Sunday, November 4, 2018

Sebelum aku pukul dia......

Gambar hiasan. Tidak ada hubungan dengan cerita.

Sekarang terlalu banyak pendedahan. Bukan pendedahan badan, tetapi pendedahan rahsia-rahsia lama. Saya pun banyak rahsia yang hendak didedahkan. Berikut adalah satu daripadanya.

Setelah menonton filem 'The Godfather' lakunan Marlon Brando dan Al Pacino, saya terfikir ada juga baiknya jika saya berkawan dengan seorang berwatak seperti itu. Tujuan saya ialah supaya dia melindungi saya sama seperti 'The Godfather' melindungi anak-anak buahnya. 

Akhirnya saya terjumpa dengan seorang yang saya maksudkan. Dia ialah seorang ketua kepada satu Badan Bukan Kerajaan atau NGO selalu membuat urusan dengan jabatan saya. Di masa itu saya tidak menyangka akan menjadi aktif dalam mana-mana NGO selepas saya bersara nanti, seperti sekarang.

Saya pun berkawan dengan orang yang saya panggil 'Godfather' dalam hati ini, walau pun ini boleh dianggap melanggar etika seorang pegawai kerajaan. Oleh itu saya merahsiakan hubungan saya dengannya dari jabatan saya. Dia pernah meninggikan suara di pertemuan persatuannya dengan jabatan saya dan ini telah menyebabkan saya serba salah dibuatnya. 

Sama seperti 'The Godfather' bangsa Sicilian itu, 'Godfather' saya juga menggunakan kekerasan untuk menentang musuh-musuhnya, terutama yang melibatkan perniagaan. Kekerasan sebenarnya dilakukan oleh anak-anak buahnya, tetapi tidaklah sampai menjadi kes jenayah.

Satu hari saya dipanggil oleh 'Godfather' di pejabat perniagaannya. Dia terus bertanya adakah saya terlibat dalam satu kes yang telah sampai ke pengetahuannya. Saya pun menceritakan penglibatan saya seperti berikut:-

Beberapa bulan sebelum itu saya didatangi di rumah oleh seorang saya tidak kenali, tetapi dia mengaku kenal dengan saya. Dia seorang lelaki Melayu yang masih bekerja dengan kerajaan tetapi bercadang berhenti untuk menjalankan perniagaan. Perniagaan itu ialah menjual kayu yang sudah dipotong.

Saya hairan bagaimana dia berani berhenti bekerja dengan kerajaan dan terus menjalankan perniagaan tanpa apa-apa pengalaman.

Dia bercadang menjalankan perniagaan di atas satu tanah kosong di tepi jalan besar di Ampangan, Seremban. Untuk tujuan tersebut dia inginkan kebenaran saya untuk mendirikan satu bangsal untuk menyimpan kayu-kayu tersebut.

Dulu memang banyak perniagaan menjual kayu sahaja, tetapi sekarang ia menjadi sebahagian dari perniagaan barang-barang binaan atau 'hardware'. 

Saya terus jawab saya bukanlah orang yang berkuasa meluluskan pembinaan apa-apa struktur. Saya juga nasihatkannya supaya membuat permohonan yang formal ke pejabat saya. Tapi dari percakapannya saya tahu dia tidak mahu berbuat demikian. Apa yang dia mahu ialah kebenaran dari saya, yang sudah tentu melanggar peraturan. Untuk tujuan tersebut saya akan diberi sedikit habuan.  

Beberapa hari selepas itu saya nampak satu struktur sementara sedang dibina di tapak yang di maksudkan. Saya agak, kemungkinan besar orang akan mengadu kepada pejabat saya mengenai pembinaan ini. Saya juga tahu, jika tindakan diambil, nama saya akan disebut nanti.

Saya pun membuat laporan ke jabatan berkenaan di pejabat saya mengenai pembinaan yang saya tahu dibuat secara haram ini. Mereka pun mengambil tindakan dengan menghatar arahan berhenti kerja atau 'stop work order' dan sebagainya. Tetapi saya perhatikan kerja-kerja pembinaan diteruskan juga.

Tibalah hari bila notis arahan tamat tempohnya. Sebenarnya tugas saya sudah selesai dan saya berpuas hati telah menjalankan tanggung jawab kepada jabatan dan negara. Tetapi pasukan meroboh takut kena maki hamun. Mereka meminta saya turut sama dengan tujuan biarlah saya yang menerima maki hamun. Bagi mereka 'kau yang pandai-pandai buat laporan, kaulah yang patut dimaki hamun'.  

Seperti dijangka, semasa kerja-kerja perobohan dijalankan, saya dimaki hamun oleh orang yang berjumpa dengan saya di rumah beberapa minggu sebelum itu. Tetapi saya sudah masak dengan pengalaman itu. Itu bukanlah kali pertama saya dimaki hamun.

Seperti biasa, selepas selesai sessi maki hamun dan struktur haram diratakan, saya pergi ke Balai Polis Seremban membuat laporan. Itu juga bukan kali pertama saya membuat laporan polis.

Beberapa minggu selepas kes itu selesai saya ditangani sekali lagi oleh lelaki tersebut, di rumah juga. Kali ini maki hamunnya sudah hilang dan dia bercakap secara lemah lembut sama seperti kedatangan pertamanya ke rumah saya. 

Katanya dia telah berbincang dengan rakan-rakan perniagaannya. (Oh, dia ada business partners, rupanya). Mereka telah berbincang dan memutuskan saya  bertanggjawab terhadap kerugian perniagaan mereka. Oleh itu mereka mahu saya membayar gantirugi. (Amboi, senangnya nak dapat duit orang).

Jawapan saya senang sahaja seperti berikut: "Saya akan bayar segala ganti rugi yang awak tanggung. Tetapi dengan syarat saya diarahkan membayar secara sah. Awak boleh membuat aduan ke mahkamah menyatakan saya telah salah laku. Kalau mahkamah mendapati saya bersalah dan mengarahkan saya membayar ganti rugi kepada awak, saya akan membayarnya'.      

'Pilihan kedua ialah awak mendakwa pejabat saya, Majlis Perbandaran Seremban, bahawa mereka telah mengambil tindakan menyalahi undang-undang kepada awak. Jika MPS didapati bersalah, awak boleh menuntut ganti rugi dari mereka. Ambillah berapa ganti rugi yang diarahkan mahkamah. 


MPS pula akan mengambil tindakan terhadap saya kerana bertindak melangkaui tugas saya. Saya mungkin diambil tindakan seperti buang kerja dan memotong gaji saya untuk membayar ganti rugi awak'.


Saya tahu dia tidak ada kes terhadap saya atau pejabat saya dan tidak akan berani membuat apa yang saya minta. Kemudian dia mengugut saya dengan berkata boleh mencederakan saya atau keluarga saya. Saya jawab, apabila selesai saja kerja-kerja meratakan bangsalnya, saya telah membuat laporan polis terhadapnya. Jika apa-apa terjadi kepada saya atau ahli keluarga saya, dialah orang yang pertama mereka tangkap.

Kemudian saya berbalik kepada pertemuan saya dengan 'Godfather'. Mengikut 'Godfather', orang yang saya ceritakan itu telah datang berjumpanya. Sama seperti permintaan Bona Sera yang meminta pembelaan dari 'The Godfather' dalam filem tersebut, orang itu meminta 'Godfather' mencederakan saya. Saya terus jawab."Apa lagi bang, pukullah saya" .    

Kemudian 'Godfather' berkata "Saya kata padanya, sebelum aku pukul Maarof tu, aku pukul kau dulu". Mana boleh 'Godfather' pukul saya, salah seorang 'godson' atau anak buahnya.

Tidak lama selepas kes itu, kerja-kerja pembesaran Jalan Seremban - Kuala Pilah pun bermula. Ini melibatkan tapak di mana bangsal yang saya maksudkan itu. Ini bermakna, jika saya tidak melaporkan supaya ia dirobohkan, ia akan dirobohkan juga oleh pihak berkuasa. Ini juga bermakna orang yang berjumpa saya itu dan rakan-rakannya akan menerima pampasan lumayan dari kerajaan. 

Projek pembesaran jalan itu sudah dirancang beberapa lama. Mungkin orang yang berjumpa saya itu atau kawan-kawannya telah melihat peta kawasan yang terlibat dan mengambil kesempatan mendiaminya untuk tujuan mendapat pampasan. Lagi pun kayu boleh disimpan lama tanpa ia rosak atau luntur. Dia tidak ada niat untuk berhenti kerja dengan kerajaan pun. 

Sekarang ramai yang mengeluh kerana pembatalan beberapa projek oleh kerajaan sekarang terhadap projek-projek yang telah diluluskan oleh kerajaan lama. Salah satu sebab ialah ramai yang sudah membeli atau menyewa tanah-tanah yang terlibat dengan projek, contohnya laluan Keretapi Pantai Timur. Sekarang sudah tentu pembeli atau menyewa tanah itu melopong kerana tidak menerima apa-apa pampasan.

Memandangkan kepada situasi semasa, saya merasa lega kerana telah menyelamatkan beberapa ribu ringgit (tidaklah sampai million atau billion) wang negeri dan negara.   

Bagi Majlis Perbandaran Seremban pula, saya terbaca baru-baru ini laporan rakyat Seremban, Negeri Sembilan dan Malaysia berhutang dengan mereka berjuta ringgit (belum billion ya) dalam bentuk tunggakan cukai dan denda. 

Komen saya: Inilah akibat asyik nak jadi popular dan takut dimaki hamun. Saya harap dengan kerajaan baru, mereka berubah.   

No comments: