Saturday, January 17, 2015

Kami sudah moderate dari dulu lagi.

Saya salin dan tampal gambar dan komen dari kawan-kawan sekolah saya. SDAR bermaksud Sekolah Dato' Abdul Razak dan SDARA Sekolah Dato' Abdul Razak Alumni. 

Saya tidak kenal siapa '25 Malay-Muslim Moderates' ini. Sepatutnya saya yang datang dari sekolah yang lebih 95% muridnya berbangsa Melayu dan beragama Islam bersikap 'rasis' dan 'exreme agama'. Tetapi tanyalah kawan-kawan se pejabat saya dulu, kawan-kawan pesara sekarang dan jiran-jiran saya yang berbilang bangsa sama ada saya rasis atau extreme agama.

Yang jelas kami sudah moderate dari dulu lagi.



Kumpulan murid-murid tua SDAR (kami panggil diri kami SDARA) Pahang bermesyuarat di Kuantan. Salah satu agenda ialah untuk menyambut SDARA luar Pahang termasuk saya yang akan menjadi tetamu mereka hujung bulan nanti. Selvajarah berbaju putih memandang kamera.


Khas Untuk so called influential ' 25 Malay-Muslim Moderates', gambar En Selvarajah yg riang,sihat walafiat ,penuh berisi , berjawatan tinggi di Kuantan Port , dan masih menyambut 'POJA' , di kelilingi oleh rakan2 beragama Islam dgn sebahagianya berjanggut putih dan berkupiah putih , adalah bukti hidup dan bukti jelas , bahawa Walaupun Selva adalah satu-satunya pelajar India beragama Hindu di SDAR Sikamat dikelilingi beratus2 pelajar Islam yg melaungkan azan secara terbuka 5 kali sehari, Selva tetap Selva , tidak di sunatkan , tidak dipaksa ditukar kepercayaanya tidak di musuhi diatas kelainan agamanya. Kerana apa? Kerana kita semua penganut Islam. Siapa paksa kita. Tiada. Memang itu ajaran Islam dan amalan pengikutnya.. Selva pun reti bahasa.. tak naik ke podium nak bertempik , "saya pun ada hak nak guna perkataan Allah dlm kitab saya" , "khutbah jumaat dan usrah di SDAR adalah ekstrim .." so kita sebenarnya memang 'moderate' dari dulu. Selva pun memang moderate sebab bercampur , makan sekali dan main sekali dgn kita. Apa yang jadi kepada mereka yg menyalak kata kita ekstrim .. mereka sekolah dgn dia sendiri tanpa bergaul, mereka tinggal di kawasan berpagar dan berkawal , mereka tidak tahu dan tak pernah rasa nasi kawah dan hanya reti rasa Stirloin Steak , Calsberg dan Caviar berkeliaran di Bangsar dan Mont Kiara, mereka tak pernah naik bas Mogah tapi bangga dgn Bentley serta Carreras ( mungkin juga Falcon yg di parkir di Subang ) .. mereka ingat mereka sajalah yang moderate dan Islam rupa merekalah yang moderate. Selva should just speak to the 25. Islam was, is , and will remain a religion of moderates . IT HAS ALWAYS BEEN AND IT WILL ALWAYS BE.

No comments: