Sunday, December 11, 2011

Mereka meghina pakaian kebangsaan kita.

Gambar ini menceritakan segala-galannya. Yang berbaju hitam dan mengenakan cermin mata untuk rambutnya ialah mak andam.

Ada satu ungkapan bahasa Inggeris berbunyi 'dressed for the occassion' atau maknanya lebih kurang 'berpakaian untuk upacara tertentu'. Ini menunjukkan orang barat menitikberatkan pakaian yang sesuai untuk tempat dan masanya.

Semalam saya dijemput ke satu majlis perkahwinan di satu hotel kecil di satu bandar kecil juga. Saya sudah biasa dengan hotel tersebut, oleh itu saya berpakaian memakai baju-t sahaja. Tetapi saya difahamkan seorang Mat Salleh telah datang memakai kot dan tali leher. Kita tidak boleh menyalahkannya kerana dia memikirkan itulah pakaian yang sesuai untuk satu majlis di sebuah hotel. Apa yang dia tidak tahu ialah majlis di adakan di bawah khemah di tempat letak kereta hotel tersebut. Mungkin dia memikirkan majlis di adakan di dalam dewan hotel.

Memang orang kita tidak cerewet tentang pakaian yang harus dipakai untuk majlis perkahwinan, lebih-lebih lagi jika ia diadakan di bawah khemah di waktu siang. Itu sebabnya di kad jemputan tidak disebut mengenai pakain yang harus dipakai untuk datang. Lainlah jika ia diadakan di dalam dewan, tidak kira malam atau siang. Untuk tempat seperti ini pakaian batik atau baju Melayu amat sesuai walau pun tidak disebut di dalam kad jemputan.

Tetapi bagaimana pula dengan orang yang kita raikan, ia itu pengantin sendiri. Mereka sepatutnya 'dressed for the occassion' lebih dari orang lain. Bukankan mereka ialah 'raja sehari' untuk hari itu dan menjadi tumpuan kepada tetamu yang datang. Disamping itu kehendak agama seperti menutup aurat hendaklah diutamakan.   

Oleh itu saya amat kesal melihat kedua mempelai, pengapit dan mak andam semalam. Sudahlah pengantin perempuan, pengapit dan mak andam tidak menutup aurat. Pengantin lelaki dan pengapitnya melakukan jenayah besar dengan menghina pakaian kebangsaan kita. 

Mereka memakai baju Melayu tanpa songkok.


1 comment:

Anonymous said...

Salah mak bapak kerana tak beritahu anak-anak bahawa nak pakai baju Melayu, hendaklah bersongkok. Rasa pelik orang pakai baju Melayu tak bersongkok.