Friday, May 9, 2008

Mengerjakan Haji Bahagian 31 (Hari ke 39, 40, 41, 42 dan 43)

Isnin 24 Disember 2007

Di hari ini dan empat hari yang berikutnya saya cuma berehat sahaja. Saya tidak ada mood untuk membuat apa-apa. Amalan Haji sudah selesai. Fikiran saya dan sudah semestinya fikiran ratusan ribu jika tidak jutaan jemaah Haji yang lain ialah hendak pulang ke tanah air masing-masing.

Bila bangun saya rasa nak demam. Saya mengerjakan semua solat di bilik sahaja. Selepas Asar saya ke Klinik berjumpa doktor. Jemaah Haji dari KT-KT lain di hotel ini mula meninggalkan Makkah.


Selasa 25 Disember 2007

Bila bangun saya rasa sihat sedikit. Saya bersolat Subuh di bilik sahaja. Selainnya saya bersolat di Masjid Taliban.


Rabu 26 Disember 2007

Hari ini saya banyak tidur shaja. Bandar Makkah nampaknya sudah mula lengang. Hotel juga bertambah lengang kerana KT-KT lain meninggalkan Makkah untuk balik ke tanah air.

Saya suka membeli roti tempayan di sebuah kedai berhampiran hotel untuk minum pagi bersama Salmah. Untuk tujuan tersebut biasanya saya terpaksa beratur seperti pembeli-pembeli lain. Tetapi mulai hari ini saya tidak perlu beratur lama.

Pada jam 0900 Ustaz Ali memberi ceramah bertajuk Kemabruran Haji dan Tawaf Wada.


Khamis 27 Disember 2007

Seperti sebelumnya saya banyak berehat pada hari ini. Di hari ini juga Mantan Perdana Menteri Pakistan Benazir Bhutto terbunuh. Berita mengenainya disiarkan secara terperinci di saluran TV Al-Jazeera.

Salmah menggunakan hari-hari terakhir kami di bumi Saudi ini untuk membeli cenderamata untuk anak, menantu, cucu dan saudara mara kami. Salmah selalu berkata 'Dia orang beri kita duit, tak kan kita balik dengan tangan kosong saja'. 

Memang benar Salmah lebih banyak menerima 'duit belanja' daripada saudara mara dan kawan-kawan berbanding dengan saya. Duit Ringgit Malaysia itu dimasukkan ke akaun Tabung Haji di Malaysia dan kemudian dikeluarkan dalam bentuk Riyal Saudi di pejabat Tabung Haji di Saudi.

Salmah 'menyopping' bersama-sama kawan-kawan sebiliknya tanpa gangguan dari saya.


Jumaat 27 Disember 2007

Saya tidur nyenyak malam tadi. Tidak banyak yang berlaku hari ini. Saya bersolat Jumaat di Masjid Taliban sahaja.

Bersambung ke Bahagian 32 (Hari ke 44 - Bertolak ke Jeddah)

No comments: