Tuesday, April 24, 2012

Jika kita berwatak kemas.

Setelah bersara ini saya kadang-kadang terfikir tidak perlu saya berwatak kemas oleh kerana saya tidak perlu berdepan dengan ketua, kawan-kawan sekerja dan orang awam seperti dahulu. Terfikir juga saya untuk membiarkan misai dan janggut saya menjadi panjang, barulah mencukurnya. Begitu juga saya terfikir untuk membiarkan rambut saya menjadi panjang sebelum ke kedai gunting.

Tetapi saya tidak berbuat demikian. Biarklah saya nampak kemas seperti dulu. Tiap-tiap pagi saya mencukur misai dan janggut saya, walau pun ramai yang berkata sebagai orang Islam kita perlu menyimpan sedikit janggut. Saya juga pergi ke kedai gunting rambut apabila nampak sedikit rambut panjang menutup telinga saya.

Setiap minggu saya pergi ke satu Pasar Tani di Seremban bersama isteri saya Salmah. Memang menjadi masalah untuk mendapatkan tempat letak kereta berhampiran dengan Pasar Tani, di mana-mana pun. Setiap peniaga Pasar Tani mempunyai kenderaan mereka sendiri, sama ada kereta biasa, van atau pun lori. Oleh kerana mereka yang paling awal datang, sudah tentu mereka mendapat tempat-tempat yang paling hampir. Mereka pula hanya akan mengosongkan tempat-tempat mereka setelah selesai berniaga. Jadi kami pembeli terpaksalah meletakkan kenderaan di kawasan agak jauh dari tapak sebenar.

Begitulah juga saya terpaksa meletakkan kereta agak jauh dari tapak Pasar Tani, kadang-kadang terpaksa menyeberang jalan. Bukan jalan kampung, jalan perbandaran atau jalan negeri, tetapi Laluan Persekutuan yang sudah tentu sibuk dengan kenderaan.

Beberapa minggu lepas saya meletakkan kereta di hadapan sebuah rumah banglo yang kebetulan bersempadan dengan Pasar Tani ini. Saya terfikir alangkah baiknya jika saya dapat merentas kawasan rumah ini dan pergi ke Pasar Tani. Memikirkan itu satu perkara yang agak mustahil kami pun berjalan jauh untuk pergi ke Pasar Tani. Cuma kali ini kami tidak membahayakan diri dengan melintas apa-apa jalan. 

Setelah selesai membeli apa yang kami perlukan kami pun kembali ke kereta. Di situ saya terserempak dengan tuan rumah di hadapan mana kereta saya diletak. Saya terfikir agaknya tuan rumah ini hendak menegur saya supaya tidak lagi meletakkan kereta di situ. Jika begitu niatnya saya sudah ada jawapannya iaitu saya meletak kereta di tempat awam, walau pun di hadapan rumahnya.

Alangkah terperanjatnya kami berdua bila dia berkata lain kali kami boleh merentas kawasan rumahnya untuk pergi ke Pasar Tani. Dia sempat menunjukkan pintu besi yang menjadi sebahagian dari tembok yang memisahkan kawasan rumahnya dengan Pasar Tani. Katanya lagi pintu besi itu walau pun nampak tertutup, sebenarnya tidak berkunci. Dia membenarkan kami manolak pintu besi itu untuk Pasar Tani dan sebaliknya.

Semenjak hari itu tiap-tiap kali kami kami ke Pasar Tani kami akan meletakkan kereta di hadapan rumahnya atau berhampiran dan pergi ke Pasar Tani merentas kawasan rumahnya. Saya juga perhatikan tidak ada orang lain yang berbuat demikian. Mungkin tidak ramai yang diberi kemudahan serupa oleh tuan rumah ini.

Beberapa minggu dulu saya pergi ke satu bank untuk memasukkan satu cek dalam akaun ibu saya. Saya membawa sekali buku akaun ibu saya itu dan mendapati ia telah lama tidak dikemaskini. Dari itu selesai sahaja saya memasukkan cek menggunakan mesin, saya pun terus ke kaunter dan menanyakan bagaimana saya boleh mengemaskini akaun itu. Seorang kakitangan disitu menjawab dia boleh membuatnya, tetapi apabila melihat akaun itu bukan akaun saya sendiri dia memberi saya satu borang yang berupa borang izin dari ibu saya. Ibu saya dikehendaki menandatangani atau meletakkan cap jarinya di borang tersebut.

Saya pun menyatakan saya bukan hendak mengeluarkan wang, cuma mengemaskini sahaja. Kakitangan itu menjawab ini satu langkah keselamatan kerana pernah berlaku kes penipuan sebelum ini. Sedang saya ingin meninggalkannya dia meminta buku akaun itu dari saya. Setelah memandang keliling dia terus menaip di keyboard komputernya dan mengemaskinikan akaun ibu saya. Saya menyedari dia telah melanggar peraturan banknya dan setelah menerima semula buku akaun, saya mengucapkan terima kasih kepadanya dengan perlahan dan terus beredar.

Dalam kedua-dua kes ini saya langsung tidak mengenali orang yang menolong saya. Saya sendiri tidak rela sesiapa merentas kawasan rumah saya jika saya tidak kenal orangnya. Saya juga tidak mahu menghadapi tindakan tata tertib jika melanggar apa-apa peraturan jabatan saya. Tetapi fikir salah satu sebab mengapa mereka sanggup menolong saya ialah kerana perwatakan kemas saya dan isteri saya.  

Tuesday, April 17, 2012

Persalinan baru untuk Raja.

Dalam filem P.Ramlee Nujum Pak Belalalang, Pak Belalang menyatakan boleh nampak imej pencuri dalam air jampinya. Dia kemudian berkata sesiapa yang tidak nampak imej itu adalah anak di luar nikah. Ini diikuti dengan semua orang dari orang-orang kampung, tok penghulu, pembesar istana, permaisuri dan raja sendiri mengaku nampak akan imej tersebut. Sebenarnya imej itu tidak ada, tetapi oleh kerana mereka takut dituduh sebagai anak di luar nikah, mereka mengaku nampak. Mereka sebenarnya dimainkan oleh Pak Belalang.

Dalam filem P. Ramlee juga Seniman Bujang Lapok, ketiga-tiga bujang lapuk pura-pura duduk di atas kerusi yang tidak ujud. Seorang bujang lapuk berkata, sesiapa tak nampak kerusi itu bermakna 'dia nak mampus'. Tiba-tiba pengurus studio dan seorang aktor mengaku nampak kerusi itu. Mereka takut 'nak mampus'.

Saya difahamkan P.Ramlee mendapat idea membuat filem dari membaca dan melihat filem-filem dari Hollywood, Hong Kong dan India. Sebagai contoh untuk watak tiga bujang lapuk, tiga abdul dan tiga do re mi P.Ramlee mendapat idea dari tiga Three Stooges.

Oleh itu saya fikir P.Ramlee mendapat idea tentang 'anak di luar nikah' dan 'nak mampus' dari cerita 'The King's New Clothes' atau maksudnya 'Persalinan Baru Untuk Raja'. Ceritanya begini:

Di zaman dahulu ada seorang raja yang suka memakai baju baru dan menayangkannya kepada rakyat jelata. Pada suatu hari baginda didatangi dua orang yang mengaku sebagai tukang jahit. Mereka mengaku mempunyai kain isimewa yang ingin dipersembahkan kepada beginda sebagai persalinan baru baginda. Mereka menambah, kain ini hanya boleh dilihat oleh mereka yang tertentu sahaja. Sesiapa yang  tidak nampak adalah tolol dan tidak layak memegang jawatannya.

Raja pun bersetuju sambil ingin tahu siapakah diantara memanda istananya yang tidak layak memegang jawatan. Semasa persalinan barunya disiapkan baginda menghantar beberapa memanda untuk melihat akan perkembangannya. Tukang jahit tadi pura-pura menjahit pakaian dengan benang dan kain yang memang tidak ujud. Tetapi para memanda tadi yang malu ditududuh tolol dan tidak layak memegang jawatan melaporkan kepada baginda tentang berapa cantiknya persalinan baru baginda.

Kemudian tibalah hari yang beresejarah di mana raja mamakai persalinan barunya. Kedua-dua tukang jahit tadi datang ke istana dan pura-pura mengenakan persalinan baru kepada baginda yang hanya memakai seluar dalam. Baginda yang juga tidak mahu dianggap tolol dan tidak layak bertakhta sempat memuji tukang-tukang jahit tadi tentang hasil kerja mereka. Setelah menerima bayaran yang lumayan kedua-dua tukang jahit pun melarikan diri.

Tibalah masanya pula untuk baginda menayangkan persalinan barunya kepada rakyat jelata seperti biasa. Baginda menaiki kereta berkuda sambil rakyat jelata bersorak dan memuji bagaimana indahnya baginda dengan persalinan barunya. Mereka juga tidak mahu dituduh tolol dan tidak layak memegang jawatan. 

Tiba-tiba seorang budak kecil yang tidak tahu menahu akan cerita sebenar menjerit 'Tuanku tak pakai baju'. Rakyat jelata yang lain pun turut sama menjerit 'Tuanku tak pakai baju' sambil ketawa. Yang tidak ketawa ialah raja dan memanda baginda. Raja sedar baginda ditipu dan para memanda juga sedar mereka telah berpura-pura kepada raja mereka.

Saya timbulkan cerita ini kerana rakyat jelata Malaysai baharu sahaja melihat pertabalan Yang di-Pertuan Agong di kaca TV. Kemudian timbul cerita beberapa orang yang sama-sama berada dalam Istana Negara semasa upacara pertabalan mempersendakan pemimpin-peminpin negara dan raja-raja Melayu di istiadat itu. Sehingga ada yang mencadangkan supaya diadakan satu suruhanjaya diraja untuk menyiasat perkara ini.

Saya sendiri melihat upacara pertabalan itu dari mula hingga akhir di kaca TV bersama isteri. Saya dan isteri tidak lepas dari memberi komen tentang pakaian yang dipakai oleh para tetamu, pembesar-pembesar negara dan raja-raja Melayu. Tetapi komen kami tertumpu kepada pakaian perempuan yang tidak menutup aurat, tidak kira mereka tetamu, isteri pembesar negara atau permaisuri raja. Bagi kami yang salah di sisi agama tetap salah walau bagaimana tinggi kedudukan kita dalam masyarakat.

Oleh itu jika ada sesiapa yang berpakaian tidak tepat atau tidak berpakain langsung di apa-apa upacara sama ada rasmi atau tidak janganlah harap sesiapa untuk memujinya. Jangan pula dipersalahkan sesiapa yang mempersendakannya. Tidak payahlah untuk diadakan satu suruhanjaya diraja untuk mencari siapa yang salah.

Kerana yang jelas salah ialah mereka yang memakai pakaian atau persalinan itu sendiri.

Tuesday, April 10, 2012

When names can be confusing

Three days ago I performed my Zuhur prayer at our surau. The prayer was led by the surau chairman who happens to be one of our imams. On the way out of the surau I saw a family of strangers waiting beside their car in the surau compound. From the way they were dressed I guessed they were either going to or coming back from a wedding ceremony. In the meantime they stopped at our surau for prayers. Their car registration number told me they were not from Negeri Sembilan. From the car brand I guessed they are in the middle income group.

Suddenly our imam called somebody among us and pointed to the family. True to my guess the family was going to wedding ceremony, only that they could not find their destination. According to the imam they have been looking for it for the past two hours. I did not know whether he was joking or telling the truth. So the imam asked one of us to show the family the way. By the way the man chosen by the imam happens to be a police officer, off duty on that day of course.

The head of the family, a man of about fifty years of age even showed the police officer his invitation card. Suddenly two things came to my mind. Normally a Malay wedding invitation card would include the location map guiding the guests to the ceremony site. Telephone numbers are given too. So either the map was poorly drawn or these particular guests could not read a map properly. I had no chance to ascertain my curiosity as both the police officer and the family were gone in no time.

On the way home a third thought came to my mind. The housing estate where the wedding  was held has the word 'Heights' in its name. As the word suggestes, the family must have thought this must be on high ground. That was they ended at our surau which is situated on high ground.

Our housing estate also has the word 'Heights' in its time, which is rather appropriate because we are staying about 100 meters above sea level. But the place where the family was going is only about 75 meters above sea level. Surely this can cause confusion. 

Monday, April 9, 2012

Ini bukan kerja engkau orang.

Apakah konsert rock yang paling hebat pernah dipentaskan? Ada yang berkata 'Woodstock Festival' pada tahun 1969. Tetapi mengikut majalah Time, konsert rock yang paling hebat pernah dipentaskan ialah 'Concert for Bangladesh' pada tahun 1972. Setelah memiliki DVD untuk kedua konsert tersebut baharulah saya faham mengapa majalah Time membuat pengakuan begitu.

Concert for Bangladesh telah diadakan di Madison Square Garden, New York, USA pada bulan Ogos 1972 untuk memungut derma amal menolong negara baru Bangladesh yang sebelum itu dikenali sebagai East Pakistan. Konsep konsert seperti ini kemudian dijadikan panduan kepada kosert amal lain seperti Live Aid. 

Concert for Bangladesh bermula dengan persembahan sitar dan sarod oleh Ravi Shankar dan Ali Akhbar Khan. Dalam ucapan rengkasnya Ravi Shankar menceritakan bagaimana ia mendapat idea untuk mengadakan konsert itu. Dia telah berjumpa dengan mantan Beatle George Harrison untuk mengumpulkan kawan-kawannya untuk konsert tersebut. Kemudian Ravi berkata ia tidak mahu menceritakan bagaimana masalah di Bagladesh berlaku kerana 'kami bukan ahli politik tetapi artis'. 

Sekarang ini banyak kita baca mengenai artis kita memasuki parti-parti politik. Kemudian mereka pun menjelajah seluruh negara menyatakan mengapa mereka memasuki parti-parti politik tertentu. Sehinggakan ada seorang artis itu berkata ia telah 'menganuti' parti yang dimasukinya. Tidakkah dia tahu kita menganuti agama, bukan parti politik.

Sebelum ini pun memang ada artis yang memasuki politik. Mantan Presiden USA Ronald Reagen adalah aktor terkenal di tahun-tahun lima puluhan. Di India, negara Ravi Shankar sendiri, ada aktor yang menjadi Ketua Menteri. Di negara kita pun aktor Jins Shamsudin aktif dalam politik.

Tetapi nama-nama yang saya sebutkan itu memang minat dalam politik. Ini sangat berbeza dengan artis-artis kita yang baru masuk politik itu. Mereka sebenarnya dipelawa memasuki parti-parti tertentu untuk kepentingan ketua-ketua parti berkenaan. Kemudian mereka pun dijemput naik ke atas pentas untuk membuat 'persembahan'. Oleh kerana mereka sudah biasa beraksi atas pentas, mereka sudah tentu tidak janggal lagi untuk berbuat demikian sekali lagi. Cuma kali ini mereka bukan menyanyi, tetapi mengutuk orang. Pendengar mereka pun terhibur, samalah seperti bagaimana mereka terhibur sebelum ini mendengar artis berkenaan menyanyi. 

Banyak kita mendengar mengenai para artis kita yang tidak bersatu. Memasuki parti-parti politik yang berlainan menyebabkan mereka lagi tidak bersatu, melainkan jika mereka masuk satu parti sahaja. Saya belum pernah melihat mana-mana filem yang mengagungkan politik. Sebutan 'politik dan jenayah adalah sama' dan 'tulangnya bengkok seperti orang politik' adalah. Sepatutnya artis-artis kita ini belajar dari filem-filem yang dilakunkan oleh kawan-kawan mereka ini.

Jika para artis memikirkan keadaan negara kita sekarang sama seperti Bangladesh pada tahun 1972 buat sahaja satu konsert seperti Concert for Bangladesh itu. Mungkin ia boleh dipanggil konsert yang paling hebat pernah dipentaskan di Malaysia.   

Jika tidak biarkan saja orang-orang politik yang buat kerja-kerja politik. Ini bukan kerja engkau orang.

Wednesday, April 4, 2012

'Nama saya Aaron, bukan Mat Haron'

Itulah tajuk berita satu akhbar tempatan semalam.

Ada seorang kawan sepejabat saya dulu berbangsa Cina suka memanggil kawan-kawannya 'Mike', tidak kira bangsa atau agama. Satu hari dia ditegur oleh seorang kawan kami dengan berkata 'My name is Muhammad, don't ever call me 'Mike'. Selepas itu saya perhatikan kawan saya ini tidak memanggil sesiapa melainkan dengan nama mereka sebenar.

Beberapa tahun dulu seorang kawan saya yang juga berbangsa Cina bertanya kepada saya mengapa orang Melayu tidak meletakkan nama-nama Inggeris seperti Michael dan Robert di hadapan nama mereka, tidak seperti orang Cina. Saya jawab nama Inggeris adalah juga nama Kristian, oleh itu sebagai orang Islam salahlah kita menggunakannya. 

Kemudiaan kawan saya berkata lagi, dia menggunakan nama Ricky di hadapan namanya sedangkan ia tidak beragama Kristian. Baharulah saya menerangkan kepadanya tentang nama-nama nabi yang terdapat dalam Al Quran dan Bible. Contohnya nabi Yusuf adalah Joseph dalam Bible, Noh adalah Noah, Ibrahim adalah Abraham, Musa adalah Moses dan sebagainya. 

Dari itu salahlah untuk orang Islam untuk menamakan anaknya Joseph sedangkan nama sepatutnya ialah Yusuf. Janggal juga jika seorang bernama Ibrahim menambah nama Abraham di hadapan namanya menjadi Abraham Ibrahim. Janggal jugalah jika seorang itu dipanggil Mike Ibrahim atau Joseph Muhammad. Bukan sahaja nama itu janggal, tetapi Aqidah mungkin terpesong.

Dari itu juga orang-orang Islam tidak menggunakan nama-nama Inggeris yang bukan nama nabi seperti Ricky dan William kerana ia juga dianggap nama-nama Kristian. Barulah kawan saya tadi faham.

Saya sudah lama tidak mengikuti perkembangan filem Melayu semasa, oleh itu saya tidak kenal siapa pelakon Aaron Aziz ini. Dari penjelasannya saya percaya nama Aaron itu bukan direkanya tetapi diberi oleh ibu bapanya sejak lahir lagi. Tetapi tahukah Aaron bahawa nama itu ialah nama seorang nabi atau prophet dalam Bible? Dari itu juga nama Aaron ialah nama Kristian. Nama nabi selari dalam Al Quran ialah Harun (Haron?). 

Oleh itu jika saya Aaron Aziz saya tidak akan berbangga dengan nama Kristian itu.