Friday, November 30, 2012

'Tak ada line'.

Resit dari KFC dengan harga RM 14.65 dan resit kad kedit dengan harga RM 13.90.

Beberapa bulan dulu saya pergi ke satu restoran KFC berhampiran rumah saya yang beroperasi 24 jam sehari. Ekoran melihat iklan yang menyatakan membayar dengan kad kredit tertentu boleh mendapat diskaun saya pun menghulur kad itu semasa membayar. Tetapi saya diberitahu 'tak ada line' oleh pelayan kaunter. Oleh kerana tak mahu gaduh saya pun membayar tunai.

Kemudian sekali lagi saya ke restoran tersebut. Kali ini saya menyatakan awal-awal lagi ingin membayar melalui kad kredit sambil melayangkan kad itu di depan pelayan kaunter (seperti Mr. Bean dalam satu episod tvnya). Biarlah orang kata saya ingin menunjuk. Kali ini pelayan itu meminta saya bersamanya beralih ke kaunter sebelah yang sebelum ini ditutup. Dari resit yang dikeluarkan jelas saya mendapat diskaun. Di sini juga saya mengagak pelayan kaunter semasa lawatan saya sebelum ini sebenarnya malas untuk beralih kaunter.

Pagi tadi saya sekali lagi ke restoran itu untuk minum pagi. Saya juga melayangkan kad kredit seperti Mr. Bean kepada pelayan kaunter di situ. Sekali lagi jawapannya 'tak ada line'. Kali ini saya bertekad kalau nak gaduh gaduhlah kerana pelanggan tidak ramai.

Terus saya nyatakan kepada pelayan itu dalam pengalaman saya menggunakan kad kredit saya belum pernah menerima jawapan 'tak ada line'. Saya nyatakan lagi kepadanya pengalaman kedua saya seperti di atas di mana sahabatnya beralih kaunter. Saya juga meununjukkan kepadanya mesin kad kredit di kaunter berkenaan yang tidak memberi apa-apa isyarat 'tak ada line'. Jika dia masih berdegil saya tidak ada pilihan dari melapurkan perkara ini ke pihak atasan KFC dan bank saya. Akhirnya pekerja itu bersetuju beralih kaunter sambil berkata jika sah 'tak ada line' saya kena membayar tunai. Saya setuju.

Sangkaan saya tepat. Sebenarnya tak ada masalah 'tak ada line'. Saya diberi dua resit. Satu resit menunjukkan harga jika saya membayar tunai. Resit kedua ialah dari mesin kad kredit yang menunjukkan harga diskaun. Walau pun keuntungan saya cuma .75 sen ia tetap satu diskaun.

Moral cerita saya ialah kita hendaklah menggunakan hak kita sebagai pengguna. Jika apa-apa produk mempunyai diskaun kita hendaklah menuntut diskaun tersebut.         

No comments: