Sunday, October 30, 2011

Hobin Jang Hobin lagi.


Tidak adil jika saya tidak mengucapkan tahniah kepada pasukan bolasepak Negeri Sembilan kerana memenangi Piala Malaysia kali kedua dalam tempoh 3 tahun malam tadi. Semasa bermain di Liga Super mereka tidak meyakinkan dan jurulatih perlu ditukar. Akhirnya mereka seolah-olah mendapat momentum apabila berjaya ke pertandingan Piala Malaysia.

Entah macam mana di Malaysia ini memenangi pertandingan seperti Piala Malaysia dianggap lebih hebat dari memenangi pertandingan liga. Sedangkan pemenang liga itulah johan sebenar. Negeri Sembilan sendiri pernah menjadi juara Liga Super, tetapi tidak ramai yang ingat.

Final Piala Malaysia kali ini mempunyai kontroversi juga bila harga tiket dinaikkan dari RM 30 di tahun dulu-dulu ke RM 50. Akhirnya kedua-dua persatuan bolasepak menanggung kos RM 20 dan tiap-tiap penonton membayar RM 30 sahaja. Dari mana datangnya subsidi RM 20 itu tidak diberitau. 

Secara peribadi saya tidak setuju akan pemberian subsidi ini. Negara kita banyak sangat subsidinya, sampaikan tiket untuk pertandingan akhir sukan pun disubsidikan. Harap harap perkara subsidi tiket ini tidak dipolitikkan.

Selain isu tiket mahal keadaan padang permainan juga boleh dipertikaikan. Keadaan padang yang bertompok sana sini tidak sesuai langsung untuk satu final. Jelas nampak bola melantun tak tentu arah bila ditendang. Saya fikir jika keadaan padang baik lebih banyak gol boleh dijaringkan.

Walau bagaimana pun tahniah kepada pasukan Negeri Sembilan. Hobin Jang Hobin lagi. 


No comments: