Friday, January 16, 2015

Kerana pakaian




Perkara-perkara yang saya hendak bawa dalam pos saya kali ini semuanya melibatkan pakian seperti berikut:


Kes Pertama:

Baru-baru ini kita dihangatkan dengan cerita tiga gadis Melayu Islam dicabul (perkataan paling tepat diantara perkataan-perkataan menceritakan hubungan mereka) oleh artis-artis K-Pop dari Korea di satu pertunjukan di Kuala Lumpur. 

Mereka dicabul sedang mereka memakai pakaian bertudung. Ini yang menyebabkan orang paling marah. Saya fikir jika mereka tidak bertudung kita akan berkata 'Padanlah dengan peebuatan mereka. Menutup aurat pun tidak'. 


Kes Kedua:

Sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur juga tidak membenarkan seorang pelajar perempuan bukan Melayu dan bukan Islam untuk memakai baju kurung ke sekolah. Kononnya baju kurung ialah untuk orang Melayu sahaja.

Saya teringat dulu ada seorang pengacara television perempuan berbangsa Cina dan beragama Kristian yang sering memakai baju kurung. Sehingga dia mengaku memakai baju kurung semasa ke gereja.  Apa salahnya?

  
Kes Ketiga:

Seorang kawan saya telah menghantar gambar satu 'brochure' kemasukan ke satu Institut Pengajian Tinggi. Antara muka-muka yang terdapat di 'brochure' itu ialah muka saya yang dikategorikan sebagai Pesara Kerajaan / Warga Emas. Ada empat Pesara Kerajaan / Warga Emas dalam gambar itu seperti di atas.

Betul, saya seorang pesara kerajaan dan seorang warga emas. Tetapi ada beribu pesara kerajaan dan berjuta warga emas dalam negara kita ini. Kenapa gambar kami berempat itu yang dipilih?

Mungkin kerana pakaian kami.

Sekian. 

1 comment:

Al-Manar said...

Well done for a post that challenges a reader to think.