Wednesday, March 7, 2012

Kenapa tidak selaras sepenuhnya.

Saya pernah menceritakan walaupun perkhidmatan KTM Komuter telah disambung ke Tanjong Malim,  papan kenyataan digital di Stesen KTM Rawang masih menyatakan tren hanya akan ke stesen Kuala Kubu Baharu. Kalau nak tau cerita sebenar sila klik di sini.

Pagi tadi saya ke Klinik Kesihatan Sikamat kerana temujanji ambil darah dan urine. Klinik ini baru sahaja dinaiktaraf dari Klinik Desa Sikamat. Premisnya sudah dibesarkan, ruang menunggu pun sudah besar, cuma tempat letak kereta masih sama. 

Sistem nombor giliran pun sudah berubah. Jika dulu kami diberi tiket nombor yang dikoyakkan dari satu buku kecil, kali ini kami dikehendaki menekan butang-butang tertentu dan satu tiket dengan nombor akan keluar. Cuma saya keliru kerana nombor di tiket mempunyai empat digit sedangkan nombor di papan digital cuma tiga digit sahaja.

Sebenarnya saya sudah pergi ke klinik ini pada bulan lepas untuk mengambil ubat. Saya cukup senang hati melihatkan sistem giliran baru ini. Farmasi pun sudah berpindah ke bilik yang lebih besar dan saya tidak perlu menunggu lama. Papan kenyataan digital pun sudah berubah dari LED kepada LCD.

Tetapi saya terkejut pagi tadi apabila melihat papan kenyataan untuk bilik mengambil darah dan urin masih yang lama, masih LED dan masih mempunyai tiga digit, sedangkan nombor di tiket sudah ditukar kepada empat digit. Juga tidak ada apa-apa bunyi yang terdengar apabila nombor bertukar. Terpaksa pula seorang staf diluar menyebut 'nombor 7012' apabila papan LED menunjukkan nombor 012. Staf di dalam bilik ambil darah dan urin pula terpaksa menyebut nama pesakit jika ia terlewat masuk. 

Apabila klinik ini dinaiktaraf kenapa sistem tidak dinaik taraf sepenuhnya?

Sila tekan butang untuk dapatkan tiket.

 Papan kenyataan LCD baru.

Tiket dengan nombor empat digit

Tetapi kenapa papan LED dengan nombor tiga digit masih ada?

No comments: