Sunday, July 7, 2019

"Itu bukan lagu BEATLES"

Hanya seorang peminat tegar The Beatles yang sanggup membeli buku seperti di atas.

Beberapa bulan yang lepas sekeluarga jiran anak saya Ina di Sungai Buloh, Selangor datang menziarah kami di Seremban ini. Semasa kami berborak, Ina memberitahu saya ketua keluarga itu ialah peminat The Beatles, seperti saya. Susah juga hendak berjumpa dengan seorang peminat The Beatles yang bertaraf anak bagi saya.

Kemudian lama juga saya bercerita mengenai kumpulan hebat itu dengannya, termasuk saya menunjukkan koleksi CD lagu-lagu Beatles saya kepadanya. Saya dapati fakta-fakta mengenai The Beatles darinya adalah betul belaka. Maklumlah dia seorang terpelajar, tambahan lagi banyak fakta-fakta mengenai kumpulan itu boleh dibaca di internet.

Tetapi berlainan pula dengan seorang lagi peminat Beatles yang saya ingin ceritakan seterusnya. Dia sama bekerja dengan saya di Majlis Perbandaran Seremban (MPS) sebelum ini dan sekarang sudah bersara seperti saya. Saya merujuk dia sebagai W sahaja untuk menjaga identitinya.

Saya terserempak dengannya membelek CD lagu-lagu Inggeris di satu kedai di Bandar Seremban. Mengetahui perbuatannya salah kerana memasuki kedai semasa di waktu bekerja, dia pun keluar apabila ternampak saya.

Bebarapa hari kemudian saya pula terserempak dengannya di lobi bangunan pejabat kami. Saya pun terus bertanya CD apa yang dicarinya dari kedai itu. Jawapannya CD The Beatles. Saya terperanjat kerana rupa-rupanya ada juga kakitangan MPS yang minat The Beatles.

Kemudian saya tanya W, antara lagu-lagu The Beatles, lagu apa yang paling dia suka. Jawapannya lagu 'Rock and Roll Music'. Sekali lagi saya terperanjat, kerana lagu itu lagu hebat yang dicipta loleh seorang pencipta hebat. Cuma penciptanya bukan anggota The Beatles.

Saya ketawa kecil yang menghairankannya. Dia bertanya kenapa saya ketawa? Saya jawab kerana lagu 'Rock and Roll Music' bukan lagu The Beatles. Dia bertanya lagi apa maksud saya. Saya jawab The Beatles merakamkan satu lagu lama yang dicipta oleh orang lain.

W bertanya siapa penciptanya. Saya terus jawab Chuck Berry. Sekali lagi saya terperanjat kerana W juga kenal siapa Chuck Berry dan menyebut antara lagu Chuck Berry ialah 'Johnny B Goode'. Tetapi W menambah mugkin Chuck Berry yang menyanyikan lagu ciptaan The Beatles.

Saya boleh membawa buku di atas dan menunjukkan kepada W keterangan mengenai semua lagu-lagu yang dirakam oleh The Beatles, termasuk lagu-lagu yang bukan ciptaan mereka. Tetapi saya ambil jalan mudah sambil melanggar etika kerja saya.

Saya ajak W masuk ke bilik saya dan terus buka komputer. Saya pergi ke internet dan taip 'Rock and Roll Music' di program Google. Terpampang fakta-fakta mengenai lagu itu termasuk siapa penciptanya. Barulah W percaya.

W tidak payah bertanya kepada pihak ketiga seperti kawan sama sekolah saya yang tidak percaya lagu YAHOO ialah nyanyian Muhammad Rafi (dengan pertolongan Pryag Raj yang menjerit 'YAAHOO' di awal lagu).

No comments: