulusan Maktab Perguruan Bahasa atau lebih dikenali sebagai LI atau Language Institute.

Cik Gu Mansor ialah seorang yang cerdik. Dia sering menegur Pengetua dalam mesyuarat guru-guru, tidak seperti guru-guru lain.

Satu kegemaran Cik Gu Mansor ialah mengembara ke seluruh Semenanjung Malaysia di masa cuti sekolah. Selalunya dia akan mengembara dengan motosikal Honda 250 c.c. nya. Jika dia bertanya dengan seorang murid dia ingin tahu dahulu dari mana murid itu berasal. Lepas itu dia akan menceritakan pengalamannya berada di daerah murid tersebut. Biasanya pengalaman yang negatiflah.

Bagi saya yang berasal dari Jelebu, Negeri Sembilan dia akan bercerita mengenai jalan bengkang bengkok di Bukit Tangga yang menghubungi Jelebu dengan Seremban. Saya rasa bagus juga dia bercerita sedemikian, untuk memberitahu kepada siapa yang belum tahu. Sedikit sebanyak ia boleh menolong dalam pelajaran Geografi kami.

Itu kegemarannya semasa cuti sekolah. Kegemarannya dalam kelas semasa musim persekolahan lain pula. Dia suka menanya kami soalan-soalan yang bukan-bukan, terutama yang menyentuh agama Islam. Contohnya "Kau oghang sembahyang tu untuk apa?". Ini menimbulkan situasi tidak senang diantara kami. Ustaz juga tidak senang. Pengetua lagi tak senang.

Satu hari saya terdengar satu perbincangan mengenai Cik Gu Mansor diantara kawan-kawan saya. Salah seorang kawan saya bernama Mohair bin Syawal, juga berketurunan Jawa dari Johor. Memang budak-budak dari Johor kuat beribadat, terutama sembahyang lima waktu. Saya dengar Mohair menyebut "Jangan dengar cakap Cik Gu Mansor tu, dia dah murtad". Saya pun terus masuk campur.
  • Maarof: "Kita tak boleh saja-saja tuduh orang murtad. Aku tak fikir dia murtad".
  • Mohair: "Habis itu yang dia tanya kita macam-macam?".
  • Maarof: "Sebenarnya dia hendak kita berfikir".
  • Mohair: "Jadi apa nak jawabkan?"
  • Maarof: "Bila dia tanya kenapa kita sembahyang, jawablah kita nak 'exercise'. Bila dia tanya mengapa puasa, jawabnya kita nak jaga berat badan".
Tidak ada orang yang mengajar saya menjawab bagitu. Juga saya tidak menyelidik dimana-mana untuk mencari jawapannya. Cuma saya fikir sendiri.

Cik Gu Mansor kemudian meninggalkan sekolah kerana masuk universiti. Satu hari apabila saya sudah bekerja saya terdengar adik saya Zahari berbincang dengan kawannya mengenai seorang Cik Gu barunya yang sering menanya soalan yang bukan-bukan. 

Saya terus bertanyakan Zahari nama Cik Gu ini. Jawapannya ialah 'Mansor bin Kaliwon'. Dah ditendang ke Jelebu rupanya Cik Gu Mansor. Sekolah Zahari merupakan penempatannya yang pertama setelah lulus universiti. Saya ada berjumpa dengannya di Jelebu.

Cik Gu Mansor kemudian berkenalan dan berkahwin dengan seorang Penolong Jururawat bernama Maznah berasal dari Rembau, Negeri Sembilan, walau pun di waktu itu dia sudah bertunang dengan perempuan lain. Agak eh Ci Gu Mansor dah kono komat Jolobu. Itulah mengato Jolobu lai. 

Kalau Cik Gu Mansor pergi ke Jelebu sekarang sudah tentu dia terperanjat melihatkan jalan bengkang bengkok di Bukit Tangga dulu sudah diluruskan.

Cik Gu Mansor kemudian dinakkan pangkat menjadi Pengetua sekolah Zahari tersebut iaitu Sekolah Menengah Bandar Tinggi, Jelebu. Rasa-rasanya sekolah itu sudah bertukar nama sekarang. Beliau kemudian berpindah ke Seremban untuk bersyarah di Maktab Perguruan Raja Melewar (MPRM), sekarang IPRM.

Tetapi oleh kerana sikapnya yang suka melawan dia telah berhenti dari khidmat kerajaan dan berniaga sendiri, bermula di Paroi, Seremban. Tetapi saya fikir perniagaannya di Seremban tidak maju. Dia pernah jadi kontraktor dan saya ada melihat sendiri dia membancuh simin untuk membuat kerja-kerja ubahsuai rumah seorang jiran saya di Taman Paroi Jaya.

Di Seremban juga Cik Gu Mansor memasukki PAS dan pernah memegang jawatan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan. Akhirnya saya terbaca dari poster ceramah PAS dia berada di Selangor menjadi ahli Lujnah di sana.

Kemudian saya pergi kepada Tun Dr. Mahathir pula. Tak payahlah saya kenalkan siapa TDM kerana semua orang sudah kenal. Cuma sama seperti Cik Gu Mansor Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri sering menyoal soalan yang bukan-bukan kepada rakyat Malaysia amnya. 

Ada juga soalan-soalannya yang menyentuh agama Islam yang tidak disenangi oleh para ulama sendiri. Ada ulama yang menuduhnya mempersendakan Islam. Tidak kurang yang menuduhnya sebagai munafik. Saya kurang pasti sama ada dia pernah dituduh murtad.

Pada pendapat saya apa yang Tun Dr. Mahathir soalkan kepada rakyatnya samalah seperti apa yang Cik Gu Mansor soalkan kepada murid-nya. Kedua-dua manusia ini termasuk dalam golongan cerdik pandai dan sudah tentunya sering berfikir. Mereka juga ingin orang lain berfikir. TDM ialah seorang yang suka membaca. Saya tidak pasti mengenai Cik Gu Mansor. Saya menbaca blog TDM tiap-tiap hari sekarang.

Malangnya kadang-kadang mereka berdua ini berada jauh di hadapan kita. Jadi bagi sesiapa yang tidak sempat berfikir untuk mencari jawapan kepada soalan-soalan mereka akan mencari jawapan yang mudah seperti 'murtad, munafik dan mempersendakan Islam'.

Sebenarnya tidak. Cik Gu Mansor terbukti tidak murtad, kalau tidak mengapa pula dia masuk PAS yang memperjuangkan Islam.

Di satu perhimpunan agong UMNO pula seorang wanita UMNO pernah melabelkan Tun Dr. Mahathir sebagai seorang 'Mujahiddin' tulin. 

Monday, September 22, 2008

Mereka berpuasa ke?

Sudah menjadi adat di bulan puasa ini untuk kita membeli makanan untuk berbuka puasa. Tetapi adakah kita bertanya kepada diri kita sendiri sama ada penjual yang menjual makanan kepada kita itu berpuasa atau tidak.

Sudah menjadi salah satu tugas resmi saya memeriksa penjual-penjual yang menjual makanan di bulan Ramadan dalam kawasan pentadbiran jabatan saya. Dalam pemeriksaan saya itu saya pernah nampak ada diantara penjual makanan tersebut 'berbuka' di hadapan mata saya sendiri. Maksud saya berbuka sebelum masanya. Isteri saya Salmah juga ada berkata dia pernah melihat semasa azan Mahghrib dilaungkan ada peniaga-peniaga makanan dihadapannya buat selamba sahaja. Jika mereka berpuasa sudah tentu mereka berbuka puasa di waktu azan itu.

Saya ada membaca satu artikel mengenai KFC yang menyumbangkan ayam goreng kepada bakal jemaah Haji di Kompleks Haji Kelana Jaya sewaktu Subuh. Saya kurang jelas isi artikel sepenuhnya. Tapi saya ingat lebih kurang dipersoalkan sama ada penyembelih ayam-ayam tersebut mengerjakan Solat Subuh. Oleh itu kehalalan ayam-ayam goreng tersebut dipersoalkan kerana penyembelihnya mungkin tidak bersembahyang Subuh. Kalau saya salah tolong betulkan.

Itu baru meninggalkan satu fardu Solat. Bagaimana jika tidak puasa yang jelas meninggalkan satu Rukun Islam. Bagaimana pula status makanan yang disediakan dan dijual oleh orang yang tidak berpuasa ini? Untuk peniaga yang tidak berpuasa ini adakah hasil penjualan mereka dianggap halal?

Saya bernasib baik kerana jarang-jarang membeli juadah berbuka puasa. Kebanyakan makanan berbuka puasa saya disediakan oleh isteri saya Salmah.

Friday, September 19, 2008

Mengapa ada 'double standards'

Saya masih ingat semasa mengerjakan Haji dulu apabila pertama kali saya melihat Kaabah. Walau pun saya ada melihat gambar dan video serta mendengar ceramah semasa Kursus Haji 'seeing is believing' kata orang putih. Apa yang merarik perhatian saya ialah di kawasan Tawaf dan Saie lelaki dan perempuan tidak dipisahkan. Jika tersentuh lelaki dan perempuan air sembahyang juga dikira tidak batal.

Kawasan Saie berupa laluan dan bukan tempat mendirikan sembahyang walaupun tidak salah sembahyang di laluan ini jika tidak menghalang sesiapa yang berjalan lalu. Tetapi kawasan tawaf juga adalah tempat sembahyang. Apabila sahaja azan dilaungkan semua jemaah yang bertawaf akan berhenti untuk mengerjakan solat pula. Disinilah akan timbul situasi di mana lelaki dan perempuan solat bersebelahan, lelaki diapit oleh perempuan dan juga perempuan solat di hadapan lelaki.

Memang benar di bangunan utama Masjidil Haram ada disediakan ruang-ruang berasingan untuk lelaki dan perempuan. Tetapi adalah mustahil untuk mereka yang bertawaf untuk pergi ke ruang-ruang ini oleh kerana fakta-fakta berikut:
  1. Ruang-ruang tersebut sudah dipenuhi oleh jemaah lain.
  2. Adalah mengambil masa untuk berpindah dari kawasan tawaf ke bangunan utama Masjid.

Seperti yang saya sebut tadi memang ada kawasan-kawasan khas di banguan utama Masjidil Haram untuk mengasingkan lelaki dan perempuan. Tetapi peraturan ini tidak dikuatkuasakan. Sekurang-kurang tidak semasa saya mengerjakan Haji baru-baru ini. Saya ada terbaca dalam satu majalah Haji di Makkah bahawa pihak Saudi ada bercadang untuk menguatkuasan pengasingan lelaki perempuan di bangunan utama Masjidil Haram. Tetapi ini telah dibantah oleh gulungan-gulungan perempuan yang menganggapnya sebagai satu diskriminasi kepada kaum wanita.

Mungkin ada pembaca yang bertanya mengapa saya menimbulkan perkara ini sekarang dan tidak di topik khas saya 'Mengerjakan Haji' dulu.

Baru-baru ini ada seorang kawan saya menceritakan dalam satu forum di mana saya menjadi salah seorang ahlinya seperti berikut:-

  • Dia telah pergi ke satu Stesen Minyak Petronas berhampiran KLIA untuk menunaikan solat.
  • Dia dapati cuma ada satu surau di Stesen Minyak ini dan dia pun terus mendirikan solat.
  • Tiba-tiba datang beberapa orang perempuan dan bersolat bersebelahan dengannya.

Dia menulis dalam forum itu seolah-olah kesal tentang sikap pihak Petronas yang menyediakan hanya satu surau untuk gunasama lelaki dan perempuan. Jelasnya lagi apa kata jika datang Pak Arab dan melihat lelaki dan perempuan bersolat bersebelahan. Pak Arab mungkin bertanya Mazhab apa yang dianuti oleh orang Malaysia ini.

Saya menjawab jika Pak Arab nampak dia tak akan marah, malah akan berkata 'Ini lah cara bersolat yang betul'. Saya terus ceritakan situasi di Masjidil Haram mengikut pengalaman saya. Ada juga beberapa ahli forum lain yang memberi komen terhadap jawapan saya itu. Mereka yang memberi komen agaknya juga telah menjejak kaki ke Masjidil Haram ini.

Apa yang saya nak bangkitkan disini ialah mengapa kita ada 'double standards' dalam perkara ini. Masjidil Haram merupakan Masjid bagi segala Masjid. Dalam perkataan lain ia adalah Masjid Nombor Satu di dunia. Sepatutnya peraturan-peraturannya (melainkan arah kiblat) diikuti di seluruh dunia, terutama mengenai pengasingan lelaki dan perempuan. Nasib baiklah orang bukan Islam tidak dibenarkan masuk ke Tanah Haram Makkah. Dari itu mereka tidak dapat melihat keadaan dalam Masjidil Haram berbanding dengan masjid-masjid lain. Kalau mereka nampak apakah pandangan mereka terhadap kita?

Mungkin ada diantara kita akan berkata orang ke Masjidil Haram itu untuk beribadat. Oleh itu mungkin tidak timbul niat lain yang serong. Jadi tak apalah bercampur lelaki dan perempuan. Tapi bukan kah kita juga ke Masjid dimana-mana pun untuk tujuan yang sama?

Thursday, September 11, 2008

There are a lot of Ahmad Ismails among us

Before I worked in my present department which is a local authority I was working for the federal government, the Ministry of Health to be specific. After my diploma training I was sent to Kelantan. I think the Ministry had a policy then to send their young just trained officers to the east coast states of Kelantan and Terengganu. Being young and unmarried we had lesser problems compared to those with families.

Although the population of Kelantan and Terengganu are mostly Malay the officers sent there were multiracial. This reflected the multiracial composition of the government service then. Although I was there for only one year it was fun. We never grouped ourselves as Malays, Chinese and Indians. I worked and stayed in a Main Health Centre at Pasir Putih, Kelantan. The Hospital Assistant (now Medical Assistant) was on a 24 hours duty. In actual fact we were all on 24 hours duty but in the case of the Hospital Assistant he cannot leave the Centre in the 24 hours. We had a doctor (Medical Officer) but he would only be summoned when necessary. Otherwise needy patients could always be sent by ambulance to the Hospital in Kota Bharu.

My Hospital Assistant used to spend his weekends in his kampung in Terengganu so a relief Hospital Assistant had to replace him. Normally this relief came in the form of my friend Ong Eng Guan who was stationed in a Sub Health Centre in Cherang Ruku. Ong was from Pulau Pinang and he was already married. But his wife had to be left behind since she was working.

Ong was given a sofa and a bed in the clinic for him to rest to sleep. But instead he chose to sleep in my quarters. It was a win win situation for both of us. Ong could watch my TV, something which he could miss had he stayed in the clinic. For my part I have a friend to talk to. The best thing for both of us was Ong could cook and he cooked very well too. So when Ong came we would go to the market to buy fresh food for him to cook. Sometimes we even called our friends from as far as Kota Bharu to enjoy the food prepared by Ong with a little help from me. My neighbour a Chinese Staff Nurse was also fresh from training. Sometimes we called her to join us too.

Things came to an abrupt end when I was offered a job at my place of employment now. Actually I was doing the same job. The difference being the people I serve. Formerly I was serving the rural population who are most Malays. Now I am serving the urban elite who are mostly non-Malays. I have no problems mixing with my new workmates who were also multi racial.

But here I was welcomed by a few racists who were similar to the present Ahmad Ismail. After reporting for duty for a few days I was wondering to the other sections. One racist whispered to me 'There are a lot of mangosteens here'. I was puzzled as I know my office is an office and not a fruit market. There are also no fruit trees around the office building. Then seeing that I was still confused he told me what he meant. All my life this was the first time that I heard this kind of racial slur.

As the years passed by and many of my multi racial friends retired and their places were filled by Malays. I know about the New Economic Policy but for me I was missing something. I had fewer and fewer friends who could speak English. So I had to look outside my office to find people who could speak English. In a way this irked some of my Malay bosses. One boss told me 'You know these people are 'pendatang'. How can you make friends with them?' Another Ahmad Ismail.

One day my big boss who is a Malay of course called me and my Malay Chief Clerk to his office. He wanted to know about one of my non-Malay colleagues. As a true comrade I told him nothing but my CC blurted a few things. I in turn told my colleague about this meeting and what the CC told about him. As a result my colleague and this CC had an argument. My Malay Chief Clerk came to me and asked 'Why did you side this 'bangsa asing?' I simply replied 'I won't rat against a fellow officer. Another thing, if I have to choose between a 'bangsa asing' colleague and a Malay non-colleague like you I'll choose the 'bangsa asing'. This Ahmad Ismail must had reported this confrontation to our big boss because this boss suddenly changed his attitude towards me ever since. Another Ahmad Ismail, this one holding the highest post in a government department. There must be scores of Ahmad Ismails working under him, me excluded.

As you can see there are a lot of Ahmad Ismails among us.

Monday, September 8, 2008

Merdeka

Ya tak ya pulak. Saya belum buat apa-apa komen mengenai Merdeka. Saya rasa bertuah kerana saya termasuk dalam golongan kecil blogger yang sudah dilahirkan apabila negara kita mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dulu. Antara blogger yang saya termasuk dalam golongan ini ialah Tun Dr. Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Semasa negara kita yang dahulu dinamakan sebagai Persekutuan Tanah Melayu atau Federation of Malaya mencapai kemerdekaannya saya berada dalam Darjah Dua. Cik Gu-Cik Gu menyebut 'Merdeka'. Saya tak tahu apa itu 'Merdeka'. Makna 'merdeka' pun saya tidak tahu. Apa lagi 'penjajah' dan sebagainya. Yang saya ingat ialah kami dikehendaki membeli satu lencana atau 'badge' merdeka. Saya dah lupa harganya tetapi bila saya minta duit dari emak saya dia senang hati memberinya. Dia juga memberi duit kepada abang saya Shamsudin yang berada dalam Darjah Empat untuk membeli lencana ini. Saya masih ingat lagi lencana itu mengandungi gambar Tunku Abdul Rahman Putra, Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu dan Malaysia yang pertama.

Sayang sekali lencana itu entah mana saya campakkan. Agaknya inilah contoh memberi barang yang berharga kepada orang yang tidak tahu menghargainya. Samalah seperti memberi bunga kepada beruk. Sayalah beruk itu dan lencana itulah bunganya.

Apabila persekolahan saya meningkat saya pun belajar sedikit demi sedikit apa dia Merdeka itu. Perlu diingat walau pun negara kita telah merdeka dari penjajahan tetapi semasa mencapainya kita belum lagi bebas dari ancaman komunis. Terma 'Kawasan Putih' dan 'Kawasan Hitam' digunakan. 'Kawasan Hitam' ialah kawasan yang masih mempunyai ancaman komunis dan 'Kawasan Putih' pula bermakna ia bebas dari ancaman tersebut. Daerah Jelebu dimana saya dibesarkan adalah satu 'Kawasan Hitam'.

Apabila saya memasukki sekolah menengah saya bukan sahaja lebih memahami makna Merdeka tetapi saya telibat dalam perayaannya. Setiap 31 Ogos setiap murid sekolah saya akan berkumpul di Padang Bandaran Tanjung Malim untuk merayakannya. Oleh kerana Tanjung Malim ialah satu pekan kecil pergi ke padang ini tidak menjadi masalah kerana ia terletak hanya seratus meter dari pagar sekolah kami. Kami menyanyi Negaraku dan mendengar sajak dan ucapan-ucapan yang membosankan. Saya masih ingat juruacara tetap untuk perayaan ini bernama R.M. Idris dari Jabatan Penerangan. Samalah seperti En. Muzamir juga dari Jabatan Penerangan menjadi juruacara tetap untuk perayaan peringkat Negeri Sembilan sekarang. R.M. Idris juga menjadi juruacara untuk acara-acara lain seperti Maulidur Rasul yang mana kami juga mengambil bahagian.

R. M. Idris kemudian masuk politik dan pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Perak. Saya berjumpanya di satu seminar Kesatuan Sekerja saya di Ipoh, Perak yang dirasmikan oleh Menteri Besar Perak. R.M. Idris sungguh gembira apabila saya nyatakan mengenalinya. Saya tidak pasti sama ada beliau masih hidup sekarang. Saya juga tidak tahu apakah maksud R.M. di pangkal namanya itu.

Apabila saya bekerja saya terpilih untuk menjadi anggota perbarisan Jabatan saya di Hari Merdeka. Kami menjadi Johan Perbarisan kategori Jabatan Kerajaan beberapa kali. Pada satu tahun, kalau tak salah tahun 1992 oleh kerana kami menjadi Johan di peringkat negeri di tahun sebelumnya kami diminta menjadi wakil Negeri Sembilan di Perbarisan Hari Merdeka Peringkat Kebangsaan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Ini ialah satu pengalaman yang saya tidak boleh lupakan. Kami dibawa dari Seremban dengan bas Pejabat Setiausaha Kerjaan (SUK) Negeri Sembilan dan bermalam di Pusat Latihan Telakom, Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Pagi-pagi lagi kami telah bersedia dan berkumpul di Dataran Merdeka.

Sayang sekali tidak ada lagi penyertaan dari negeri-negeri untuk sambutan Hari Merdeka peringkat kebangsaan.


Gambar saya memakai pakaian Hari Merdeka tahun 1995.

Pada tahun 1995 oleh kerana pasukan Jabatan saya sekali lagi berjaya di pertandingan perbarisan kami telah dihadiahkan bercuti lima hari empat malam ke Medan, Brastagi dan Danau Toba, Indonesia.

Sebenarnya saya masih lagi ditawarkan untuk menyertai pasukan Jabatan untuk perbarisan ini. Tetapi saya menolaknya untuk memberi peluang kepada orang-orang muda pula.

MERDEKA!

Nota Tambahan :
Saya membuat sedikit 'googling'. Cerita akhir R.M. Idris ialah beliau menjadi Pengerusi Persatuan Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Cawangan Perak pada tahun 2005. Dia dah dapat anugerah Datuk rupanya. Memang susah nak dapat anugerah Datuk di Perak tu. Sesiapa yang dapat berita terkini mengenai Datuk R.M. Idris tolong beritahu saya.



Saturday, September 6, 2008

Then and Now

Class of 1962



Some members of Class of 1962 reunited in 2006


Four of us in June 2008

Chia Yong Tai, the odd man out

Our teacher Mr. Leonard Wee in 2006
I got this idea from an email sent by my daughter Ina about the actors playing the Von Trapp children in the 1965 film 'The Sound of Music'. I am a fan of that film and I keep a DVD of it in my collection. The email shows the actors as they were in 1965 and as they are now. Since I have photos of my classmates as we were in 1962 and then of some of us just recently I like to show them here.
I will try to explain who we are by referring to the numbers.
  1. Rasdi Muhammad. He is from Johor and has retired from the TNB. He stays in Bangi now.
  2. Dr. Mohd. Daud Yaakob from Kelantan. He now runs a clinic in Jertih, Terengganu.
  3. Karim Alias from Tampin, Negeri Sembilan. He worked for Felda and has retired. He now stays in Desa Permai Panchor, Seremban.
  4. Amir @ Tamsi Sarjan from Johor. He was once a Police Officer but now operates a Petronas Petrol Station at Ampang, Selangor.
  5. Salim Sabino also from Johor. At school we called him 'Beano' based on the name of a weekly cartoon magazine sold then. Other cartoon magazines polupar with us were 'Dandy' and 'Topper'. Salim was in the army but now drives a taxi for the fun of it.
  6. Ibrahim Moideen a retired lawyer from Rembau, Negeri Sembilan. He is the man who arranged for the 2006 reunion and formation of the 2008 bowling team. He is active on the our old boys association SDARA. He was our Secretary General but was promoted to Vice President since. He now stays in Bukit Chedang, Seremban.
  7. Abd. Rahman Jabir, a retired Army General from Johor. I am not sure where he stays now, probably in the Klang Valley.
  8. Adnan Saat from Johor. Sorry I have no info about what he did but he stays in Skudai, Johor now.
  9. That's me. I came from Jelebu, Negeri Sembilan but now resides in Seremban.
  10. Dato' Zainal Azirun from Port Dickson. He is an engineer by profession and worked for the TNB to a rank of Vice President, I think. He now stays in Bangi, Selangor.
  11. Md. Shah Bachik, from Batang Melaka, Tampin, Negeri Sembilan. He once worked for the Education Department where his office was just across the street from mine. He is now retired and stays in Tampin, Negeri Sembilan.
  12. The late Arif Othman from Tampin, Negeri Sembilan. He served the Postal Department. He died a few months after the 2006 reunion. Al Fatihah to him.
  13. Chia Yong Tai from Kota Tinggi, Johor. He came late for the 2006 reunion, hence he was not available for the group photograph. He now stays in Pulau Pinang.
  14. Mr. Leonard Wee Cheng Liang our beloved teacher. I have no present info about him.
Seating third from left in the 2006 reunion photo is Dr. Hilmi Yahya presently the ADUN for Balik Pulau, Pulau Pinang. He joined the school in 1966 in Form Four.
Sandwiched between Dr. Hilmi and Ibrahim is Dato' Razak Ator, our teacher in 1967.

Buka puasa di luar

Petang semalam anak saya Anis SMS saya bertanyakan bolehkah kami berbuka puasa di luar pada hari ini. Saya percaya cadangan ini sebenarnya datang datang dari isteri saya Salmah. Saya pun menalipon Salmah bertanyakan dimana kami bercadang hendak pergi. Saya juga bertanyakan menu yang hendak dipesan.

Saya tahu dalam keadaan begini saya terpaksa menghubungi restoran berkenaan untuk memesan makanan. Jika kami datang katalah sepuluh minit sebelum berbuka baru memesan makanan jawabnya kami terpaksalah minum air suam dahulu untuk berbuka sementara makanan dimasak.

Saya kemudian mendapati tidak mempunyai nombor telefon restoran ini dalam telefon bimbit saya walau pun saya pernah diberi kad oleh mereka. Kad itu pula tidak ada dalam dompet saya. Saya mendapat satu idea. Saya pun buka akaun pelesen ini dalam komputer pejabat. Apa yang saya dapati? Nombor telefon yang direkodkan ialah nombor telefon bimbit. Tak apa juga. Tapi nombornya lapan digit, tidak tujuh. Sudah tentu pegawai yang diberi kuasa untuk memasukkan data ini tidak periksa dua kali atau 'double-check'.

Saya terpaksa ke bilik fail untuk mendapatkan nombor telefon yang ditulis semasa pemohon memohon lesen dulu. Wah, macam detektif pulak saya ni. Saya dapat idea ini dari filem 'Midnight Run' lakonan Robert De Niro. Bingo, saya dapat nombornya tetapi bila saya panggil jawapannya ialah 'orang yang anda panggil tidak dapat dihubungi'. Sia-sia sahaja kerja detektif saya. Saya cuba menalipon 103 dengan TM Berhad tetapi diberitahu tidak ada nombor telefon didaftarkan atas nama restoran atau nama pelesen tersebut.

Saya tidak ada pilihan lain selain dari pergi terus ke restoran untuk memesan makanan. Kerana petang semalam hujan renyai-renyai saya berkereta ke pejabat dan tidak bersekuter seperti biasa. Penyelia bertugas mengesahkan nombor telafon bimbit bossnya telah berubah. Saya hairan kenapa orang suka menukar nombor telefon mereka. Nombor telefon bimbit saya dulu bermula dengan 010 tetapi telah berhijrah kepada 019, tetapi nombor tujuh digitnya tetap sama. Dah berama lama tu?

Kami sampai ke restoran lebih kurang tiga minit sebelum waktu berbuka. Restoran sudah hampir penuh Seperti yang saya jangka ada pengunjung yang datang beberapa minit sebelum waktu berbuka dan memesan makanan. Ada juga yang datang selepas waktu berbuka.

Kami disertai cucu saya Danial yang bersekolah di Tahun Dua. Memang Danial selalu tidur di rumah saya di hujung minggu sampai anak saya Ina menyatakan ia ialah cucu kesayangan saya. Sebenarnya tidak, saya sayang cucu-cucu saya sama sahaja. Itu dia dalam gambar memakan chicken chop sama seperti Anis. Salmah yang sengaja memesan makanan yang sama dengan Anis kerana takut Danial akan merajuk jika diberi makanan lain.

Danial sudah berpuasa walau pun baru masuk Tahun Dua sekolah. Sedangkan kalau tak salah saya hanya diarah mula berpuasa oleh ibu saya semasa saya dalam Darjah Empat atau Lima.

Ini mengingatkan saya semasa saya mulai masuk sekolah menengah dulu. Sesiapa yang membaca pos-pos saya sebelum ini tentu tahu sekolahnya ialah Sekolah Dato' Abdul Razak, Tanjong Malim, Perak, sebuah sekolah berasrama penuh. Saya yang ditemani oleh ibu saya, bapa saudara saya Pak Lang Ibrahim dan adik saya Faridah singgah dahulu di rumah saudara kami di Kalumpang, Selangor yang hanya terletak lebih kurang enam kilometer dari Tanjong Malim.

Kami sampai lebih kurang jam tiga petang dengan menaiki bas dari kampung. Pada lebih kurang jam lima petang isteri tuan rumah memanggil saya ke dapur. Di atas meja di dapur sudah terhidang makanan dan puan rumah serta anak-anak perempuannya menyuruh saya makan. Saya jawab saya tak boleh makan oleh kerana saya berpuasa. Mereka terperanjat sambil menyatakan 'Disini budak-budak baya kau ni belum berpuasa lagi'. Puan rumah menunjukkan sebagai contoh anak lelakinya yang bernama Zainol dan sebaya dengan saya yang mengaku belum pernah berpuasa lagi.

Berbalik kepada berbuka di restoran tadi. Mungkin kerana meja masih kosong mereka yang datang lewat masih dilayan. Saya masih ingat beberapa tahun yang lalu di satu restoran yang lain. Restoran ini mempunyai kawasan yang besar termasuk tempat letak kereta. Hari itu cuma beberapa hari sebelum Hari Raya dan sudah ada anak-anak yang tinggal jauh balik ke rumah ibu bapa mereka. Tuan punya restoran menunggu di pintu masuk dan bertanya kepada tiap-tiap pemandu kereta sama ada mereka sudah membuat tempahan awal. Kepada mereka yang belum lagi jawapannya 'Minta maaf, meja dah penuh'. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana dan di manakah mereka ini berbuka puasa.

Thursday, September 4, 2008

It takes a teacher....

Bercerita tentang Dr. Suradi Salim mengingatkan saya kepada seorang lagi senior saya di sekolah. Cuma senior ini boleh saya jumpa bila-bila masa. Namanya Derani Shafie dan dia sebaya dengan Dr. Suradi. Abang Derani berasal dari Perak tetapi sekarang menetap di Paroi Jaya Seremban. Isteri beliau orang Nilai, Seremban.

Beberapa tahun yang lalu saya ditugaskan untuk menjemput Abang Derani untuk satu jamuan makan malam murid-murid tua di Seremban. Beliau terus menyatakan tidak dapat datang kerana terpaksa berlepas ke Sabah dalam urusan kerjanya. Saya tanya apakah kerjanya sekarang kerana setahu saya Abang Derani sudah bersara dari menjadi guru. Jawapannya ialah ia menjadi guru kepada guru.

Rupa-rupanya Abang Derani telah diambil bekerja oleh satu syarikat yang mangajar guru-guru cara mengajar menggunakan komputer. Kebetulan Abang Derani ialah seorang bekas guru ijazah. Sebelum masuk universiti beliau sudah menjadi guru yang terlatih dari Maktab Perguruan. Oleh itu tidak payahlah beliau mengambil Diploma of Education seperti yang diperlukan oleh guru-guru berijazah semasa itu.

Sememangnya seorang guru seperti Abang Derani memang dihormati bukan sahaja oleh murid-murid, tetapi guru-guru yang lain. Katanya kepada saya memang ramai graduan di bidang komputer yang boleh mengajar guru-guru berkenaan. Tetapi perlu diingat para graduan ini mengajar bukan sebarang orang. Mereka mengajar guru-guru yang memang pakar dalam hal-hal mengajar. Silap-silap guru pula yang diajar oleh murid-muridnya.

Disinilah orang seperti Abang Derani amat diperlukan. Sudah tentu guru-guru hormat kepadanya. Tetapi itu semua tidak menjadi apa jika Abang Derani sendiri tidak celik komputer. Inilah satu kelebihan Abang Derani, iaitu celik komputer. Itu jugalah sebabnya Abang Derani nampak muda dari umurnya iaitu 63 tahun sekarang, sebaya dengan Dr. Suradi. Cuma rambutnya tidaklah selebat rambut Dr. Suradi.

Itulah rupanya 46 tahun yang lalu


Malam tadi saya tidak pergi bersembahyang Terawikh. Ini kerana saya dapati saya telah ketinggalan komputer saya. Banyak email yang tidak terbaca dan blog saya pun tidak dikemaskini. Ditambah pula isteri saya Salmah sakit kaki, kalau tidak sudah tentu dia awal-awal lagi mengajak saya pergi kesurau.

Pada jam sembilan malam TV3 menyiarkan rancangan 360 mengenai perempuan bersifat lelaki. Kalau tak salah orang sebegini dipanggil 'Pengkid'. Tiba-tiba terpapar di TV gambar seorang yang saya mula kenali 46 tahun yang lalu. Saya pun terus mencapai kamera saya dan mengambil gambarnya. Gambar-gambarnya adalah seperti di atas.

Tidak payahlah saya nyatakan siapa nama dan pekerjaannya oleh kerana ia terpapar di gambar atas. Cuma saya nak beritahu beliaulah orang yang mula-mula membimbing saya apabila saya terpaksa menukar cara hidup saya 46 tahun yang lalu. Penukaran cara hidup yang saya maksudkan ialah berhijrah dari hidup bersama ibu dan adik beradik di kampung kepada hidup bersama-sama kawan-kawan di asrama sekolah . Memang tepatlah Dr. Suradi akhirnya menjadi seorang Pakar Psikologi kerana beliau berjaya membimbing saya dengan baik.

Saya berjaya masuk ke Sekolah Datuk Abdul Razak, Tanjung Malim pada tahun 1962. Di masa itu ia merupakan salah satu dari lima sekolah asrama penuh di Persekutuan Tanah Melayu. Saya ditempatkan di bilik 4 asrama Rumah Laksamana. Sudah tentu ini menjadi kejutan bagi saya dan kawan-kawan yang rata-rata berumur 12 tahun di waktu itu. Tidak kurang yang menangis. Nasib baiklah di masa itu tiap-tiap bilik asrama menempatkan murid-murid dari Tingkatan Peralihan (Remove Class) hingga ke Tingkatan 5. Jadi yang senior akan membimbing yang junior. Saya difahamkan sekarang sekolah-sekolah asrama penuh menempatkan murid-murid mengikut Tingkatan di asrama untuk memudahkan pentadbiran. (Sdarians please confirm).

Kebetulan katil Dr. Suradi bersebelahan dengan katil saya. Beliaulah yang mula-mula membimbing saya cara-cara hidup di asrama. Semasa itu memang ada sikit-sikit cerita 'bully' dan 'ragging' di sekolah saya itu. Saya bangga oleh kerana saya tidak pernah kena 'bully' atau di'rag'. Ini mungkin kerana Dr. Suradi ada di sebelah saya. Sehingga hari ini saya selalu ditanya mengenai 'bully' dan 'ragging' ini. Jawapan saya senang sahaja iaitu saya tidak tahu. Ini kerana saya tidak pernah di'bully' atau di'rag'. Oleh itu apabila saya menjadi senior saya tidak tahu macam mana nak 'bully' atau 'rag' budak-budak yang junior.

Pagi tadi saya menunjukkan gambar Dr. Suradi kepada kawan saya Halim dan bertanyakan berapakah agaknya umurnya. Halim menjawab 40 tahun. Ya, Dr. Suradi memang nampak begitu muda sedangkan umurnya sekarang sudah 63 tahun berdasarkan umur saya yang muda lima tahun darinya. Rupanya juga tidak berubah dari dulu. Itu jugalah fesyen rambutnya dari dulu. Nampaknya rambutnya masih lebat dibanding dengan rambut saya.
Dr. Suradi ini orang Selangor. Saya masih ingat beliau bersama-sama saya semasa saya naik keretapi kali pertama seperti pos saya ini:
http://maarofkassim.blogspot.com/2008/06/keto-api-bahagian-satu-english-version.html. Kalau tak salah saya dia turun di Bangi. Saya pernah berjumpa beliau di satu makan malam murid-murid tua di Subang Jaya beberapa tahun yang lalu. Saya tidak tahu sama ada beliau masih bekerja makan gaji atau bekerja sendiri. Sesiapa yang tahu dimana Dr. Suradi sekarang tolonglah beritahu saya.

Monday, September 1, 2008

Hari ulangtahun ke 10 SDARA Yahoo Groups

Pada hari Sabtu 30 Ogos 2008 yang lepas saya telah pergi ke Lake Club di Presict 8, Putrajaya kerana menghadiri ulang tahun ke 10 Yahoo Groups Persatuan Murid Tuan sekolah saya. Persatuan ini dinamakan SDARA bermakna Sekolah Datuk Addul Razak Alumni. Walau pun lokasi sekolah telah berpindah-pindah dari Tanjung Malim, Perak ke Sikamat, Seremban dan akhirnya ke Sungai Gadut, Seremban hunbungan ahli-ahli SDARA ini sangat akrab. Kami mempunyai moto yang kuat berbunyi "Once a Sdarian, always a Sdarian". Moto ini disematkan di hati tiap-tiap murid yang baru masuk sekolah lagi.


Walau pun SDARA telah ditubuhkan berpuluh tahun dulu kumpulan forum ini baru ditubuhkan selama sepuluh tahun. Sudah tentu ahli-ahlinya yang celik komputer sahaja. Ramai kawan-kawan sebaya saya tidak berpeluang masuk kerana tidak tahu menggunakan komputer, apa lagi menghantar email atau mempunyai blog. Saya pun baru masuk selama dua bulan.


Saya telah bertanyakan isteri saya Salmah adakah tempat berhampiran Putrajaya dimana saya boleh meninggalkannya sementara saya bersama Sdarians saya. Dia cadangkan Nilai 3 dimana dia boleh buat 'shopping' sedikit. Saya tanya boleh kah dia tunggu sehingga tiga jam? Saya fikir ini soalan yang bodoh. Bagi seorang perempuan berada di Nilai 3 selama sepuluh jam pun belum cukup lagi.


Kebetulan anak perempuan saya Miza balik dari KL untuk menyambut ketibaan puasa. Jadi saya tinggalkan Salmah, Miza dan anak bungsu saya Anis di Nilai 3 dan saya terus ke Putrajaya setelah keluar di Persimpangan Putra Mahkota masuk ke Lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Ini lebih dekat dari berpatah balik ke Persimpangan Nilai.


Ini juga satu idea yang baik juga kerana sesiapa Sdarian yang membawa isterinya ke perjumpaan antara kami alamat isterinya akan diketepikan kerana moto 'Once a Sdarian always a Sdarian' tadi.


Tak ramai yang datang oleh kerana masing-masing ada hal. Maklumlan hendak menyambut puasa dan Merdeka ke 51 ditambah dengan cuti hujung minggu yang panjang. Walau bagaimana pun inilah yang hadir.



Ini Dr. Khairun Nazar, lebih dikenali dengan panggilan 'DKN' sahaja. Dialah yang mengaturkan perjumpaan ini. Saya dah terangkan serba sedikit mengenai beliau dalam pos saya 'Berjumpa kawan-kawan lama'. Dia seorang jurufoto yang baik dan albumnya ada disini http://dknphoto.com/. Dia datang bersama anak perempuannya yang sabar menunggu sementara bapanya berceloteh dengan kawan-kawannya.



Yang kelihatan serius ini ialah General Bersara Rani. Dia cuma tiga tahun junior saya dan banyak bercerita mengenai disiplin, maklumlah 'once a soldier always a soldier'!



Ini Akasyah yang kebetulan bekerja dengan Perbadanan Putrajaya. Melalui dialah kami dapat menggunakan bangunan Kelab ini.

Ini 'Bond' digelarkan mengikut nama ajen British tu. Saya lupa pula menanyakan nama sebenarnya dan mengapa dia dianggap sebagai seorang perisik yang mempunyai 'Licence to Kill'. Yang sudah pasti boleh dikatakan semua budak Sdar adalah peminat Agen 007 itu sejak dari zaman Sean Connery lagi. Saya ingat lagi kawan-kawan Kelantan saya menyebut agen 007 sebagai 'Jays Bore'.



Ini saya dengan Adib yang juga seorang blogger. Blognya bernama 'The Reader' disini http://adib.typepad.com/. Beliau dikenali sebagai Abedib atau Abe Dib atau Abang Dib kerana berasal dari Kelantan. Juga dikenali sebagai Berisman. Agaknya ia berasal dari Beris Kubur Besar, Bachok, Kelantan. Saya lupa memberitahu saya pernah bekerja di Bachok dulu. Gambar diambil oleh anak perempuan DKN. Abedib ialah moderator kumpulan forum ini.



Ini seorang lagi blogger. Blognya di sini http://abezzi.vox.com/. Namanya Fauzi, dari Kelantan juga agaknya kerana juga dipanggil Abezi iaitu Abe Zi atau Abang Zi. Dia sampai ketika saya mahu pulang kerana janji saya dengan Salmah hampir tamat. Oleh itu saya tidak dapat mengenali Abezi lebih dekat.



Di sebelah kanan saya ialah Syed Nazim yang datang sedang saya nak balik. Saya juga tidak sempat mengenali beliau lebih lanjut.

Inilah kek harijadi kami.


Dkn, Abedib dan Bond memotong kek.



Saya tidak melepaskan peluang menikmati keindahan sekeliling rumah Kelab ini.



Salah satu perahu membawa penumpang.



Seorang perempuan berkayak. Tapi berkayak di tasik ini tidak sama dengan saya berkayak di laut di antara Port Dickson dengan Pasir Panjang dulu. Sila lihat pos saya 'Umur muda lawan pengalaman'.

Sekian buat kali ini.