Tuesday, November 27, 2018

Tertampal di dahi.


Dalam filem L.A. CONFIDENTIAL,  Bud White (Russel Crowe) bertanya kepada Lynn Bracken (Kim Basinger) bagaimana Lynn tahu yang dia seorang pegawai polis? Lynn, seorang pelacur kelas atasan, menjawab ia ternampak perkataan POLICE tertampal di dahi Bud. 

Saya membawa isteri saya Salmah ke Institut Jantung Negara (IJN), Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur semalam (26 November 2018) untuk pemeriksaan ulangan. Surat dari IJN memberitahu pemeriksaan akan berlangsung  antara tiga hingga enam jam. Dari itu saya telah bersedia, antaranya membawa Power Bank yang telah dicaj penuh dari rumah lagi. 

Betul seperti jangkaan, pemeriksaan mengambil masa. Pada jam 3.00 petang telefon bimbit saya menunjukkan baterinya tinggal 60%. Saya pun caj telefon itu dengan Power Bank kerana saya ingin main 'game' sementara menunggu.   

Tiba-tiba datang seorang gadis India yang saya agak berumur awal 20an duduk di sebelah saya. Dia datang ke IJN mengiringi seorang yang saya agak datuknya. Dia terus bertanya kepada saya "Pak Cik, boleh saya pinjam Power Bank Pak Cik?". Jelaslah dia tidak bersedia seperti saya. 

Mustahil saya meminjamkan Power Bank saya secara fizikal. Saya teringat adegan dalam filem BUJANG LAPOK di mana Ramli (P Ramlee) ingin meminjam dapur dari Cik Normah (Normadiah). Cik Normah bertanya 'Kalau saya beri pinjam, saya nak pakai apa?'. 

Saya pun pindahkan soket Pawer Bank saya dari telefon saya kepada telefonnya. Telefonnya yang menunjukkan bateri 10% tiba-tiba mendapat nyawa baru. Saya pun berhenti bermain 'game'.

Saya terkejut juga memikirkan kenapa dia memilih saya. Sedangkan saya perhatikan ramai lagi penunggu di bilik menunggu itu sedang caj telefon mereka menggunakan Power Bank. Seperti saya dan gadis ini, mereka yang memegang telefon kebanyakanya menemani pesakit.

Kejutan saya ialah kerana negara sedang hangat dengan isu ICERD. Pagi semalam pula berlaku rusuhan di satu Kuil Hindu di Putra Heights, Selangor. Kenapa perempuan India ini memilih saya, seorang Melayu menolongnya?. 

Mungkinkah seperti juruterbang pesawat perang yang melihat ada pesawat asing dalam radarnya, dia menghantar isyarat Identification Friend or Foe atau IFF kepada saya dan dia menerima jawapan bahawa saya ini seorang kawan (Friend), bukan musuh (Foe).

Atau dia ternampak perkataan NON-RACIST tertampal di dahi luas saya.

No comments: