Thursday, November 8, 2012

Dia tak mau terima duit saya


Dalam beberapa minggu ini agak susah bagi saya untuk mengunci pintu kereta dan sebaliknya. Saya terpaksa menghampiri kereta sehingga satu meter sebelum boleh menekan butang di 'remote controller' atau alat pengawal jauh di kunci kereta. Jangkaan pertama saya ialah bateri alat itu hampir habis oleh kerana agak lama tidak ditukar.

Tetapi setelah bateri ditukar masalahnya tetap sama. Saya memutuskan masalah sebenar ialah 'radio frequency' di alat pengawal jauh telah lari. Saya tahu ada satu kedai di Bandar Seremban yang boleh membetulkan masalah ini. Ia diuruskan oleh seorang OKU.

Agaknya OKU ini tidak mengenali saya atau tidak sedar saya pernah datang ke kedainya dengan masalah yang sama. Dia terus menyatakan alat pengawal jauh kunci saya telah rosak dan mengsyorkan saya menggantinnya dengan yang baru. Bila saya tanya berapa harga alat yang baru, jawapannya ialah RM 50.00.

Kemudian saya terangkan kepadanya bukankah saya pernah datang kepadanya dengan masalah yang sama sebelum ini dan dia telah membetulkan 'radio frequency' di kunci saya? Dia agak terperanjat dan terus membuat apa yang saya hajati. Kemudian barulah kereta saya dapat dikunci dengan alat kawalan jauh dalam erti kata sebenar.

Mungkin kerana malu niat asalnya terbongkar, OKU ini tidak mahu menerima apa-apa bayaran dari saya. 

No comments: