Saturday, August 29, 2009

Cerita arak - Bahagian 3

Saya rasa tidak hendak bercerita mengenai arak lagi. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini. Tetapi ada dua peristiwa yang yang memanggil saya untuk memberi pendapat saya. Pertama ialah pengumuman oleh EXCO negeri Selangor Dato' Dr. Hassan Muhammad Ali memberi kuasa kepada pegawai-pegawai masjid negeri Selangor untuk menangkap orang Islam yang minum arak. Kedua ialah hukuman sebatan rotan kepada seorang perempuan bernama Kartika setelah mengaku salah minum arak.
.
Walau pun saya dilahir dan dibesarkan di Negeri Sembilan saya berani menyentuh mengenai negeri Selangor kerana bapa saya berasal dari Kg. Assam Jawa, Kuala Selangor. Dari apa yang saya baca ada pihak yang kurang bersetuju dengan cadangan EXCO negeri Selangor itu. Mereka mempersoalkan sama ada pegawai-pegawai masjid ini arif dalam menguatkuasakan undang-undang. Maklumlah mereka selama ini ditugaskan memberi khidmat, tetapi sekarang dikehendaki untuk menjadi penguatkuasa pula.

Dari pengalaman saya memberi khidmat dan menguatkuasakan undang-undang adalah dua perkara yang berbeza. Secara amnya seorang yang memberi khidmat yang baik akan menjadi popular, tetapi yang menjadi penguatkuasa walaupun disukai oleh setengah orang ia boleh menjadi tidak popular kepada pihak yang lain.

Tetapi pada pandangan saya kita sepatutnya menerima keputusan ini secara positif. Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mempunyai pegawai-pegawai penguatkuasanya sendiri. Mungkin jumlah mereka tidak mencukupi dan ini menjadi salah satu faktor mengapa keputusan yang sedia maklum dibuat. Oleh itu pegawai-pegawai penguatkuasa ini sepatutnya menerima keputusan ini sebagai satu cabaran untuk meningkatkan lagi prestasi mereka.

Mereka yang ingin minum arak pun sepatutnya merasa bimbang sekarang dengan bertambahnya jumlah anggota yang boleh mengambil tindakan terhadap mereka.

Kemudian saya beralih kepada isu kedua iaitu isu Kartika. Kartika didapati minum arak di sebuah hotel di Cherating, Pahang. Beliau kemudian didakwa di Mahkamah Shariah Negeri Pahang dimana beliau sendiri mengaku salah. Kartika dihukum denda RM 5,000 serta enam kali sebatan rotan. Begitulah cerita yang saya tahu. Kalau ada lebih atau kurang saya minta maaf.

Sebelum saya menambah ingin saya ceritakan pengalaman saya sendiri. Siapa yang membaca pos-pos saya dalam blog ini pasti terserempak dengan cerita-cerita saya bertemu muka dengan peminum arak Melayu Islam, paling baru dalam Bahagian 2 dalam siri yang sama Cerita arak saya.

Saya bekerja dengan satu Pihak Berkuasa Tempatan atau PBT. Salah satu tugas saya ialah menjalankan operasi terhadap pusat-pusat hiburan sambil menguatkuasakan peraturan-peraturan kami. Kadang-kadang kami menjalankan operasi sendiri dan ada juga kami mempelawa jabatan-jabatan lain untuk bersama. Antaranya ialah Jabatan-jabatan Polis, Agama Islam, Imigresyen dan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM). Pernah juga jabatan-jabatan lain itu sendiri mempelawa kami menyertai operasi mereka.

Dalam operasi bersama ini tiap-tiap jabatan menguatkuasakan peraturan-peraturan masing-masing. Oleh itu bila terjumpa orang Islam minum arak Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan atau JAINS lah yang mengambil tindakan. Mereka meminta kad pengenalan peminum untuk memastikan mereka sah Islam. Kemudian gambar mereka dengan botol-botol arak di atas meja diambil. Akhirnya paras arak dalam darah mereka dipastikan melalui 'breath tester'.

Sahlah mereka minum arak. Tetapi apa yang saya lihat mereka ini hanya dikenakan tindakan kompaun. Saya tidak pasti pula berapa ratus atau berapa ribu ringgit kompaun yang dikenakan. Lepas bayar kompaun bebaslah mereka. Tak payah poi mahkamah. Tak payah kono sobat.

Tetapi dalam kes Kartika beliau dikenakan tindakan mahkamah. Adakah Kartika didakwa di Mahkamah kerana tidak membayar kompuan? Adakah kesalahan minum arak di negeri Pahang tidak boleh dikompaun? Saya tidak pasti. Tetapi yang pasti ialah hukuman terhadap Kartika berbeza jika dia didapati minum arak di Negeri Sembilan.

Di sini jelas terdapat perbezaan hukuman kesalahan melanggar undang-undang syariah dari satu negeri dengan negeri yang lain. Saya bukanlah seorang peguam dan tidak mahu bercakap banyak mengenai perbezaan undang-undang ini. Tetapi jika saya diminta memberi cadangan saya cadangkan supaya kesalahan minum arak tidak boleh dikompaun. Sama ada kono sobat biarlah pihak-pihak yang berkuasa menentukannya.

No comments: