Tuesday, January 27, 2015

Oh, rupa-rupanya meter tu rosak!

Sudahlah letak kereta di luar petak,di tengah-tengah jalan pulak tu dan melawan arus.

Saya merasa hairan melihatkan kereta Kancil hijau seperti di gambar di atas sering diletakkan begitu rupa. Sudahlah di luar petak yang diwajibkan, tetapi di tengah jalan dan melawan arus pulak tu. Ini sudah berlaku dan berlalu berbulan-bulan lamanya. 

Baru tadi saya dapat jawapannya. Meter berwarna kuning di sebelah kereta itu sebenarnya rosak. Kenapa meter itu tidak dibaiki Allah dan mereka yang berkuasa tentangnya sahaja yang tahu. 

Pemilik kereta Kancil itu tahu jika ia meletak kereta di petak meter yang rosak itu tidak ada apa-apa tindakan boleh diambil kepadanya. Setiap pagi dia akan cuba melatak kereta di petak itu. Tetapi jika sudah ada kereta diletak di situ bagaimana?

Jawapanya seperti gambar di atas. Dia akan meletak kereta Kancilnya di luar petak itu dan bersebelahan dengan kereta tadi seolah-olah memberi notis kepada tuan punya kereta itu bahawa 'petak ini aku yang punya'. 

Bila kereta dalam petak itu keluar sudah tentu tidak ada yang berani menggantikan tempatnya melihatkan ada kereta Kancil di sebelahnya. Kemudian kereta Kancil itu akan masuk ke petak itu dengan tiada sesiapa yang boleh mengambil tindakan kerana meternya rosak.

Dalam pada itu pihak berkuasa yang diberi tugas menjag tempat letak kereta ini rugi kerana tidak mendapat hasil dari meter yang rosak itu.

Sekian.  

No comments: