Thursday, March 7, 2019

Ingat Dirty Harry ingat bas Unicef..

Bas sekolah kena hijack dalam filem Dirty Harry.

Tajuk kuliah di surau saya malam tadi ialah penjagaan kanak-kanak. Tiba-tiba Ustaz bertanya apakah badan di bawah Bangsa Bangsa Bersatu atau United Nations (UN) yang khusus menjaga kanak-kanak? Ustaz tahu yang menjaga pelarian ialah UNHCR, kerana Ustaz terlibat dengan pelarian Rohinga di Malaysia.

Saya tahu jawapannya, tetapi seorang jemaah menjawab 'UNESCO'. Bila tidak ada lagi jemaah berkata apa-apa dan Ustaz seolah-olah menerima fakta tersebut saya pun mengangkat tangan dan berkata badan itu ialah UNICEF. Untuk meyakinkan lagi Ustaz, saya pun menaip UNICEF di telefon bimbit saya dan keluarlah keterangan mengenainya dan saya pergi ke hadapan menunjukkan kepada Ustaz. Ustaz mengaku yakin bila melihat abjad C bermakna CHILDREN atau kanak-kanak.

Mungkin tidak ada jemaah surau saya yang jadi peminat pasukan bolasepak Barcelona. Jika ada pun mungkin mereka tidak tahu apa maksud 'unicef' di baju kelab terebut. Tetapi saya tidak mengenali UNICEF melalui sukan bolasepak.

Saya pernah secara tidak langsung bekerja untuk UNICEF. Di penghujung tahun 60an dan awal 70an setiap Klinik Bidan kelolaan Kementerian Kesihatan disediakan dengan motosikal tajaan UNICEF untuk kegunaan staffnya. Modelnya ialah SUZUKI cub. Tetapi saya cuma menaiki kenderaan UNICEF di tahun 1971 semasa saya berlatih untuk mendapatkan Diploma saya di Institut Kesihatan Umum, Jalan Bangsar, Kuala Lumpur.

Ada dua jenis kenderaan UNICEF yang saya naiki untuk keluar membuat praktikal di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Saya juga pergi ke Jabatan Kimia di Petaling Jaya, Universiti Malaya di Lembah Pantai dan Rumah Sembelih DBKL di Jalan Syed Putra untuk menerima syarahan dan membuat praktikal.
  
Kenderaan pertama ialah beberapa van Volkswagen Kombi. Terdapat logo UNICEF di pintu hadapan van itu. Di bawahnya pula tertulis KEMENTERIAN KESIHATAN. Tetapi ada juga van yang tidak tertulis KEMENTERIAN KESIHATAN. Ini pernah menimbulkan masalah di satu hari apabila kami ingin masuk ke Universiti Malaya. Petugas keselamatan di Universiti itu tidak membenarkan kami masuk pada mulanya kerana tidak faham apa itu UNICEF.

Kenderaan kedua ialah sebuah bas FORD buatan Amerika Syarikat. Bas itu adalah jenis bas yang sama yang dihijack oleh Scorpio dalam filem Dirty Harry, lakunan Clint Eastwood. Filem Harry dibuat pada tahun 1971, iaitu tahun yang sama saya berlatih di Kuala Lumpur. Ini bermakna kedua-dua bas itu ialah model yang sama. Warnanya pun sama, iaitu perang. Bezanya ialah yang di Amerika itu pemandunya di sebelah kiri. Bas yang sama juga dapat dilihat dalam filem DUEL arahan Steven Spielberg.

Di Amerika pula bas FORD itu menjadi bas sekolah membawa budak-budak, sedangkan di Kuala Lumpur ia membawa abang, kakak, bapak dan emak budak. Saya berkata begitu kerana antara kami yang menggunakannya ada yang sudah berkahwin dan mempunyai anak.

Saya perhatikan bas FORD itu tidak terdapat di mana-mana di Kuala Lumpur atau Malaysia. Mungkin itulah satu-satu bas FORD yang dihadiahkan oleh UNICEF kepada Kerajaan Malaysia.

Hari ini saya tidak nampak apa-apa kenderaan dengan logo dan nama UNICEF. Walau pun banyak model kereta Volkswagen di Malaysia, saya tidak nampak lagi van VW Kombi. Bas Sekolah FORD memang tidak ada.

Tetapi setiap kali saya menonton filem Dirty Harry saya teringat menaiki bas FORD Made in U.S.A. itu.

No comments: