Sunday, December 1, 2019

"Don't judge a book by it's cover" / Lain padang lain belalang.

Saya menunggu KTM Komuter untuk membawa saya dari Seremban ke BTS/TBS.


 Dalam KTM Komuter.

Dalam bas ekspress eksekutif.

Sementara menunggu masuk, selfie di lobi hosapital.

Image may contain: Maarof Kassim, eyeglasses and closeup
Dalam wad, kawan/pesakit yang ambil.

Semalam 30 November 2019 saya ke Kuantan, Pahang untuk melawat seorang kawan Facebook yang masuk hospital kerana sakit jantung. Saya sudah memutuskan untuk menggunakan pengangkutan awam ke sana.

Saya meletakkan skuter saya di stesen KTM Seremban. Dari situ saya ke stesen Bandar Tasik Selatan (BTS) dengan KTM Komuter. Kemudian saya berjalan kaki ke Terminal Beresepadu Selatan (TBS) di sebelahnya.

Di TBS saya terus ke kaunter tiket yang dikhaskan untuk Orang Kurang Upaya (OKU) dan Warga Emas. Berdiri di depan saya seorang perempuan Melayu yang saya perhatikan bukan OKU dan bukan Warga Emas.

Bila tiba masanya untuk perempuan itu dilayan, saya memintasnya dan menyatakan kaunter ini khas untuk OKU/Warga Emas dan bukan untuknya. Dia menjawab (bercakap) dengan marah dan berkata dia seorang OKU dan menunjukkan kad OKU yang dipegangnya. Untuk menjaga perasaannya saya tidak bertanya apakah yang Kurang Upaya atau KU bagi dirinya.

Setelah dilayan, dia keluar berjalan seperti manusia biasa dengan saya tertanya-tanya apakah kekurangan atau kecatatannya. Kemudian saya teringat sebutan 'Don't jugde a book by it's cover' yang bermaksud 'Jangan menilai buku dengan hanya melihat kulitnya'.

Di kaunter, saya terus membeli tiket bas paling awal ke Kuantan. Rupa-rupanya ada sebuah bas ekspress eksekutif yang akan bergerak dalam masa lima minit lagi. Saya pun terus ke pintu di mana bas sedang menunggu. Bas berjalan dengan lancar ke Kuantan.

Dari Terminal Sentral Kuantan saya menumpang skuter seorang lagi kawan Facebook di sana dan  kami terus ke Hospital Taunku Ampaun Afzan (HTAA). Bagus juga, dengan skuter kami cepat sampai.

Di HTAA saya mengajak kawan skuter itu untuk sama-sama naik ke wad, tapi dia menolak. Di situ saya terkejut juga kerana waktu melawat di hujung minggu tidak berbeza dengan di hari-hari biasa dan tidak berterusan dari 12.30 tengah hari hingga 7.30 malam seperti di Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) Seremban. Tak apalah, saya menunggu dalam tujuh minit sahaja.

Sebenarnya tujuan saya melawat kawan saya yang sakit itu ialah untuk meyakinkan dirinya menjalani pembedahan jantung. Kebetulan pada malam sebelumnya saya dan kawan-kawan sama sekolah (Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR)) berkumpul untuk minum-minum. Seorang dari kami yang baru sahaja dibedah jantung menceritakan pengalamannya menjalani ujian-ujian dan pembedahan dengan jayanya.

Tetapi saya tidak payah meyakinkan kawan saya yang ini, kerana dia telah membuat keputusan untuk dibedah. Lega sedikit hati saya.

Kerana ramai lagi saudara maranya menunggu untuk melawat, saya tidak boleh tinggal lama dalam wad. Bila turun di bawah saya terus bertanya di mana letaknya kafeteria hospital, kerana saya tidak makan apa-apa sejak meninggalkan rumah dari pagi tadi.

Di kafeteria saya hairan melihat kurangnya pelanggan. Makanan pun terhad, tetapi kerana perut lapar saya menerima sahaja apa yang ada.

Sebagai seorang yang pernah bekerja di Kementerian Kesihatan dan Majlis Perbandaran Seremban saya suka makan di kafeteria hospital kerana tahu makanannya tidak tercemar. 

Aapbila saya kembali ke lobi menunggu kawan skuter mengambil saya dari HTAA ke Terminal Sentral Kuantan, saya dapat jawapan kenapa kafeteria itu kurang pelanggan, sekurang-kurang pada waktu petang di hujung minggu.

Di sebelah lobi, seperti di hospital-hospital lain terdapat satu kedai serbanika yang menjual antara lain, biskut dan buah-buahan untuk dihadiahkan kepada pesakit. Di situ juga diletakkan beberapa kerusi meja.

Pelawat (dan pesakit, sudah tentunya) boleh duduk di situ itu untuk makan dan minum yang ringan-ringan, contohnya minuman 3 in 1 dan sandwich. Ini berlainan dengan situasi di HJT Seremban di mana kemudahan kerusi meja tidak disediakan. Lain padang lain belalang.

Saya naik bas ke TBS tepat pada jam 7.30 malam setelah solat Maghrib dan Jamak Isya' berjemaah. Dalam bas saya melihat English Premier League melalui Astro Go di telefon bimbit. Bas terus ke Seremban melalui TBS dan Kajang. Saya sampai rumah lebih kurang jam 1.20 pagi.

No comments: