Sunday, January 8, 2012

Musuhnya Habis Binasa

Saya ucapkan tahniah kepada pasukan bolasepak Negeri Sembilan yang memenangi pertandingan Piala Sumbangsih dengan mengalahkan pasukan Kelantan 2-1 malam tadi. Sebenarnya konsep Piala Sumbangsih ialah tiruan daripada Charity Shield iaitu perlawanan yang diadakan seminggu sebelum bermulanya Liga Perdana Inggeris atau English Premier League.

Di Malaysia perlawanan ialah di antara pemenang Piala Malaysia (Negeri Sembilan) dengan Juara Liga Super (Kelantan). Yang melucukan saya ialah ada akhbar berbahasa Inggeris di Malaysia menggelarkan Piala Sumbangsih ini sebagai Charity Shield sedangkan hadiahnya berupa piala (cup) dan bukan perisai (shield).

Saya memuji siapa yang memulakan 'Hobin Jang Hobin' sebagai moto untuk pasukan bolasepak Negeri Sembilan. Jika diadakan pertandingan moto antara pasukan sudah tentu moto itu akan menjadi juara juga. Tetapi jika diperhatikan malam tadi ada satu lagi moto di kain rentang penyokong pasukan Negeri Sembilan.

Moto itu ialah 'Musuhnya Habis Binasa'. Tetapi jika diadakan pertandingan moto ini tidak layak diketengahkan. Sebabnya ialah ungkapan itu merupakan satu baris dari Lagu Kebesaran Negeri Sembilan, walaupun bunyinya agak kejam.

Rakyat Negeri Sembilan sendiri tidak ramai yang tahu akan senikata penuh Lagu Kebasaran Negeri mereka. Biasanya melodi lagu itu sahaja yang didengar terutama di upacara yang dihadiri oleh Paduka Seri Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan.

Diharapkan ungkapan itu akan menjadi semangat kepada ahli-ahli sukan Negeri Sembilan selain Hobin Jang Hobin. 

No comments: