Monday, February 8, 2016

Di mana segala undang-undang dilanggar.

Bukan saja kereta salah letak, trolli pun salah letak (di kaki lima).

Saya sengaja menghantar gambar di atas ke laman sosial Facebook untuk mendapat reaksi kawan-kawan saya sebelum menulis blog ini. Gambar di atas diambil dua malam lepas di hadapan satu pasaraya bernama Zemart di Jalan Sikamat, Seremban semasa hujan renyai-renyai membasahi bumi Negeri Sembilan yang akhirnya menyebabkan beberasa kawasan di selatan negeri ditimpa banjir,

Gambar diambil waktu hampir jam 11 malam. Biasanya di waktu begini pasaraya itu mungkin lengang, tetapi semasa saya meninggalkannya pembeli masih boleh tahan ramainya, maklumlah Tahun Baru China cuma beberapa hari sahaja lagi. 

Rata-rata kawan-kawan Facebook saya mengecam cara kereta-kereta tersebut diletak. Keluarlah perkataan-perkataan seperti 'fool', 'idiot' dan 'goblok'. Bila seorang membuat salah seperti terkeluar petak pemandu-pemandu sebelahnya akan membuat salah yang sama. Mujur faktor masa dan juga keadaan hujan membuatkan tempat letak kereta tersebut tidak menjadi rebutan.

Sebenarnya pasaraya itu bukanlah pasaraya dalam entiti sebenar. Tidak seperti pasaraya seperti Jusco, Guant atau Mydin. Asalahnya ialah sepuluh unit (kalau tak salah) rumah-rumah kedai dua tingkat baru dibina yang dipecahkan dinding pemisah setelah mendapat Sijil Kelayakan (Certificate of Fitness) sehingga dijadikan satu pasaraya dibawah satu pengurusan. Kuasa Majlis Perbandaran Seremban (MPS) sebagai pihak berkuasa dalam hal ini cuma dibidang ubahsuai bangunan. 

Di bidang lesen tentu MPS lebih suka kerana tidak ada satu lesen dikhaskan untuk 'PASARAYA', tetapi lesen-lesen dikeluarkan mengikut kategori barangan yang di jual. Oleh itu lesen untuk pasaraya ini mungkin mempunyai berpuluh kategori.

Oleh kerana deretan kedai ini bukan asalnya dibina untuk tujuan pasaraya, sudah tentulah petak letak kereta tidak cukup. Sudah tentu pengguna berebut untuk mendapatkan petak letak kereta yang amat terhad di depan pasaraya. Maka timbullah situasi seperti di gambar di atas.

Sepanjang hari akan kelihatan kereta berderet dengan pemandunya berharapkan satu atau dua kereta akan keluar dari petak untuk mereka gantikan. Tetapi apabila sudah ada kereta berderet di belakang, seorang pemandu yang hendak masuk ke mana-mana petak yang baru dikosongkan tidak ada ruang untuk kebelakang dan seterusnya meletak kereta dengan betul. Ekoran itu pemandu mungkin termasuk sedikit ke petak sebelah, Begitulah seterusnya.

Bukan sahaja pemandu tidak meletak kereta dengan betul. Setelah membeli belah seorang dari empat pemandu akan melanggar satu lagi undang-undang. Dia akan membelok ka kanan ke Jalan Sikamat dengan melintas garisan berkembar.

Pengurusan pasaraya apa kurangnya. Trolli yang berderet di gambar di atas sebenarnya diletak atas kaki lima, satu kesalahan di bawah Akta Parit dan Jalan. Selain dari itu mereka juga menggunakan dan mengotor tempat awam sebagai tempat mengumpul sampah sebelum dipungut oleh pihjak berkuasa.

Bagaimana pula dengan restoran Mamak di hujung blok ini yang meletak kerusi meja 25 jam sehari di kaki lima dan tempat letak kereta.

Juga berpuluh gerai haram yang dibina di bahu jalan antara pasaraya ini dengan Jalan Sikamat. Mereka mengambil kesempatan dari ujudnya pasaraya ini.

Oleh itu kita tidak boleh hanya menyalahkan kereta-kereta yang tidak diletak secara betul seperti dalam gambar di atas.

No comments: