Friday, January 11, 2013

Tiga kali dikejutkan.

Cukai jalan skuter ku telah mati pada bulan November lepas. Dah sebulan mati baru aku sedar. Jadi petang semalam aku berniat nak beli insurans baru dan kemudian dapatkan cukai jalan baru. Insurans lama aku dari Takaful Malaysia, tetapi aku dah lupa di mana pejabatnya di Seremban. Aku telefon nombor telefon yang ditulis di polisi lama, tapi tak ada jawapan. Aku pun telefon kawan aku sorang mechanic motosikal di mana pajabat cawangan insurans itu di Seremban. Dia kata di Betaria Business Centre. Aku pun pergi ke sana menaiki skuter tanpa cukai jalan.

Setelah berpusing pusing di Betaria Business Centre aku tak nampak pun pejabat insurans itu. Pejabat insurans lain adalah. Tetapi di situ juga terletaknya pejabat AAM Seremban dan aku pun singgah di sana kerana aku memang ahli AAM. Aku tengok kerani di situ sedang melayan seorang perempuan Cina membeli insurans kenderaan. Lepas itu ada seorang sahaja yang menunggu iaitu seorang lelaki Melayu, juga membeli insurans.

Bila tiba giliran aku pun menghulurkan kad AAM, geran skuter dan polisi lama kepada kerani itu. Dia terus meminta maaf kerana AAM tak mengeluarkan insurans untuk motosikal. Aku terpaksa beredar dan tumpuan aku seterusnya ialah Pos Malaysia Berhad, Seremban. Kali ini aku tak perlu menunggu kerana nombor aku terus dipanggil sejerus aku mendapatkannya.

Setelah memasukkan butir-butir ke dalam komputer kerani kaunter di situ memberitahu harga insurans ialah dua ratus ringgit lebih. Aku terperanjat kerana harga polisi lama hanya RM 111.10. Sekarang sudah naik 100% lebih. Aku terus meninggalkannya dan mencari semula nombor telefon Takaful Malaysia. Rupa-rupanya nombor yang aku panggil tadi ialah nombor fax. Takaful Malaysia ada nombor tanpa tol yang berakhir dengan abjad TAKAFUL. 

Biasalah bila kita memanggil nombor tanpa tol kita diarahkan menekan beberapa pilihan nombor lagi sebelum bercakap dengan sesiapa. Setelah dapat bercakap aku diberitahu pejabatnya di Seremban terletak di Seremban City Centre. Dari Betaria Business Centre aku ke Seremban City Centre. Hebat bandar Seremban ini.

Di Seremban City Centre aku dikejutkan kali ketiga. Harga insurans di sini ialah tiga ratus ringgit lebih, iaitu kenaikan lebih 200%. Sekali lagi aku beredar.

Sekarang skuter aku masih tidak mempunyai road-tax. Aku masih berfikir sama ada hendak membaharuinya atau tidak.


No comments: