Wednesday, March 25, 2009

Hukuman Kad Merah dibatalkan

Tengok gambar di atas. Ia menunjukkan pengadil menunjukkan kad merah kepada penjaga gol Aston Villa Brad Friedel. Ia berlaku semasa perlawanan Liga Perdana Inggeris antara Liverpool dengan Aston Villa pada pagi Isnin 23 Mac 2009 (waktu Malaysia) yang lalu. Tendangan penalti diberi kepada Liverpool setelah penjaga goal ini menjatuhkan penyerang Liverpool Fernando Torres dalam kawasan penalti. Di samping itu juga kad merah dilayangkan kepada Friedel.

Saya melihat perlawanan itu di TV dan merasakan layangan kad merah itu tidak patut. Di minggu sebelumnya penjaga gol Liverpool Pepe Reina telah menjatuhkan seorang penyerang Manchester United dalam situasi yang serupa. Walau pun tendangan penalti diberikan kepada Manchester United Reina tidak dilayangkan apa-apa kad.

Walau pun Friedel dihukum buang padang ia tidak mengubah kedudukan permainan. Aston Villa terpaksa mengorbankan seorang pemain lain dengan menukarkannya dengan penjaga goal gantian Brad Guzan. Tugas pertama Guzan ialah cuba menyelamatkan tendangan penalti oleh ketua pasukan Liverpool Steven Gerrad. Beliau gagal dan menjadikan kedudukan Liverpool mendahului dengan 5-0. Selepas itu walau pun berkelebihan seorang pemain Liverpool gagal untuk menambah jaringan gol.


Aston Villa telah membuat rayuan terhadap hukuman gantung automatik terhadap penjaga golnya. Pihak berkuasa Liga Perdana Inggeris telah menerima rayuan mereka dan ini bermakna Brad tidak digantung apa-apa permainan.


Syabas Barclay's Premier League.

No comments: