Tuesday, August 11, 2009

Cerita arak - Bahagian 2


Saya terpanggil untuk memanjangkan cerita arak saya setelah melihat sendiri jika seseorang Islam itu hendak minum arak dia akan berusaha mencari walau apa pun rintangannya.

Salah satu tugas saya ialah memeriksa premis-premis makanan. Semalam lebih kurang jam 11 pagi saya telah memeriksa sebuah restoran Cina di hadapan Kg. Baru Sikamat, Seremban. Apabila masuk sahaja saya ternampak seorang lelaki Melayu berumur lebih kurang 40 tahun dan memakai jersey pasukan bolasepak Brazil berwarna kuning duduk seorang diri di satu meja.

Apa yang menarik perhatian saya ialah di hadapannya sudah terbuka satu botol beer kalau tak salah saya jenama 'Tiger' kerana berwarna biru dan di sebelah botol itu tegak satu gelas yang mengandungi air berwarna perang yang sudah tentunya beer dari botol tadi. Dalam seketika gelas mengandungi air perang ini mengingatkan saya kepada gambar serupa yang saya letakkan di atas pos blog saya pada paginya.

Lelaki ini berkulit gelap sedikit dan ini menyebabkan saya ragu sedikit sama ada dia berbangsa Melayu atau India. Saya pula tidak berani bertentang mata dengannya untuk mengelak dari apa-apa tindakan yang tidak diingini.

Mungkin kerana menghormati saya lelaki ini tidak berbuat apa-apa. Dia cuma duduk dan memandang keluar restoran. Ini berbeza dengan pengalaman saya apabila memeriksa pusat-pusat hiburan dan bar pada waktu malam. Pengunjung Melayu Islam meneguk arak di hadapan saya tanpa segan dan silu.

Saya perhatikan restoran ini mempunyai dua peti sejuk untuk minuman. Peti sejuk yang besar dipenuhi minuman ringan biasa dan di sebelahnya sebuah peti sejuk kecil memuatkan minuman keras semata-mata. Antaranya shandy, beer dan stout. Juga tidak ada 'Intoxicating Liquor' seperti yang saya ceritakan dalam pos saya sebelum ini. Sudah tentu pengusaha restoran ini tidak mempunyai Lesen Eksais Arak.

Peti sejuk yang kecil ini juga ditaja oleh syarikat arak Carlsberg seperti tertulis di pintunya. Mungkin inilah salah satu sebab mengapa taukeh ini tidak memasukkan apa-apa minuman lain dalam peti sejuk ini.

Tindakan taukeh restoran ini tidak mencampurkan minuman ringan dengan minuman keras dalam satu peti sejuk patut dipuji juga. Di restoran-restoran lain minuman keras dan minuman ringan disimpan dalam peti sejuk yang sama walau pun di ruang atau rak yang berlainan.

Setelah selesai pemeriksaan saya pun duduk di satu meja yang kosong untuk menulis laporan saya. Taukeh tadi duduk di hadapan saya untk mendengar apa-apa teguran dari saya. Tiba-tiba masuk seorang pemuda Melayu berumur lebih kurang 3o tahun dan terus menuju ke peti sejuk kecil tadi dan cuba membukanya. Sudah tentulah niatnya untuk mengambil salah satu minuman keras di dalamnya.

Tetapi pemuda ini tidak berjaya membukanya dan saya baru sedar bahawa peti sejuk itu berkunci dengan rantai dan mangga dan saya tidak perasan dari tadi. Saya tidak pasti sama ada taukeh atau pekerjanya menguncinya semasa saya memeriksa bahagian belakang restoran tadi.

Taukeh tadi terus bangun dari duduknya di hadapan saya dan bersemuka dengan pemuda tadi. Dia berkata dan saya terdengar lebih kurang 'Ada pegawai MPS (Majlis Perbandaran Seremban) di sini' sambil menunjuk kepada saya.

Pada fikiran saya taukeh ini berbuat demikian kerana takut saya akan mengambil tindakan terhadap pemuda itu kerana hendak minum arak. Tambahan lagi dia juga bimbang saya akan mengambil tindakan kepada dirinya sendiri kerana menjual arak kepada orang Islam. Sedangkan saya tidak mempunyai kuasa dalam kedua-dua aspek ini.

Pemuda tadi kemudian mengalih perhatian ke peti sejuk yang besar dan tidak berkunci. Dia membukanya dan mengambil satu botol air kacang soya. Setelah membuka botol dia terus duduk di meja si jersey kuning tadi.

Mereka terus berbual dan dari itu keraguan saya terhadap peminat Kaka, Robinho dan Roinaldinho tadi hilang. Sahlah dia juga Melayu Islam seperti saya dan pemuda tadi juga. Saya tidak tahu sama ada si jersey kuning akan meneruskan meminum beer dari gelasnya dan pemuda tadi menukar minuman dari kacang soya kepada beer sepeninggalan saya.

Saya mendapat beberapa pengajaran dari pengalaman ini. Restoran ini terletak di kawasan di mana penduduknya 95 % berbangsa Cina. Makanan yang dimasak dan dihidang juga tidak halal. Yang halal cuma sedikit minuman ringan. Tetapi restoran ini mengasingkan penyimpanan minuman halal dengan yang haram walau pun mereka tidak perlu berbuat demikian. Tidak salah bagi seorang Islam seperti saya untuk singgah dan minum Coca Cola atau 100 Plus di restoran ini.

Taukeh restoran ini juga melarang seorang Islam dari mengambil minuman haram di hadapan saya seorang pegawai kerajaan walau pun sebenarnya saya tidak boleh buat apa-apa.

Pendek kata taukeh ini sedar atau peka akan isu halal haram yang menjadi sensitif kepada orang Islam. Sedangkan dari segi undang-undang dan situasinya beliau tidak diperlukan berbuat demikian.

Tetapi jika ada orang Islam sendiri masuk ke restorannya untuk meneguk arak dia nak buat apa?

No comments: