Friday, May 13, 2016

Antara Pete Best dengan Yazit Search.

Ramai tidak tahu bahawa pemain dram (drummer) asal The Beatles ialah Pete Best. Dipendekkan cerita semasa The Beatles hendak merakamkan lagu pertama mereka 'Love Me Do' pada tahun 1962, Pete Best telah disingkirkan dan diganti oleh Ringo Starr. Kemudian The Beatles telah mencipta kejayaan demi kejayaan tanpa Pete Best. Sehingga apabila ditanya di televisyen apakah perasaannya melihat fenomena tersebut, Pete Best telah menangis.

The Beatles pula diurus oleh Brian Epstein, seorang Yahudi yang sudah pasti menentukan Pete Best tidak boleh menuntut apa-apa dari kumpulan yang diurusnya. Tinggallah Pete Best hidup sebagai rakyat biasa sedangkan kawan-kawan lamanya menjadi 'superstars' dan disanjung seluruh dunia.

Pada tahun 1995 syarikat rakaman EMI telah mengeluarkan tiga CD The Beatles bertajuk 'Anthology' yang mengandungi lagu-lagu The Beatles dari mula-mula mereka menjadi kumpulan. Ini termasuk lagu-lagu di mana Pete Best bermain dram. Walau pun rakaman lama itu mutunya tidak berapa, peminat tegar The Beatles termasuk saya tetap membelinya. Hasil jualan CD itu Pete Best telah mendapat royalti berjumlah berjuta Pound Sterling.  

Akhirnya Pete Best menerima juga haknya yang tertangguh lebih tiga puluh tahun.

Kemudian saya pergi kepada kumpukan tanah air bernama Search. Sebelum itu saya meminta maaf jika tulisan saya ini salah fakta kerana saya tidak mengikut sangat perkembangan kumpulan-kumpulan muzik tanah air. Apa yang saya tulis ini ialah hasil dari apa yang saya baca di media massa.

Oleh kerana masalah cetak rompak dan rakaman melalui internet, pemuzik tanah air sekarang tidak boleh berharap semata-mata kepada royalti jualan CD. Mereka terpaksa membuat konsert untuk terus hidup. Kumpulan Search mula bermasalah dengan drummer mereka Yazid yang kurang sihat dan sudah tentu tidak boleh beraksi di konsert seperti drummer biasa. Sudah tentu doktor tidak membenarkannya.

Yazid pula tidak boleh disingkirkan seperti The Beatles menyingkirkan Pete Best. Bila Search beraksi bersama Yazid atau tidak Yazid tetap menerima bahagiannya. Maka timbullah isu saman menyaman antara mereka.

Cuma saya berharap  seperti juga Pete Best, Yazid akan menerima haknya tanpa melalui proses saman menyaman
        

No comments: