Sunday, May 17, 2009

Pergi majlis perkahwinan anak kawan lama

Semalam bersamaan Hari Guru 16 Mei 2009 saya telah pergi ke majlis perkahwinan anak seorang kawan lama saya Hj. Borhan bin Bulat di Taman Suria, Jasin, Melaka. Hj. Borhan berasal dari Kg. Bukit Senggeh, Jasin, Melaka. Kebanyakan penduduk di Kg. Bukit Senggeh bercakap loghat Negeri Sembilan. Ramai juga saudara mara sekampung Hj. Borhan yang datang dan saya sempat berbahasa Negeri Sembilan dengan dengan mereka.

Saya sama-sama sekelas dengan Hj. Borhan di Sekolah Dato' Abdul Razak, Tanjung Malim, Perak dari tahun 1962 hingga 1967. Setelah meninggalkan sekolah saya telah berjumpa dengan Hj. Borhan sebanyak tiga kali.

Kali pertama ialah pada tahun 1972 di mana saya bekerja di Pasir Putih dan Hj. Borhan di Machang, kedua-duanya di Kelantan. Saya masih ingat dari Pasir Putih ke Machang terpaksa melalui jalan menaiki dan menurun bukit. Tetapi sekarang sudah ada jalan yang baru lagi lebar.

Semasa di Machang Hj. Borhan menjadi guru dan saya masih ingat lagi Hj. Borhan menyatakan beliau bercita-cita untuk masuk ke universiti. Semalam saya lupa bertanya beliau sama ada cita-citanya itu tercapai atau tidak.

Kali kedua saya berjumpa Hj. Borhan di makan malam bekas pelajar sekolah kami di Putrajaya pada tahun 2006.

Kali ketiga pula saya berjumpanya di majlis perkahwinan anak seorang kawan sekolah kami Muhamad Abdullah di Semabok, Melaka pada bulan Disember 2008. Sila lihat pos ini :

http://maarofkassim.blogspot.com/2008/12/delima-mempunyai-dua-kawan-yang-nama.html

Hj. Borhan tetap seperti yang saya kenali lebih empat puluh tahun yang lalu. Berbeza dengan saya dia tidak memakai cermin mata tetapi rambutnya hampir putih semuanya.


Inilah Taman Suria, Jasin, Melaka di mana Hj. Borhan dan keluarga tinggal.


Hj. Borhan menerima tetamu. Warna tema perkahwinan ini ialah hijau.



Inilah anak lelaki Hj. Borhan bernama Fitrin dengan isterinya. Ini juga merupakan kali ketiga Hj. Borhan menerima menantu.




Ini gambar Hj. Borhan dan saya pada tahun 1962. Kebetulan Hj. Borhan berdiri betul-betul di belakang saya.


Ini gambar kami semalam.
Selamat menerima menantu, Borhan!

No comments: