Friday, January 1, 2016

Takziah Dato'.

Dato' Ibrahim Che' Mat bersama isteri semasa Persidangan Perwakilan Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia di Kuala Lumpur pada bulan Julai 2015.


Saya mula mendengar nama Dato' Ibrahim Che' Mat (di masa itu beliau belum bergelar Dato') semasa beliau menjadi Setiausaha Politik kepada Dato' Seri Utama Rais Yatim, yang semasa itu menjadi seorang Menteri kabinet Malaysia berpuluh tahun yang lalu. Lepas ini saya akan menyebut Dato' Ibahim Che' Mat sebagai Dato' sahaja.

Saya mula bertemu muka dengan Dato' lebih empat tahun yang lalu semasa saya mula-mula menjadi ahli Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) Bahagian Negeri Sembilan. Saya mengikuti lawatan persatuan ke Kuala Klawang, Jelebu. SILA KLIK DI SINI untuk cerita lawatan itu. Di masa itu saya langsung tidak tahu apa peranan Dato' dalam persatuan tersebut.

Cuma di pertengahan tahun 2013 baharu saya tahu Dato' sebenarnya Pengerusi persatuan untuk Daerah Jelebu (dipanggil Cawangan). Ini semasa saya dipelawa menjadi pemerhati di Mesyuarat Agung persatuan untuk peringkat Negeri Sembilan (dipanggil Bahagian). Di pemilihan yang diadakan pada Mesyuarat Agung itu Dato' berjaya dipilih sebagai Timbalan Yang Di Pertua Bahagian.

Selepas Mesyuarat Agung, Yang Di Pertua persatuan pula melantik saya menjadi Setiausaha untuk Bahagian Negeri Sembilan. Mulai hari itulah saya rapat dengan Dato' dan sering bersama di aktiviti persatuan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.

Saya tidak mahu menulis biografi Dato' dan isteri di sini, yang sudah pasti panjang. Saya hanya ingin menulis Dato' seperti yang saya kenal.

Apa yang istimewa pada Dato' ialah ke mana beliau pergi beliau akan membawa isterinya Datin Siti Zaharah bersamanya. Sehinggakan pernah Datin menunggunya di pejabat persaatuan semasa kami mengadakan mesyuarat jawatankuasa. Berani saya katakan belum pernah berjumpa pasangan suami isteri yang begitu rapat, apa lagi di usia emas.

Oleh itu apabila saya mendengar berita pemergian kerahmatullah Datin Siti Zaharah, isteri kepada Dato' Ibrahim Che' Mat, pagi semalam (31 Disember 2015) saya sendiri terasa akan kehilangannya. Apabila saya pergi menziarahnya dengan Yang Di Pertua yang sudah pasti rapat dengannya, jelas sangat kesedihan di muka Dato'. Saya percaya tangisannya bukan dibuat-buat.

Sudah tentu kehidupan Dato' tidak seperti dulu lagi selepas ini. Hari terakhir tiap-tiap tahun akan menjadi kenangan kepada Dato' kerana dihari itulah beliau kehilangan isteri tersayangnya. Saya hanya dapat mengucapkan takziah kepada beliau.

No comments: