Sunday, August 24, 2014

Kenapa steroid diharamkan dalam sukan.



Saya bukanlah seorang pemberita atau penyelidik. Saya suka menulis atas pengalaman saya sendiri. Kebanyakan pendapat saya ialah pandangan peribadi sendiri dan bukan pendapat pakar, oleh itu tidak layak dijadikan bahan rujukan. 

Dua hari lepas saya berjumpa doktor kerana tidak tahan tangan kiri saya sakit sudah dua minggu. Saya mengharapkan ia baik secara semula jadi, tapi tak jadi juga. Akibatnya saya tidak selesa membuat kerja-kerja yang melibatkan dua belah tangan sehinggakan untuk bersama isteri pun tidak selesa. Mujur juga kereta-kereta saya bertransmisi otomatik, oleh itu saya kurang menggunakan tangan kiri. Tetapi oleh kerana kereta Kancil saya tidak mempunyai steering berkuasa, terseksa juga saya dibuatnya.

Pendapat doktor sama seperti yang saya fikirkan iaitu tangan kiri saya itu sakit akibat terhimpit semasa tidur. Doktor pun menasihatkan saya supaya kurang menggunakan tangan kiri, juga supaya tidur mengiring ke kanan. 

Doktor kemudian memberi saya satu ubat jenis steroid untuk menghilangkan rasa sakit di tangan saya. Dalam beberapa jam sahaja sakitnya hilang dan saya rasa boleh membuat kerja-kerja biasa yang melibatkan kedua-dua belah tangan.

Kemudian saya terfikir steroid menjadi bahan sensitif di bidang sukan. Dipendekkan cerita ahli-ahli sukan diharamkan menggunakannya. Jika seorang atlit itu diuji positif steroid setelah memenangi apa-apa acara, kemenangannya dibatalkan. Contoh terbaik ialah pelari Ben Johnson dibatalkan kemenangannya dalam acara lari 100 meter di satu Sukan Olimpik, di tahun dan bandar mana saya sudah lupa.

Saya terfikir lagi steroid yang saya ambil menghilangkan kesakitan, akibatnya anggota yang sakit itu boleh digunakan seperti biasa. Begitu juga atlit-atlit, mereka boleh berlari, melompat dan membaling apabila kesakitan mereka, jika ada, dihilangkan oleh steroid.   

Sudah tentu juga atlit-atlit sering berlatih untuk menjadikan badan mereka bersedia selalu. Bila sudah berlatih sudah tentu badan mereka sakit-sakit. Tetapi keadaan itu terpaksa ujud, jika tidak mana datangnya ungkapan 'no pain, no gain'. Mungkin steroid digunakan untuk menghilangkan 'pain' itu. Oleh itu tidak adillah kepada mereka yang tidak menggunakan apa-apa steroid.

Pada pendapat saya itulah sebabnya steroid diharamkan dalam sukan.


No comments: