Sunday, July 24, 2022

ZIARAHLAH KAWAN-KAWAN KITA.

Salah seorang kawan yang kami ziarah.

Lebih kurang dua tahun yang lalu saya menziarahi seorang kawan sekerja dan se pejabat saya yang uzur. Kami sudah bersara, tetapi itulah pertemuan kedua kali setelah kami meninggalkan alam bekerja. Kami pertama ialah semasa dia masuk hospital tidak berapa lama selepas bersara.

Tidak disangka, pertemuan kami itu adalah pertemuan terakhir kami kerana kawan saya itu meninggal dunia beberapa bulan kemudian. Pertemuan itu pun bukan rancangan saya sebenarnya, tetapi atas desakan seorang kawan kami yang tinggal di negeri Johor. Kami bertiga dulu pernah bertugas di negeri Kelantan semasa kami semua bujang.

Apa yang mencabar saya semasa pertemuan itu ialah apabila mendengar jawapannya kepada soalan saya. Soalan saya ialah adakah kawan-kawan se pejabat turut menziarahnya. Jawapannya ada, tetapi amat kurang dan kebanyakan kawan-kawan yang menziarahnya ialah kawan-kawan sama sekolah.

Saya berfikir kita bersekolah cuma berbelas tahun, tetapi bekerja berpuluh tahun. Lebih-lebih lagi kami yang bekerja di Pihak Berkuasa Tempatan bekerja di satu tempat sehingga bersara. Sudah tentu persahabatan lebih akrab dari kawan-kawan sama sekolah. 

Dari itu saya bertekad untuk menyertai apa-apa program ziarah oleh kawan-kawan se pejabat saya. Sejak bersara saya aktif dalam satu persatuan pesara dan dari itu saya sedar betapa pentingnya mengekalkan hubungan antara para pesara. Oleh itu bila dipanggil untuk menyertai satu kumpulan WhatsApp pesara  jabatan saya dulu iaitu Majlis Perbandaran Seremban (MPS) (yang sudah dinaiktaraf ke Majlis Bandararaya) saya tidak keberatan menerimanya.

Kemudian saya dapati ada satu kumpulan yang memanggil diri mereka 'Veteran Parking' di dalamnya.  Mereka pada asalnya bertugas sebagai Attendan Letak Kereta di MPS. Kemudian ramai dari mereka diserapkan ke jawatan-jawatan lebih tinggi di MPS seperti Pengawas, Penguatkuasa dan Penolong Pegawai Tadbir. Tetapi bila bersara mereka bersatu sebagai 'Veteran Parking'.

Salah satu tugas khidmat mereka ialah menziarah 'veteran' atau pesara MPS yang uzur. Yang bagusnya ialah 'veteran' yang dimaksudkan ini terdiri dari semua pesara MPS tidak kira apa jawatan atau bangsa dan agama mereka. Oleh kerana mereka menziarah dengan buah tangan, sudah tentu mereka mempunyai tabung kewangan sendiri. Saya tanpa malu dan segan mohon untuk menyertai program ziarah mereka.

Itulah yang saya buat beberapa hari yang lepas bersama kumpulan 'Veteran Parking' ini. Memang seronok dapat berjumpa semula dengan kawan-kawan lama. Ini merupakan lawatan kedua saya dengan mereka. Selepas ini kami hendak  mencari mana-mana pesara MPS yang uzur dalam daerah Seremban sebelum pergi ke luar daerah pula.

Sekian.

 

No comments: