Tuesday, November 7, 2017

"Apa boleh saya dapat jika masuk persatuan?"

"Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country". Terjemahannya "Jangan tanya apa negara boleh buat untuk anda, tanyalah apa yang anda boleh buat untuk negara".

Itulah antara yang disebut oleh mendiang John F. Kennedy semasa ucapan pertamanya pada 20 Januari 1961 setelah dipilih menjadi Presiden Amerika Syarikat atau U.S.A.. Semasa itu saya baru memasukki dalam Darjah 6 Sekolah Kebangsaan.

Saya sering ditanya oleh mereka yang ingin berjinak dengan badan bukan kerajaan (NGO) saya  apakah yang mereka boleh dapat jika menjadi ahli?  Untuk pengetahuan, NGO saya ialah Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia atau PPKM. Saya ialah Setiausaha NGO itu di peringkat Negeri Sembilan.

Apabila saya menerima soalan begitu, saya terus memberi jawapan berasaskan kepada ucapan Presiden Kennedy itu. Saya jawab jangan tanya apa yang boleh kita dapat dari persatuan, tapi tanyalah apa yang kita boleh buat untuk persatuan.

Pagi tadi saya didatangi di pejabat oleh seorang pesara kerajaan lelaki Melayu. Sambil bertanyakan soalan yang sama seperti di atas, dia seolah-olah ingin sangat menjadi ahli. Saya syak dia mempuyai masalah dan ingin saya menyelesaikan masalahnya.

Sebenarnya saya sudah banyak menolong menyelesaikan masalah bukan sahaja ahli NGO saya, tetapi mereka yang bukan ahli. Ada masalah mereka yang saya tolong selesaikan melalui percakapan telefon sahaja. Jadi saya terus tanya apa masalah yang dihadapinya. Mungkin masalahnya  kecil sahaja dan memerlukan dia menjadi ahli.

Dia terus menceritakan telah ditipu dengan sejumlah besar duit ganjaran pencennya dipindahkan oleh seseorang melalui perbankan internet. Yang peliknya perpindahan itu dilakukan melalui telefon bimbitnya sendiri di depan matanya. Sedangkan dia sendiri tidak tahu menggunakan perbankan internet. Ia dilakukan oleh si penipu dan dia seolah-olah dipukau ketika itu.

Dia kemudian membuat laporan polis setelah sedar ditipu. Tetapi dia mengsyaki pihak polis telah dirasuah oleh si penipu kerana tidak mengambil tindakan apa-apa. Tambahnya dia ingin pergi ke Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) selepas ini. 

Kemudian dia bertanya saya soalan cepumas, iaitu apakah bantuan yang boleh dibuat oleh NGO saya terhadapnya. Saya terus menjawab bahawa kami bukan pihak berkuasa. Kami adalah satu pertubuhan sosial. Masalahnya lebih bersifat peribadi dan bukan masalah prosedur pencen dan sebagainya. Jika pihak berkuasa tidak boleh buat apa-apa, siapalah kami?

Saya terus teringat kepada satu seminar anjuran Pendaftar Pertubuhan atau R.O.S. di mana saya hadir. Penceramah menerangkan Jawatankuasa mana-mana NGO berhak menolak mana-mana permohonan menjadi ahli tanpa memberi alasan. 

Agaknya orang semacam inilah yang patut ditolak permohonan menjadi ahli. Tujuannya semata-mata untuk mendapat sesuatu dan bukan untuk memberi.

Ingatan saya juga terus pergi kepada seorang kawan baik saya, seorang lelaki Cina. Dia ini walaupun lebih muda dari saya, tidak mempunyai kad ATM. Walau pun mempunyai telefon bimbit pintar dan komputer peribadi, tidak mahu menggunakan perbankan internet. Jawapannya senang sahaja, iaitu dia takut kena tipu.     

No comments: