Friday, July 29, 2016

Bersidang di Pulau Pinang - Bahagian 3 (Oh Azizah)

Walau pun persidangan paling pendek telah selesai, majlis perasmian belum dibuat. Jadi pada malam itu diadakan Majlis Makan Malam dan Perasmian oleh T.Y.T. Yang di-Pertua Negeri, Pulau Pinang, Tun Rahman Abbas.

Yang Di Pertua, Persatuan Pesara Pulau Pinang, Datuk Daud Taha pernah memegang beberapa jawatan tinggi di Pulau Pinang, antaranya Yang Di Pertua, Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Dari itu dia banyak idea. Antara ideanya ialah tidak menjemput penyanyi-penyanyi professional untuk menyerikan majlis makan makan malam itu. Sebaliknya penyanyi terdiri dari kami pesara. Ini telah menjimatkan beribu ringgit wang persatuan.

Bagaimana? Dengan meminta setiap negeri menyediakan seorang penyanyi. Syaratnya satu saja iaitu lagu hendaklah lagu Allahyarham P Ramlee kerana P Ramlee berasal dari Pulau Pinang. Satu band disediakan untuk tujuan tersebut.

Sebaik sahaja persidangan di pagi itu tamat, Dato' Ibrahim Che' Mat, ketua perwakilan dari Negeri Sembilan meminta saya menjadi penyanyi bagi pihak Negeri Sembilan. Entah macam mana dia tahu saya boleh menyanyi tak tahulah saya.

Pada mulanya saya ragu juga sama ada boleh nyanyi atau tidak, kerana saya belum pernah menyanyi di khalayak ramai dengan iringan band. Saya cuma pernah menyanyi karaoke sahaja. Pada petang semasa pentas dan meja makan diatur saya turun untuk praktis. Di sana saya dapati walau pun band disediakan kami boleh menyanyi secara 'minus one'. Dari itu saya memilih lagu Azizah.

Mujur juga saya membawa laptop saya bersama. Di bilik saya praktis menyanyi lagu 'Azizah' berkali-kali. Semasa sessi nyanyi ada juga dari kami yang mengada-ada, contohnya berceloteh sebelum menyanyi. Mungkin mereka hendak membuang rasa gemuruh. Tetapi saya yang gemuruh dibuatnya. Untuk mereka ini saya nasihatkan "If you have to sing, sing. Don't talk", meminjman dialog dari filem 'The Good, the Bad and the Ugly'.

Sila klik  Maarof menyanyi lagu Azizah untuk tengok saya menyanyi di majlis itu. Video dirakam oleh Tn. Hj. Khalil Rahim. Yang Di Pertua Pesatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Sembilan yang juga seorang jurugaabar hebat, atas permintaan saya. Jangan salahkan beliau jika video kurang memuaskan kerana beliau menggunakan kamera murah saya.


Datuk Daud Taha selain banyak idea juga pandai melawak. 


  Saya menyanyi lagu Azizah secara 'minus one' ditambah dengan muik dari keyboard.
Gambar-gambar diambil oleh Dato' Ibrahim Che' Mat.

Oh Azizah

T.Y.T. Tun Abdul Rahman Abbas meninggalkan majlis.

Bersambung.....

No comments: