Thursday, December 25, 2014

Agaknya mereka tak reti bahasa!

Sekarang bila kita berurusan dengan bank, syarikat telefon  atau syarikat utiliti melalui telefon, biasanya  kita diminta memilih bahasa dahulu. Saya selalu memilih bahasa Melayu walau pun saya boleh berbahasa Inggeris. Tapi dari pengalaman saya dalam berapa minggu ini nampaknya saya terpaksa berfikir dua kali bila memilih bahasa.

Lebih sebulan lepas saya membuat keputusan untuk beralih ke syarikat telefon bimbit yang baru dengan mengekalkan nombor telefon yang ada. Oleh kerana nombor telefon saya berkait dengan nombor telefon anak saya Anis saya memutuskan telefonnya juga akan beralih syarikat.

Pemindahan nombor telefon saya tidak ada masalah. Tetapi pemindahan nombor telefon Anis bermasalah sedikit. Pertama oleh kerana akaunnya berupa anak akaun saya ia terpaksa dipisahkan untuk menjadi akaun biasa. Untuk tujuan tersebut saya dikehendaki membayar RM 40.00 kepada syarikat asal dan dijanjikan nombor itu akan beralih dalam beberapa hari.

Selang beberapa hari telefon Anis (dengan akaun masih nama saya) masih belum beralih ke syarikat baru. Syarikat baru menyatakan nombor itu masih belum diserahkan kepada mereka. 

Sudah tentu saya menghubungi syarikat telefon lama. Saya telah menghubungi apa yang dipanggil 'customer service' mereka. Saya telah memilih bahasa Melayu apabila diminta memilih bahasa dan saya juga telah bercakap dengan 'customer service consultants' yang saya percaya berbangsa Melayu.

Sekurang-kurangnya saya telah bercakap Melayu tiga kali dengan tiga orang Melayu. Janji mereka kepada saya tetap sama iaitu mereka akan memajukan permintaan saya ke jabatan-jabatan tertentu. Malah 'customer service consultant' yang pertama bercakap dengan saya berjanji masalah saya akan selesai dalam 24 jam. 

24 jam telah berubah menjadi 48 jam, seterusnya 96 jam dan hari berganti minggu tetapi permohonan saya masih belum diluluskan. Saya telah bercakap dengan sekurang-kurang dua lagi 'customer service cunsultants' berbangsa Melayu dan dalam bahasa Melayu. Seorang itu menyatakan ada masalah teknikal kepada nombor telefon itu dan jabatan teknikal sedang mengambil perhatian. Bila saya tanya apa masalah teknikalnya dia yang berjawatan 'consultant' tidak boleh memberi jawapan kerana tidak tahu tentang bidang teknikal.

'Consultant' ketiga pula memberitahu permohonan saya berada di jabatan 'IT' untuk tindakan. Saya pun hairan apa bezanya jabatan-jabatan teknikal dengan 'IT'? Tetapi permohonan saya masih belum diluluskan.

Setelah tiga minggu dari tarikh permohonan asal saya untuk beralih syarikat telefon, saya menerima panggilan telefon dari syarikat kedua yang mengatakan mereka diberitahu oleh syarikat pertama yang saya masih belum lagi menghubungi mereka untuk apa-apa permintaan.           

Ini menaikkan darah saya seketika dan saya pun menghubungi sayarikat telefon pertama. Kali ini saya memilih bahasa Inggeris apabila diminta pilihan bahasa. Saya bercakap dengan seorang bukan Melayu dan pada mulanya dia juga menyatakan tidak nampak apa-apa rekod menyatakan saya telah menghubungi mereka. Kemudian saya berikan tarikh dan tempat di mana saya membuat permohonan menukar status akaun nombor telefon anak saya itu. Saya juga menyatakan telah membayar RM 40.00 untuk tujuan tersebut.

Kemudian barulah rekod saya ditemui. Mengikut 'customer service consultant' yang berbahasa Inggeris ini permohonan saya telah disalurkan ke jabatan yang salah. Mungkin maksudnya ia tidak patut disalurkan ke jabatan teknikal dan 'IT'.

Tetapi kali ini 'consultant' ini memberikan saya nombor rujukan aduan saya dan berjanji masalah saya akan selesai dalam tempoh tiga hari bekerja. Kenapa 'consultants' sebelum ini tidak memberikan apa-apa nombor rujukan?

Tidak sampai tiga hari bekerja masalah nombor telefon saya telah selesai, terima kasih kepada pemilihan bahasa saya. Agaknya tiga orang 'costumer service consultants' sebelum itu tidak reti bahasa.   

No comments: